Forum > PC related Forum

Apple Mac Mini bij drive-in show

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
4-5-2011 12:54
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Mac Mini bij een drive-in show.
Ding kost natuurlijk relatief veel geld voor een computertje, maar tis wel extreem klein, en het is een Mac :p

Volgens mij moet je hem makkelijk, samen met een externe HD in een 1he ruimte in kunnen bouwen.

Waar het me dan vooral om gaat, kan dat ding z'n warmte wel kwijt en kan die een beetje tegen het gebuts wat een discomeubeltje af en toe krijgt te verdragen, oa tijdens transploft.

Andere oplossing is waarschijnlijk (nog) een supermicro 1he servertje, maar die maken gelijk weer een kwak herrie :p

We willen geen laptop/macbook, ding moet gewoon 'vast' ingebouwd gaan worden.
vaj-ta-lie-tie
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
4-5-2011 13:10
Weet niet hoe transportgevoelig een MAC mini is i.v.m. schokken etc. maar ik heb een Asus Eee PC in mijn versterkerrack gebouwd voor het programmeren van o.a. een processor en dat ding gaat ondertussen alweer bijna 3 jaar mee. Deze zit in een 1HE la met zelf uitgesneden schuim. Uiteraard voor de koeling rond de roosterplaatsen van dit laptopje als ook bij de connectoren schuim weggesneden.

Ik kan mij niet voorstellen dat een MAC mini, zeker wanneer deze uitgeschakeld is, gevoeliger zou zijn voor schokken dan deze zeer goedkope Eee PC'tjes.
Master PartysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2007
Laatste: 16-11-2017
Berichten: 143
4-5-2011 13:21
Ik kan je melden dat in die abc-special bussen (die met die co2, lasers, lcd schermen, etc. ingebouwd) ze juist mac mini's hebben gebruikt omdat deze het schokbestendigst zijn. Dus dat moet geen problemen opleveren.
De groeten uit het zonnige zuiden!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
4-5-2011 13:42
Eventueel zou je de HD kunnen vervangen door een ssd schijf. Verder zou ik niet zien waarom een mac mini meer of minder schokbestendig zou zijn dan zo'n 1he computertje.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
4-5-2011 13:43
Dacht dat die bussen ze gebruikten omdat ze relatief cheap waren en veel rekenkracht leverden uit een klein doosje...

Ben zelf ook het minst bang voor de harde schijf eventueel is idd SSD al een optie, alleen al vanwege het snellere starten, en de muziek daarbij op een externe usb/firewire schijf houden. Momenteel sjouwen we ook alweer enkele jaren computers mee en die schijven doen het nog perfect.
Het is meer de rest van de techniek, bij elkaar toch een hoop in een klein plat doosje gepropt, die ook nog warm wordt :P
vaj-ta-lie-tie
Gino VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-2-2010
Laatste: 1-3-2019
Berichten: 84
4-5-2011 18:43
Hey .

Ik heb zelf nu al 2 maanden de mac mini mee met mijn drive in voor traktor en nog geen problemen ondervonden
en omdat ze ze in bussen gebruiken was ik toen ook overtuigt van hun stabiel prestatie
dus ik zal zeggen wat houd je tegen als je het geld voor hebt razz :p

https://img717.imageshack.us/img717/6171/foto0008zh.jpg
ben nu alleen nog een aangepaste flightcase aan't maken en dan zit alles mooi weg gewerkt wink ;)

gtrz Gino V
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
5-5-2011 01:10
Je zou bijna zeggen dat alles zo dicht op elkaar gepropt zit in de behuizing, dat er niet eens meer ruimte voor beweging is. Volgens mij hoef je je om transport geen zorgen te maken. De mac-mini zal tijdens transport door jou toch niet veel meer krachten moeten overleven dan tijdens het reguliere transport van het apparaat van fabriek, via via via, naar jou toe? Mac's zijn wel heethoofden, maar volgens mij zit alle ventilatie aan de achterzijde, zolang je die open houdt is er niets aan de hand. Eventueel kan je softwarematig de fan, bij lage warmteontwikkeling, harder laten draaien, om met een lagere temperatuur te beginnen. Mocht je dan pieken hebben in warmte-ontwikkeling, zal je eindtemperatuur iets lager uitvallen.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-5-2011 11:48

Jeroenstap schreef:

maar volgens mij zit alle ventilatie aan de achterzijde, zolang je die open houdt is er niets aan de hand. Eventueel kan je softwarematig de fan, bij lage warmteontwikkeling, harder laten draaien, om met een lagere temperatuur te beginnen. Mocht je dan pieken hebben in warmte-ontwikkeling, zal je eindtemperatuur iets lager uitvallen.
De huidige Mac Mini's gebruiken de hele 'unibody' behuizing als koellichaam..
Light Image
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
5-5-2011 12:03
Wellicht kun je het beste voor wat geforceerde koeling in het rack zorgen waar je de mac in stopt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Gino VStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-2-2010
Laatste: 1-3-2019
Berichten: 84
5-5-2011 20:54

JeroenVDV schreef:

Jeroenstap schreef:

maar volgens mij zit alle ventilatie aan de achterzijde, zolang je die open houdt is er niets aan de hand. Eventueel kan je softwarematig de fan, bij lage warmteontwikkeling, harder laten draaien, om met een lagere temperatuur te beginnen. Mocht je dan pieken hebben in warmte-ontwikkeling, zal je eindtemperatuur iets lager uitvallen.
De huidige Mac Mini's gebruiken de hele 'unibody' behuizing als koellichaam..
bij de nieuwe mac mini zit de koeling langs onder dus ja mag hem niet op zachte ondergrond zetten want dan verstikt hij maarik heb van achter in de flightcase twee 230v coolers zitten die de lucht naar achter trekken zo blijft alles lekker koel happy :)

mvg Gino V

Terug naar forum Reageer (zonder quote)