Forum > Geluid

Gebruik digitale mengtafel.

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
23-9-2007 14:38
Hoi,

In februari 2008 moet ik voor een klein festival het geluid doen. Voorgaande 3 jaar heb ik dit gedaan op een Midas Venice mengtafel. en dit ging opzich best ok. Alleen op dit festival spelen heel veel beginnende bands 1 nummer, en dan komt er weer een volgende band, allemaal met eigen versterkers enz. Een digitale mixer zou hier dus best handig zijn. Dan kan ik alle presets van bands maken tijdens de repetities. (Het festival heeft een repetitie dag, en daarna tien uitvoeringen, dus is meer een theater show principe). Zo kan ik dus eq's en monitors en alles al inprogrammeren. Allemaal mooi, leuk, lief en aardig. Ik heb alleen echt nog maar heel weinig ervaring met digitale mixers. Ik ben ooit eens meegeweest op een klus om op te bouwen, en die tech gebruikte toen een roland tafal waar ik de ballen van snapte. Ook ooit eens een theater klusje gehad, ik deed daar de zenders, en die tech gebruikte de Yamaha ls 9-32. Deze snapte ik redelijk. Denken jullie dat dit een goede tafel is om mee te beginnen in de digitale wereld? Of hebben jullie betere alternatieven?

Dan nog een vraag: Die ls 9-32, ik heb een aantal verhuur bedrijven gemailt met de vraag voor hoeveel die hem konden verhuren voor een week. Maar bij allen nog geen antwoord gehad. Wat lijkt jullie een redelijke prijs (per dag)? Is 150 euro per dag een reël bedrag?

Alvast bedankt,
Marcel
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-9-2007 15:07
Download eens Studio manager icm. M7CL/LS9 software. Dan kan je vanuit je luie stoel de mengtafel uitproberen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
23-9-2007 15:11
Van horen zeggen:De Yamaha tafels(O2R, 01V96) schijnen over het algemeen wat toegankelijker en logischer in elkaar te zitten als de Roland tafels. Zelf geen idee van, maar wellicht wel iets om even uit te zoeken. De 01V96 zit toch bij aardig wat verhuurbedrijven in het pakket als ik me niet vergis dus wellicht de moeite van het googlen waard.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
23-9-2007 15:23
Studio manager staat idd al op mijn pc geinstalleerd. De m7cl heb ik ook naar zitten kijken, maar is voor het betreffende festival een budget killer. Ik heb hem nog niet kunnen vinden voor minder dan 250 per dag.

De o1v96 kan, maar heeft (voor mij, maar kan tussen m'n oren zitten) te weinig faders. Ik hou er niet van constant te switchen tussen pagina's... Nog een nadeel van de 01v96 is dat de gains niet mee te programmeren zijn, wat toch handig kan zijn ivm. verschillende gitaar versterkers.

Verdere suggesties zijn welkom, en alsnog bedankt. Ik ga nu ook even naar de mogelijkheden van de o2r kijken:)

Groeten,
Marcel
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-9-2007 18:23
nadeel van de digitale tafel is dat snel ingrijpen wat lastiger is.
Het voor programmeren van beginnende bandjes is leuk, maar het kan zo maar wezen dat ze de volgende dag toch weer een andere versterker, gitaar of weet ik het mee het podium opslepen omdat het "beter" paste, de andere overleden was en ga zo maar door.

Vooral voor de bandjes die beginnend zijn en slechts een of enkele nummers spelen.. zorg voor een goede backline die blijft staan. Werkt voor jezelf gemakkelijk en je weet dat ook daadwerkelijk alles het doet.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
23-9-2007 19:09
Heb ik idd ook zitten denken. Maar de praktijk heeft voorgaande jaren uitgewezen dat de versterkers over het algemeen redelijk hetzelfde bleven. Alleen tussen de bands door staan er af en toe ook nog tape artiestjen. Het voordeel van een digitale mixer lijkt me dus echt, dat m'n eq's goed staan. De mix kwa faders, stel ik toch wel weer bij. Het drumstel ect. wordt tussen de acts door ook van het podium afgereden. Denk je echt dat analoog toch prettiger zal werken dan digitaal?

Groeten
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-9-2007 19:29
ik durf het niet te zeggen hoor. Ik werk altijd met analoog. Sinds kort enkele keren meegeweest met een vaste band welke wel gebruik maakt van een digitale. Ik kan er nog steeds niet lekker mee overweg. De vaste tech heeft ook liever een analoge tafel, echter op dit moment het geld niet voor..

Tuurlijk heb je een aantal grote voordelen, presets, vaste instellingen enz. Echter denk ik dat je dit ook redelijk tot snel met een analoge tafel kunt instellen. Zeker als elk bandje even een soort van jamsessie speelt alsvorens zij beginnen met spelen en evt de band voorstellen. Jij hebt dan net even tijd om de zaakjes bij te stellen.

ik ben er ook van overtuigd hoor dat je met een digitale mixer prima en goed kunt werken, echter dien je de tafel dan wel te kennen. En of dat lukt in een dag of 2?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
23-9-2007 19:56
Ik werk zelf ook digitaal (Mackie D8B)
Zelf ben ik ook te spreken over de o1v96 en de o2r. Dit zijn geen toptafels maar werken overzichtelijk. Roland daarintegen niet aan beginnen, alles wat ik daarvan tot nu toe ben tegengekomen hoort thuis in de bart smit (geluidskwaliteit, hoge latency en ga maar door)
Fout die ik heel vaak gemaakt zie worden door mensen die niet digitaal gewend zijn is te lage headroom nemen, waarna bijvoorbeeld bij een geluidspiek er erg lelijke digitale vervorming ontstaat.
MB Audio systems
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-9-2007 20:32

jop schreef:

Ik werk zelf ook digitaal (Mackie D8B)
Heb er hier ook 1 full-loaded staan, maar zou dat ding niet mee on-the-road durven nemen. Dan liever voor snel ingrijpen een Yamaha danwel Tascam tafeltje. Ennuh, @ Watt-Xtra: Da's echt een kwestie van wennen. Digitaal kun jij - als je net zo lang ervaring erop hebt als op een analoge tafel - prima met dezelfde snelheid aanpassingen maken.
Light Image
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
23-9-2007 21:19

JeroenVDV schreef:

jop schreef:

Ik werk zelf ook digitaal (Mackie D8B)
Heb er hier ook 1 full-loaded staan, maar zou dat ding niet mee on-the-road durven nemen. Dan liever voor snel ingrijpen een Yamaha danwel Tascam tafeltje. Ennuh, @ Watt-Xtra: Da's echt een kwestie van wennen. Digitaal kun jij - als je net zo lang ervaring erop hebt als op een analoge tafel - prima met dezelfde snelheid aanpassingen maken.
Werkt prima hoor, pc zit in een side rack met aparte pre-amps. Ik zal wel eens wat foto's op het forum posten
MB Audio systems

Terug naar forum Reageer (zonder quote)