Forum > Muziek

Openings nummers

(96 reacties. Pagina 10 van 10)
Moderator(s): Dré
Tom314Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-12-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 127
11-8-2004 11:52
"een bruiloft draaien" bestaat niet.

je komt telkens weer voor heel andere mensen te staan.
en DAAR moet je op voorbereid zijn.

Ik doe heel af en toe een bruiloft na heel duidelijke afspraken (ik maak bijvoorbeeld heel duidelijk dat ik geen plop, o-zone, macarena enzo draai, wel veel disco-70-80-wave op zo'n avonden), alle andere aanvragen worden doorgestuurd naar iemand die niks anders doet dan bruiloften, bedrijfsfeesten, jubileums e.d. En zo hoort het ook, ik heb geen zin om mijn en hun avond te verpesten door jezelf verkeerd te laten boeken.

Nog even over het verschil tussen een DJ en een platendraaier... veel van die "echte DJ's" gaan elke keer weer op hun bek als hun vriendenkring niet aanwezig is (lees: als hun draaigenre nog maar miniem afwijkt van het aanwezige publiek). Platendraaiers kunnen ooit wel heel erg ver gaan in hun slechte muzieksmaak, helaas is het bij zo'n style-dj nog erger, dan heb je er de hele avond last van.
ToM. this one goes to 11 y'know ? 1 louder.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
11-8-2004 15:10

tom314 schreef:

Nog even over het verschil tussen een DJ en een platendraaier... veel van die "echte DJ's" gaan elke keer weer op hun bek als hun vriendenkring niet aanwezig is (lees: als hun draaigenre nog maar miniem afwijkt van het aanwezige publiek). Platendraaiers kunnen ooit wel heel erg ver gaan in hun slechte muzieksmaak, helaas is het bij zo'n style-dj nog erger, dan heb je er de hele avond last van.
Ehmmzz?? Wat heeft een vriendenkring nu te maken met het wel of niet goed draaien van een DJ? Waarom gaan veel van die "echte DJ's" dan op hun bek? Ik draai bijvoorbeeld persoonlijk beter zonder bekenden.

Ten eerste : Je gaat als DJ pas op je bek wanneer je iets aanneemt en allemaal praatjes hebt dat je het wel kunt, maar op het moment supreme totaal aan het prutsen bent. Of daar nu wel of geen vrienden bij zitten.

Een collega van mij (eigenaar www.technolusion.com) zei ook tegen mij, wacht maar tot je echt eens voor veel publiek draait, ik wil wel eens weten of je dan ook zo strak draait. Hem heb ik iig kunnen overtuigen.

Je moet pas iets aannemen als je er echt achter staat en vertrouwen hebt dat je het kunt (hangt dus ook van de grootte en doelgroep van het feest af). Vrienden kunnen je hoogstens een beetje op je gemak stellen als je voor het eerst ergens draait. De eerste keer draai je overigens toch niet foutloos, maar dat doet niemand. Dus dat is verder ook niet erg, maar je moet wel iets neer kunnen zetten.

Bovendien is het belangrijk dat je weet wat voor mensen er komen en/of waar je voor geboekt wordt (in dit geval dus een bruiloft).

Ten tweede : Wie ben jij om te zeggen dat een DJ die een bepaald genre draait een slechte smaak heeft? Een style is iets dat een DJ uniek kan maken, bijvoorbeeld veel scratchwerk in een setje (Pavo of King Matthew), of razendsnel mixen (een vriend van mij draait 60sec van een plaat en gooit dan de andere er weer in), of om tijdens het mixen op een aparte manier het publiek te vermaken. Neem Darkraver, hij kan mij totaal niet boeien met de manier waarop hij draait, maar andere mensen vinden hem geweldig omdat hij gewoon als een mafkees achter de draaitafels staat en ook de microfoon niet schuwt. Dat is gewoon zijn 'style', zijn manier om iets over te brengen. Is het slecht, helemaal niet, maar het is mijn smaak niet.

'Smaak' is gewoon niet te toetsen, het is en blijft een mening. De een vind het goed, de ander vind het niet goed. Dit wilde ik even kwijt.

Maar goed, back on topic.

Wat ik goede openingsplaten vindt (afhankelijk van het genre):

DJ Remy - Bang
Mike Robbins - Are You A Freak (Marco's Mix)
Mark Norman - Overkill (Intro Mix).
Technoboy - Ravers' Rules (K-Traxx Remix). (deze is inmiddels echter erg cliche)
Tuneboy - Sexbusters (Technoboy Remix) > wel in het midden starten, tijdens de break ;)

Zo zijn er voldoende, gewoon een beetje spelen :D
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-8-2004 15:49

mr_jows schreef:

Ehmmzz?? Wat heeft een vriendenkring nu te maken met het wel of niet goed draaien van een DJ?
Dat hangt van de dj af. In sommige gevallen hebben vrienden juist alles te maken met de perceptie van de dj zelf. Stel: publiek vindt de avond niks, maar de vrienden van de dj om het hokje heen vinden het fantastisch. Dj heeft niks in de gaten omdat-ie alleen met zijn vrienden bezig is, en/of dj vindt het belangrijker om te scoren bij vrienden dan bij de rest van het publiek.

mr_jows schreef:

Ten eerste : Je gaat als DJ pas op je bek wanneer je iets aanneemt en allemaal praatjes hebt dat je het wel kunt, maar op het moment supreme totaal aan het prutsen bent.
Het probleem hierbij ligt nogmaals bij de perceptie van de dj zelf. Een vriendin van mij draait totaal waardeloos als ze stoned is. De vloer stroomt leeg waar ze bij staat, en zelf heeft ze steevast kneiterstoned de avond van haar leven. Geloof me: niet iedere dj hoeft stoned te zijn om zelf het idee te hebben dat-ie lekker bezig is, terwijl het publiek er niets aan vindt. Bij sommige dj's is dat arrogantie, anderen hebben geen feeling met de dynamiek van een dansvloer, weer anderen zijn zo druk met de techniek van het mixen dat ze niet eens tijd hebben voor de mensen voor wie ze daar eigenlijk staan te werken.

mr_jows schreef:

'Smaak' is gewoon niet te toetsen, het is en blijft een mening. De een vind het goed, de ander vind het niet goed. Dit wilde ik even kwijt.
Mee eens. Maar een geslaagde avond wordt bepaald door een geslaagd samenspel tussen dj EN publiek.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
11-8-2004 23:49

sylvia schreef:

Dat hangt van de dj af. In sommige gevallen hebben vrienden juist alles te maken met de perceptie van de dj zelf. Stel: publiek vindt de avond niks, maar de vrienden van de dj om het hokje heen vinden het fantastisch. Dj heeft niks in de gaten omdat-ie alleen met zijn vrienden bezig is, en/of dj vindt het belangrijker om te scoren bij vrienden dan bij de rest van het publiek.
Tjah, maar dan ben je ook niet echt professioneel bezig heh! Als je betaald krijgt voor wat je doet, dan moet je je daar ook 100% voor inzetten. Daarom heb ik mijn vraagtekens bij Darkraver, omdat hij soms stoned en dronken achter de draaitafels staan. Als je zoveel betaald krijgt, kun je dat niet maken! Maar dat is uiteraard mijn mening. Ik heb Tiesto overigens nooit dronken zien draaien, al drinkt hij er echt wel een paar (verschil in professionaliteit).
Het probleem hierbij ligt nogmaals bij de perceptie van de dj zelf. Een vriendin van mij draait totaal waardeloos als ze stoned is. De vloer stroomt leeg waar ze bij staat, en zelf heeft ze steevast kneiterstoned de avond van haar leven. Geloof me: niet iedere dj hoeft stoned te zijn om zelf het idee te hebben dat-ie lekker bezig is, terwijl het publiek er niets aan vindt. Bij sommige dj's is dat arrogantie, anderen hebben geen feeling met de dynamiek van een dansvloer, weer anderen zijn zo druk met de techniek van het mixen dat ze niet eens tijd hebben voor de mensen voor wie ze daar eigenlijk staan te werken.
Als het publiek amper beweegt of wegloopt, dan weet ik dat ik het niet goed doe. Als ik echter voor R&B publiek draai en ik ben geboekt voor hardstyle, tjah.... dan kan ik er weinig aan doen, ik heb immers niets anders bij mij. Ik had dan of de boeking niet moeten accepteren of ik de eigenaar/organisator had dit goed moeten communiceren a.d.h.v. flyers/posters etc. Bovendien vind ik dat je (zoals ik hierboven al aangaf) toch enigszins professioneel moet overkomen. Drinken mag best, jointje roken mag best, maar zorg er wel voor dat je normaal blijft functioneren.
Mee eens. Maar een geslaagde avond wordt bepaald door een geslaagd samenspel tussen dj EN publiek.
Inderdaad! Maar ook dat hangt dus van het publiek af! Een allround DJ kan super goed draaien, maar op een feest als Innercity komt hij/zij niet uit de voeten. Publiek wil gewoon iets anders. Hangt dus af van doelgroep. Als DJ moet je daar dus onwijs op letten, voordat je een boeking aanneemt!
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
12-8-2004 03:01
Ik mis er nog één. Als je na een band, act of wat dan ook voor een groot publiek of volle zaal je DJ set moet openen werkt altijd:

Wizard of Ozz - Brand new day.

Eerst 1,5 minuut violen intro en stevige opbouw. Dan staat iedereen jouw kant op te staren en is al het voorgaande een beetje kwijt en dan is het altijd: juichen en dansen. En het mooiste is: hij eindigt ook met een violen outro, dus daarna kun je elk nummer draaien waar je de avond heen wil laten gaan.

Hoorde deze plaat door een DJ die hem in een heel erg grote feesttent opzette na een concert van Blof. Hele toko uit zijn dak en toch respect voor het voorgaande.
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
18-8-2004 02:09
als afsluiter draaide ik altijd houdoe en bedankt van walter vermeer ,you never walk alone van gerry & the pacemakers of now is the time van jimmy james & vagabonds,maar nu heb ik een betere gevonden.
op de cd party hits vol 12(berk music) staat een leuke acapella versie op van jannes en van bill -ga maar weg.
het is niet de normale uitvoering van dat nummer, maar echt een afsluiter van de avond.
Wat gooi je van de hoogste trap...
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
18-8-2004 02:12

Elcee schreef:

Ik mis er nog één. Als je na een band, act of wat dan ook voor een groot publiek of volle zaal je DJ set moet openen werkt altijd:

Wizard of Ozz - Brand new day.
't is niet de wizard of ozz, maar the wiz stars.
Wat gooi je van de hoogste trap...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)