Forum > Off-Zone

te harde muziek

(93 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
28-8-2003 18:27
hallo mensen,
ik heb het de laatste tijd een paar keer gehad; dat ik bij mensen op bezoek was die hun muziek zo ONTIEGELIJK HARD AANZETTEN (en dan niet gewoon hard maar echt te hard) en beweerden dat ze het zo juist "mooi" vonden.. goed, moeten ze zelf weten, maar liever even niet als ik erbij ben, ik hoor graag nog goed op m'n 20ste. daarnaast is het (vind ik, jullie neem ik aan ook) natuurlijk onzin dat muziek mooier is hoe harder. oke, een beetje volume is nooit weg, maar liever qualiteit daan kwantiteit... happy :)
nu mijn vraag: stel; je draait op een feestje en er wordt je de hele tijd gevraagd de muziek nog harder te zetten, ondanks dat jij het wel goed zou vinden zo. zou je je publiek hierin tevreden stellen, aan je eigen oren (en die van anderen) denken of maakt het je geen ruk uit of je je oren beschadigd.
ik denk dat ik het antwoord wel weet, ik zie jullie toch wel aan voor mensen met een gezond verstand, en denk dan ook wel dat jullie hetzelfde zullen zeggen als ik (je oren intact houden), maar misschien zijn er ookwel die dat niet vinden (zoals degenen waarover ik het in het begin had happy :))..
groeten

gijs
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
28-8-2003 18:32
ik denk dat indien het niet pijn aan je oren doet, en je versterker het fatsoenlijk kan trekken, dus dat je apparatuur dus iet op VOL staat te draaien, het best wel kan... maar er zijn grensen...(zowel van apparatuur als van de mensen)
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
28-8-2003 18:43
het hoeft geen pijn te doen om schade te kunnen veroorzaken! dan zou het makkelijk zijn. de pijngrens ligt op 140dB maar vanaf 80dB is het al schadelijk.
en ik zou altijd eerst aan m'n oren, dan aan de apparatuur denken (ja oke, tenzij je oren harder willen dan je versterker aankan laugh :D)
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1343
28-8-2003 18:49
Ik stel voor het feest het volume in, op wat ik en enkele anderen (2 a 3 personen), zien als het juiste volume.
Die grens wordt bewaakt door een compressor/limiter en mijzelf (gain terugdraaien happy :) ).
Als ik eventuele klagers dan vertel, dat als ik het harder zet ze met blijvende gehoorschade naar huis gaan, dan hebben ze hier vrijwel altijd begrip voor. Zoniet; jammer dan.

PS 110 dB hoge tonen is al genoeg voor blijvende schade.
en 120 dB lage tonen is ook geen pretje (al kom je het regelmatig tegen).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
28-8-2003 19:48
140db is niet de pijngrens! en vanaf 80db krijg je geen gehoord beschadiging.

En het is bij mij nog nooit gevraagd, want ik draai zelf al altijd lekker op volume, maar niet te hard natuurlijk....
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
28-8-2003 19:59
Nou harder kun je overwegen, je moet zelf ff gaan luisteren maar hehe, JIJ je oren naar god helpen omdat een of andere leek het toevallig iets te zacht wordt?? Als je zelf vind dat het nog iets harder kan doe je hem nog iets harder. Vind je het hard genoeg en kan het jouws inziens niet harder, dan heeft er iemand lekker PECH. (guess who).
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
28-8-2003 20:12
Als je een beetje ervaring hebt, krijg je nooit klachten over het volume.

Truuckjes:
1/ Lege vloer, iets minder power, het klinkt toch al hard.
2/ Volle vloer, meer power, het publiek dempt het geluid.
3/ Aan het begin van een nummer zet jehet geluid iets harder, en tijdens het nummer verminder je ongeveer 3 Db, dan heb je voor het volgende intro weer die drie Db "extra",
want voor het publiek klinkt het net alsof het niewe nummer veel harder is. zo krijg je niet het gebedel om meer volume.
4/ Gebruik een compressor waarbij je de ratio wat hoger zet, dat is niet harder, maar het klinkt harder.

Uiteraard ga ik er dan wel van uit dat je niet met een 2x100 watt versterker staat te draaien, want hiet in mijn huiskamer voor mezelf heb ik al 2x 170watt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
28-8-2003 20:35

speakerfreak schreef:

140db is niet de pijngrens! en vanaf 80db krijg je geen gehoord beschadiging.
De pijngrens is afhankelijk van de frequentie, net als de gehoorbeschadiginggrens.
Door internet beperkt
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
28-8-2003 21:47
vanaf 80 db word er gehoorbescherming AANGERADEN en vanaf 85 is het VERPLICHT. (volgens de arbo) dus als je hier van uit gaat zou je rond de 80db schade veroorzaken.

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
28-8-2003 22:49
Eerst en vooral: volg Tom zijn posting happy :) die zit inderdaad vol interessante truukjes.

Doordat ik praktisch altijd op vast geinstalleerde installaties draai, weet ik perfect hoe luid we kunnen gaan bij een bepaald aantal volk. Komt er een guest-DJ dan is die meestal professioneel genoeg om te vragen aan ons hoe ver hij mag gaan, zowel op de PFL-VU-meters als met de master.

De meesten op dit forum zijn echter drive-in-DJ's en hier lijkt het me een heel stuk moeilijker sad :(! Elke zaal is anders en elke installatie ook. Op voorhand testen is ook niet mogelijk omdat de zaal volledig leeg is. Mss gewoon ff luisteren naar buitenwippers of barpersoneel of zo? Of zelf ff snel gaan luisteren als het op een klein fuifje is?

Ik heb ondertussen ook al heel goed gesnapt dat monitors niet enkel een noodzaak zijn om te kunnen beatmixen maar dat ze ook sterk aan te raden zijn om de DJ zijn gehoor te beschermen. Door het gebruik ervan kun je namelijk je luidsprekers voor het publiek vóór of over de discobar laten stralen waardoor de fuifbeesten zo luid mogen luisteren als ze zelf willen: de DJ heeft zijn eigen volumeknop waarmee hij zijn gehoor kan beschermen!

Je vraag of ik zou luider gaan?
Maybe... als er volk genoeg is (en ambi genoeg!!) durf ik idd wel ff boven de afgesproken drempel stappen, maar toch niet al te veel. Bovendien is de installatie afgeregeld zodat we niet kunnen overdrijven happy :). Binnen een tweetal maanden draai ik op een fuif (voor het eerst niet in een discotheek, HELP!! shocked 8O) en men heeft mij een knallende installatie beloofd... spannend of ik mij dan ook nog aan de regels zal kunnen houden laugh :D
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Afgesloten topic