Forum > Geluid

Versterken spraak musical

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
LevyaaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-2-2011
Laatste: 17-7-2012
Berichten: 2
7-2-2012 22:53
Hallo,

Ik moet over een paar maand bij een musical het geluid verzorgen.
Nu wil de opdrachtgever geen draadloze headsets gebruiken en zoek ik andere opties
om de spraak te versterken. Hoe denken jullie hier over en
wat vinden jullie naast de draadloze headsets de beste manier?

Het gaat hier om een podium van 10 bij 5 meter waar de spelers overheen lopen en
tegelijkertijd praten. De opkomst van het publiek zal ongeveer zo rond de 250 man zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Levyaa,
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
7-2-2012 22:57
Overhead microfoons/richtpijpjes misschien?
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 2054
7-2-2012 23:07
Ja zoiets zul je dan moeten doen, liefst van die kleintjes die je aan de kabel kunt hangen.
Superlux PRA 52 B is bijvoorbeeld niet erg duur, terwijl ik over de kwaliteit van Superlux altijd erg te spreken ben.
Markeer eventueel de "hotspots" van de microfoons op de vloer met tape, zodat de artiesten zich hier op kunnen richten.
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 1593
7-2-2012 23:07
Stuk of 3 richtmics op lage standaards voor op het podium, beetje omhoog gericht. Neem goede richtmics/shotguns. Ik heb goede ervaringen met Sennheiser ME66 (~400/st) en Rode NTG-1 (180/st). Beide zijn condensatormics, dus je hebt phantompower op je mixer nodig.

Nadeel van hangende / omlaag gerichte mics is dat voetstappen (te) goed hoorbaar zijn.
't is maar een hobby...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
7-2-2012 23:43
Wat is de reden dat er geen draadloze headsets gebruikt mogen worden?

Simpel gezegd is iedere andere optie (enorm) veel slechter. Wil je het goed doen dan heb je gewoon headsets nodig.
Eigenlijk je enige andere optie is om een aantal condensator microfoons voor en/of boven het podium te plaatsen. Ik zou dan wel kiezen voor microfoons met een nierkarakteristiek (bijvoorbeeld de ME64) en niet voor shotguns (zoals de ME66) omdat die laatste veel te gericht zijn (speler gaat een meter opzij staan en je geluidsbeeld veranderd volledig)!
Denk er wel aan dat je met deze laatste optie nooit dezelfde resultaten als met headsets kunt behalen! (Of de spelers moeten zich niet verplaatsen en zeer dicht op de microfoons kunnen spreken).

Een goede (parametrische) EQ is overigens ook geen overbodige luxe.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
8-2-2012 08:09
Het succes van dit project zal vallen of slagen met de kwaliteit van de spelers!
Wij hebben in het verleden dit ook moeten doen, om budgettaire redenen.
Wij werken graag met PZM's (vloer micro's) die het voor koorwerk etc uitstekend doen.
Ook spraak kan prima, maar de basisregel voor theater:
Versterken is vermenigvuldigen! 10000 x 0 blijft 0.
Oftewel, de spelers zullen in dit geval zeer duidelijk moeten articuleren en ook goed doorspreken.
Om een evenwichtig beeld te krijgen kan jij alleen maar ondersteunend versterken. Als je dit goed doet mis je het pas als het weg is en valt de versterking niet op.
Als je vooral kleding hoort ritselen en voetstappen hoort, dan moeten de acteurs terug naar de theaterschool.

Maar micro's: ik zou PZM's pakken. Zie je niet/nauwelijks en werken prima.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 1593
8-2-2012 08:30
@levyaa: 3 meningen... Voel je je nu geholpen? wink ;)
't is maar een hobby...
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 279
8-2-2012 09:57
Toevallig onlangs hetzelfde meegemaakt tijdens een bonte avond voor de carnavals vereniging.
Budget technisch gezien waren headsets geen optie, richt microfoons geprobeerd echter dit werkte ook niet.
Reden hiervoor was dat de amateur toneel spelers te druk bezig waren met het brengen van hun stukje en daardoor geen rekening hielden met de positie van de microfoons. Stonden regelmatig met de rug ernaar toe etc.
Na enige overleg heb ik de spelers een draadloze microfoon gegeven en hiermee ging het perfect, geen ideale oplossing maar wel goed geluid.

Gr Joris
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 390
8-2-2012 10:11
Hoe zit dat met PZM's en rondzingen dan?
Gaat dat net zo als met gewone microfoons of hebben ze een betere Gain Before Feedback?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 9469
8-2-2012 12:57
met elke verdubbeling van de afstand, halveer je het geluid.
Met dat in het achterhoofd wens ik je veel succes om een voorstelling op afstand te micken.

Opdrachtgevers zien op TV een theatervoorstelling en zien daar als die microfoons hangen en staan,
en denken dat is voor de zaal.
Maar dat is helemaal niet voor de zaal, dat is voor het geluid uit uw TV.
dat geluid komt helemaal niet in de zaal.

Hoe dichter een mic bij de geluidbron, hoe beter de weergave en hoe minder kans op feedback.
Hoe meer microfoons,, wederom hoe meer feedback.

We hebben dit al zeker 5 keer behandeld op het forum, heb je al de zoeker gebruikt?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)