Forum > Off-Zone

Verwarmen van Schuur (Nieuwjaarsparty)

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
3-12-2011 02:39
Ik weet niet of je alle 3 de genoemde apparten tot je beschikking hebt, maar in ieder geval vereist elk apparaat zijn eigen gebruikswijze. Daarnaast neem ik aan dat je met KCal kW bedoelde (da's toch echt wel wezenlijk iets anders, niet alleen in grootheid)

IR straler: It's all in the name. Straler. Een ventilator naast een straler zetten is wel het domste wat je kunt doen. Als je een fan naast een par zet, blaas je dan ook het licht(IR straling is, net als zichtbaar licht, nog steeds elektromagnetische straling) weg? Dus tenzij je de stralen op je gehele publiek kunt richten, heb je niet zo veel aan de IR straler alleen. Voor (gelijkmatige) verwarming heb je vooral stroming nodig. Je zou dus wel een bepaalde stof (Stenen, bak water) kunnen verwarmen door de straler erop te richten en vervolgens de vrijkomende warme lucht de ruimte in te blazen. 30kW is al wel een aardige warmtebron, dus als je deze kunt gebruiken ben je al een eind op weg.

Op gas stoken is redelijk simpel en vanzelfsprekend, alleen vind ik persoonlijk de bijkomende geur en gasontwikkeling niet bijzonder prettig. Daarnaast moet je extra gaan ventileren waardoor je dus weer meer warmte kwijtraakt. Ik weet niet of je gaat huren, maar je kan bij toko's als boels voor minder dan 100 euro een indirect gestookte dieselheater huren. Heater buiten, vieze zooi blijft buiten, warme lucht kan met de slang naar binnen, ideaal.

Als je voldoende warmtebronnen hebt is het, zoals eerder gezegd, zaak om je warme luchtstroom bij je publiek te houden. Warme lucht in de nok is nergens voor nodig.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
3-12-2011 11:58
Ik begin hier aardig wat bij te leren.
Ik zou kunnen gaan huren, maar dan ben je al snel 100 euries kwijt.

Zou ik met volgende heater ook al niet een eind komen?
Deze kan ik aankopen voor een kleine 200 euro en heb ik dan in m'n bezit:

Elektrische kachel
15kW - 380v
instelbaar 7,5 - 15kW
Schakelbare ventilatiestand

https://www.bostools.nl/verwarming/elektrische-kachels/330/

Iemand hier ervaringen/advies over?

Bedankt
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
3-12-2011 12:11

DJ_SCARAViLii schreef:

linkje
Werkend linkje wink ;)
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
3-12-2011 12:31
Oei :-)

Dankje!
RicharddvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 76
3-12-2011 12:44
Hou er wel rekening mee dat er waarschijnlijk een 32 amp stekker aan zit gezien het vermogen.
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
3-12-2011 13:07

richarddv schreef:

Hou er wel rekening mee dat er waarschijnlijk een 32 amp stekker aan zit gezien het vermogen.
Dat zou wel een probleem kunnen zijn.
Er is sowieso een 16a 380v stekker aanwezig.

Zou 9 of 12 kW lukken op een 16a gezekerde drijfkracht?

Mvg
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
3-12-2011 13:24
Als je zegt dat er 1 krachtaansluiting is dan heb je de benodigde stroomvoorziening voor de horeca en techniek al meegerekend?

Als er weinig stroom aanwezig is (en slechts een 16A krachtgroepje is weing stroom) dan kun je elektrische verwarming vergeten. Diesel en gasheaters hebben vanwege de 3fase motor in de ventilator ook vaak een krachtaansluiting nodig. Zowel horeca, techniek en verwarming op 1 16A krachtgroepje is niet te doen dus.
Zou 9 of 12 kW lukken op een 16a gezekerde drijfkracht?
3 * 16 *230 = 11KW. In theorie.

Ik ken het kacheltje uit je post, daar komt best wel wat warmte vanaf maar ik denk dat het onvoldoende is om een zo'n hoge ruimte te verwarmen als het buiten wat kouder is.
Maar dat is MIJN mening...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-12-2011 17:04
Met stroom verwarmen is de minst voordelige en minst rendement volle verwarming.
Ook duurt het het langste voordat het lekker warm is.
Het vraagt ook de juiste bekabeling. (vaak te dun genomen)

En heb je echt wel zoveel stroom tot je beschikking?

* Drive-in show voor 200 gasten: meestal minimaal 3x16 ampère
* Horeca minstens 2x16 ampère en dan gaan ze nog niet eens een magnetron of ander warm-maakding gebruiken.....
* Basisverlichting, garderobe, wc's, buitenverlichting, enz, al gauw ook een groepje
* En dan nog de elektrische verwarming???

Nee, dan is zo'n veilige en onafhankelijke terras heater niet voor niets een van de meest verhuurde dingetjes, buiten een echte kachel die naar binnen blaast met een slang als het echt een beetje moet stomen.
Straks is het zo maar een beetje echt koud buiten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
3-12-2011 19:39

DJ_SCARAViLii schreef:

Ik zou kunnen gaan huren, maar dan ben je al snel 100 euries kwijt.
Tja, als 100€ al teveel is om een fatsoenlijke verwarming te huren dan kan je beter niets organiseren.

Dus deze is volgens mij de beste raad:
maar je kan bij toko's als boels voor minder dan 100 euro een indirect gestookte dieselheater huren. Heater buiten, vieze zooi blijft buiten, warme lucht kan met de slang naar binnen, ideaal.
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
4-12-2011 15:25

Subsystem schreef:

DJ_SCARAViLii schreef:

Ik zou kunnen gaan huren, maar dan ben je al snel 100 euries kwijt.
Tja, als 100€ al teveel is om een fatsoenlijke verwarming te huren dan kan je beter niets organiseren.

Dus deze is volgens mij de beste raad:
maar je kan bij toko's als boels voor minder dan 100 euro een indirect gestookte dieselheater huren. Heater buiten, vieze zooi blijft buiten, warme lucht kan met de slang naar binnen, ideaal.
Best wel domme commentaar.
De meeste mensen die de context snappen zien dat ik op zoek ben naar de meest kost-efficiënte manier om het gegeven in kwestie te verwarmen. Het gaat hier in geen geval over 100 euro meer of minder, maar om de slimste keuze.

Verder beschikt het gebouw (hoeve) over een volledig uitgeruste professionele keuken met koelcellen en verschillende ovens etc. veronderstel dat er daar wel voldoende stroom aanwezig is en dat dit op een volledig aparte lijn zit dan die van de schuur. Alle catering etc wordt via deze keuken voorzien.

Welke stroomvoorziening er nog op aparte lijnen is voorzien ben ik niet zeker van (en ga ik me dus over bevragen).

Ik denk dat ik best eens op voorhand test of ik met een combinatie van de beschikbare toestellen de schuur verwarmd krijg en een 9-12kW elektrische heater gebruik om een soort van warmtegordijn te creëren als de deur opengaat.

Erna kan ik nog zien of ik een extra (indirect gestookte diesel)heater ga huren.

Alvast bedankt
Jeroen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)