Forum > Algemeen Forum

Verhuur managment software

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
19-10-2010 19:03
Voor het bijhouden van je complete verhuuradministratie zijn verschillende softwarepakketten te koop. Met programma's als RMS, EasyJob, Rent+ en AG&P is het proces van klanten/locaties beheren, projecten aanmaken, daar materiaal, personeel en transport op inplannen en vervolgens offertes en facturen uitdraaien te vergemakkelijken.

Bij grote bedrijven is het hebben van deze software pure noodzaak om overzicht te houden op je inventaris. Maar ook voor de middelgrote verhuurbedrijven/drive-in shows kan deze software zichzelf zeker terugverdienen. Toch leert de praktijk dat deze groep hier nog nauwelijks gebruik van maakt. Ik vraag me af waarom dit niet gebeurd.

Wie van jullie heeft al (succesvol of niet) geprobeerd zijn papieren agenda en excel bestandjes te vervangen door complete verhuur software? Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken om dit wel of niet te gaan gebruiken?

Voor het aanmaken van dit topic is toestemming verleend door Andre
Maar dat is MIJN mening...
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
19-10-2010 20:06
Ik heb gedurende stage's in mijn opleiding met verschillende systemen gewerkt. Het wordt ook wel omschreven als een MIS (Management Informatie Systeem) of FMIS (Facilitair Management Informatie Systeem).

Zelf is mijn drive-in-show relatief klein, en red ik het makkelijk zonder zo'n programma. Maar als afstudeeropdracht heb ik onderzocht voor een verhuurbedrijf in hoeverre het voor hun rendabel was om een FMIS in gebruik te nemen.

In mijn onderzoek heb ik de volgende punten mee laten wegen:

0 Kosten
- Wat kost de aanschaf van het systeem?
- Is er een helpdesk en dient hier ook maandelijks/jaarlijks voor betaald te worden?
- Zijn er cursussen om medewerkers snel wegwijs te maken in het systeem, en wat kosten deze?
- Hoelang duurt het vermoedelijk om vertrouwd te worden met een systeem (in het begin neemt de productiviteit af)?

0 Baten
- Wat levert het op langere termijn op?
uitgesplitst in:
- Tijdbesparing?
- Overzicht in administratie?
- Aanschafbonnen, garantiebewijzen, reparatiebonnen (of bonnen onderdelen) centraliseren.
- Beter inzicht in prestatie's
- Contracten inzichterlijker maken.
- Koppeling mogelijk met online reserveringssysteem

0 Nodigheid (rare woord heb ik het toen eigenlijk gegeven haha laugh :D)

- In hoeverre is het nodig binnen het bedrijf?
- In hoeverre is het gewenst (door zowel staf als medewerkers).
- In hoeverre is er nog overzicht op uitgave en terugname van artikelen.
- Hoe regelmatig worden er fouten gemaakt/geconstateerd?
- Hoeveel personeel is er in dienst?
- In hoeverre is het overzicht binnen de huidige situatie werkbaar?

0 Beeldvorming

Dit klinkt heel vreemd, maar dit bedrijf had een kantoorpand wat overdag open was, en waar mensen aan de balie spullen konden huren. De balie was open, en er was deels zicht op het beeldscherm. Het management wou ook voor de uitstraling naar buiten toe voorkomen dat er met excel gewerkt achter de balie (dit vonden ze erg knullig overkomen).

Ik hoop dat ik je met deze informatie een eindje op weg heb geholpen.

Met vriendelijke groet,
Greendiek
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-10-2010 20:11

Greendiek schreef:

Het management wou ook voor de uitstraling naar buiten toe voorkomen dat er met excel gewerkt achter de balie (dit vonden ze erg knullig overkomen).
Liever een fatsoenlijk vormgegeven, ingericht en gedata-linkte Excel spreadsheet dan een gedrocht van een verschrikkelijk systeem als RMS in ieder geval in het verleden was.
Light Image
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
19-10-2010 20:13
Het was niet mijn idee, dit is iets wat ik van het management in mijn onderzoek mee heb moeten nemen. Dit was voor mij wel het punt wat het minst zwaar woog laugh :D
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
19-10-2010 20:16

JeroenVDV schreef:

Liever een fatsoenlijk vormgegeven, ingericht en gedata-linkte Excel spreadsheet dan een gedrocht van een verschrikkelijk systeem als RMS in ieder geval in het verleden was.
Ik proef frustratie laugh :D . Je moet er even mee leren werken idd haha wink ;).
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-10-2010 20:26
Ik gebruik sinds enkele jaren ArtWin. Een prima systeem voor (artiesten)planningen, maar niet geschikt voor verhuur. Ik heb destijds besloten hierop over te stappen omdat ik continue klantgegevens aan het invoeren was in drie systemen: outlook als adressenboek, snelstart voor de facturen en word voor de contracten en brieven.

ArtWin werkt met 1 database, van waaruit je contracten, brieven, facturen enzovoorts automatisch kunt aanmaken. Bovendien is het ook een CRM systeem (je kunt dus notities en documenten bij een adres toevoegen) en je kunt er ook mee e-mailen. Tenslotte wordt het systeem gebruikt door behoorlijk veel (grotere) artiestenbureaus.

Overigens zou ik nu eerder kiezen voor een (online) CMS systeem waarmee ik ook de inhoud van mijn websites kan beheren, en waarbij gegevens die ingevoerd worden in een (contact)formulier automatisch worden opgeslagen in de database. Deze mogelijkheid biedt ArtWin ook wel, maar dat is vrij prijzig.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
19-10-2010 20:43
1 x bewerkt. Laatst door Roy op 19-10-2010 20:48

JeroenVDV schreef:

Liever een fatsoenlijk vormgegeven, ingericht en gedata-linkte Excel spreadsheet dan een gedrocht van een verschrikkelijk systeem als RMS in ieder geval in het verleden was.
Daar staat tegenover dat RMS ook stukken goedkoper is dan zijn concurrenten. Zover ik heb kunnen achterhalen is dit dan ook het meest verkochte systeem in Nederland en Belgie.

Verwacht dat er hier op het forum wel een aantal gebruikers zijn die kunnen vertellen waarom ze ondanks de duidelijke nadelen toch gekozen hebben voor RMS.
Maar dat is MIJN mening...
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
19-10-2010 20:46

Greendiek schreef:

Ik heb gedurende stage's in mijn opleiding met verschillende systemen gewerkt. Het wordt ook wel omschreven als een MIS (Management Informatie Systeem) of FMIS (Facilitair Management Informatie Systeem).
Inderdaad een mooie opsomming van keuzefactoren. Welk systeem heb je het bedrijf van je stage dus uiteindelijk geadviseerd en waarom?
Maar dat is MIJN mening...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-10-2010 20:50
Ik denk dat het over het algemeen toch de prijs is die veel mensen afschrikt bij zo een systeem. Zeker als je niet alle mogelijkheden nodig hebt.

Als je een beetje handig bent met excel klus je op een namiddagje een complete invoer sheet in mekaar met artikel, klanten en locatie"database"erachter, met daarbij de verschillende offerte/contract en factuur layouts. Dan is het kwestie van invullen en bijhouden. Voor simpele showtjes en verhuurwerkzaamheden heb je tenslotte niet meer nodig.

Nadelen:
* Geen voorraadbeheer
* Niet centraal, dwz veel losse files en minder overzicht.
* Agenda bijhouden in bijv. outlook voor het overzicht is redelijk noodzakelijk.

Voordeel:
* Niet afhankelijk van derden en dus naar je eigen zin in te richten.

Ikzelf ben al vrij vroeg overgestapt op RMS. Redenen? Zie bovenstaande nadelen, er leken een hoop praktische functies in te zitten en het was toen nog vrij zacht geprijsd, is het nu nog overigens nog steeds in vergelijking met een aantal anderen.

Tot op heden werk ik er nog steeds mee. Er zitten een hoop voordelen aan maar helaas naar mijn idee ook genoeg nadelen.
Ik vind het planbord nogal onoverzichtelijk, de project mapper is leuk maar er missen naar mijn idee essentiele functies, kortom eigenlijk heb je er niks aan, personeelplanner idem, en het geheel is nogal buggy. Op het bug gebied zijn ze aardig vooruit gegaan de laatste paar jaar, voor een aantal andere zaken heb ik zelf maar een oplossing gefixt via Microsoft Sharepoint Server, gekoppeld aan de SQL database van RMS (Op die manier heb ik een job-overzicht heb wat voor mijn wel overzichtelijk is en de De personeelsplanning voer ik hier volledig in bijkomend voordeel is dat mensen ook online kunnen zien wanneer ze ingepland staan).

Ik heb het hele RMS overigens wel draaien via Remote App vanaf een Win2008 server in Amsterdam. Op die manier kan ik zowel thuis als in maarssen als ergens op klus op mn laptop via een VPN m'n RMS opstarten net alsof het lokaal draait zonder continu te moeten synchroniseren.

Wel een hoop nadelen! Waarom ben ik nog niet overgestapt?
Simpelweg omdat ik nog geen waardige vervanger heb gevonden die je niet alle ribben uit je lijf kost (ga maar eens alle modules van Rent+ die je nodig hebt voor een gelijkaardig iets op een rijtje zetten).
Ik heb wat ideeën gehad om zelf een pakket te laten maken, de ideen zijn er genoeg, alleen dat kost ook stukken van mensen als je het door pro's wil laten doen. Beginnend programmeurs die dachten het klusje wel even te klaren haakten vrij snel af...

Ik heb binnenkort wel samen met een collega een afspraak met de heren van OakTree Rent software. Dat programma ziet er heel erg veelbelovend uit en er zijn al een massa bedrijven naar overgestapt die eerst RMS draaiden. Ik ben benieuwd.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-10-2010 20:55

TB schreef:

JeroenVDV schreef:

Liever een fatsoenlijk vormgegeven, ingericht en gedata-linkte Excel spreadsheet dan een gedrocht van een verschrikkelijk systeem als RMS in ieder geval in het verleden was.
Ik proef frustratie laugh :D . Je moet er even mee leren werken idd haha wink ;).
Die software was met versie RMS24 gewoon amateuristischer dan wat een gemiddelde middelbare scholier met een goedkoop database-programma knutselt. Geloof wel dat ze met RMS25 heel wat op de schop hebben gegooid, maar "gebruikersvriendelijkheid" is een woord dat ze daar niet kennen en wat "workflow" betekent is volgens mij een even groot raadsel daar.

Zal best heel goedkoop zijn, maar ik denk dat je voor dat geld + alle extra uren die zo'n inefficiente workflow je kost een klein ICT-bedrijfje een op-maat gemaakt database systeempje laat maken. Er zit namelijk ECHT niks intelligents in, het is pure administratie software. Records lezen, schrijven, koppelen en queries uitvoeren.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)