Forum > Off-Zone

audiofielen

(54 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
5-9-2007 09:59

m44 schreef:

mischien wel mooier. hoger rendement geeft minder vervorming.
Nope. Net zoals een zuinigere motor niet per definitie meer milieuvriendelijk is, is rendement niet per defnitie gelinkt aan vervorming. Geval is dat er diverse typen vervorming zijn (harmonische, intermodulatie, frequentie, amplitude); elk met hun eigen oorzaken en gewicht.
klipsch is de meest snelle en detailrijke speaker die ik ken.
Vaak wordt een speaker met een frisse afstemming "snel" genoemd. Bij een baskast spreekt men vaak over "snel" als hij een bepaalde afstemming heeft. De wetenschappelijke benadering van geluid is natuurlijk totaal anders dan dit soort vervormingen (aangezien ook een afwijking in de freq. karakteristiek als een vervorming van het geluid gezien kan worden). Belangrijk is echter om een onderscheid te maken tussen goed geluid en prettig geluid (dat laatste is puur subjectief).
denk jij blind het verschil te horen tussen een buis en een transistor.
Onmogelijk. Geval is namelijk dat er meer nodig is dan een buis of een transistor. Leg ze beide maar eens voor je neer. Je zult helemaal NIETS horen. laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
5-9-2007 10:19
mwa ik vind toch wel dat je redelijk veilig kunt stellen dat bij 2 goed ontworpen luidsprekers de gene met het hoogste rendement de minste vervorming heeft. dat dit altijd zo is is natuurlijk onjuist. de klipsch, ook de kleine heresy laat veel detail horen. zelfs zoveel dat mensen zich eraan storen en ze ook zeer gevoelig zijn voor de apparatuur die ze aanstuurt. klipsch negeert dan ook de studies van de bbc die stellen dat een luidspreker "prettiger"klinkt wanneer die met name tussen 1000 -10.000hz een lichte dip vertonen. Een sub woofer klinkt eigenlijk nooirt snel in mijn beleving. de term snelle bas word ook meer veroorzaakt door middentoner en zelfs tweeter dan door de bas driver zelf. alhoewel ik met een vriend een baskast heb kunnen voorzien van diverse drivers en wij continu tot de conclusie kwamen dat lichte conus materialen (bijv papier) het geluid wat droger en strakkker leken te maken (ook blind getest)hier heb ik echter geen verklaring voor omdat er alleen geluid hoorbaar was tot 300 hz. en de opname een droge basdrum was (volgens mij opname van earthworks mics)
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-9-2007 10:41
Ga eens luisteren naar HK audio, PA met een hele hifi achtige klank (dus rustig en warm geluid). Bovendien hebben ze ook hele compacte sets (de kleinere sets uit de LUCAS serie) die thuis ook prima passen sneaky :V

PS geweldige quote laugh :D
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
6-9-2007 11:38

YourLiVe schreef:

Ga eens luisteren naar HK audio, PA met een hele hifi achtige klank (dus rustig en warm geluid). Bovendien hebben ze ook hele compacte sets (de kleinere sets uit de LUCAS serie) die thuis ook prima passen sneaky :V

PS geweldige quote laugh :D
toch effe reageren... HK heeft mij nog nooit kunnen overtuigen op de VT serie na.. de rest is het allemaal net niet of helemaal niet, DX, actor en projector gewoon waardeloos voor het geld dat je moet betalen.. gedefinieerd geluid? krachtig, warm? ik heb het niet mogen meemaken.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-9-2007 17:49
Echt krachtig vind ik het ook niet, maar dat komt volgens mij ook vanwege de rustige klank. Krachtig wordt ook nog wel eens verward met aggressief, ofwel schel. Overigens heeft de oude Actor mij ook nooit overtuigd, maar de DX vind ik erg goed klinken (en de Lucas 2000 misschien nog wel beter). Ik denk overigens dat HK (tenminste de sets die ik heb) vooral geschikt zijn voor disco gebruik en minder voor live werk, omdat ze dan toch snel wat vermogen te kort komen.

PS ik zie op je site dat je zelf met JBL draait... dat vind ik dan weer een hele schelle klank hebben. Maar ja smaken verschillen he.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
7-9-2007 13:29
2 x bewerkt. Laatst door M44 op 7-9-2007 14:18
ja JBL heeft een hele bult speakers gemaakt met ee erg nadrukkelijk hoog. deze heeft dat echter niet. mijn JBL is zeer neutraal. heeft een studio monitor achtige klank. dus geen echte voorkeur en voorspelbaar in zijn gedrag.

sinds 2 dagen ben ik weer in staat muziek te luisteren en het geluid wat ik nu heb komt echt heel close bij wat ik zoek. het blijft hifi maar heeft een wat rauwe klank en zeer direct zonder ergens te scherp te worden. het leuke is dat op de hifi forums men zegt dat het wel rommel zal zijn en vol vervorming terwijl jullie hier zullen zeggen dat mijn set niets met PA te maken heeft en staat te spelen als een watje.
mischien moet ik mijn eigen forum beginnen.
www.mensendiegitaarmuziekrealistischindewoonkamerwillenhorenopeenhifiset.
Hk ken ik niet het enige wat je altijd ziet zijn de (ik denk) mindere merken zoals dap enzo.
ik ben ook heel benieuwd waar mensen hier naar luisteren thuis
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
7-9-2007 13:31
Kun je even je bericht aanpassen? Even die 'link' eruit knallen, want hij vern**kt zo de hele lay-out...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
7-9-2007 21:15
Persoonlijk vind ik dat hele audiofiele gedoen een beetje overtrokken. (En dat zegt iemand die er zelf ooit last van had...:S) Op een gegeven moment ligt de prijs / prestatie verhouding zo ongelofelijk ver uit elkaar, dat je je gaat afvragen waar je nu eigenlijk mee bezig bent...

Dat je rustig mag aannemen, dat een luidspreker van 500 euro ietsje beter is, dan een model van 100 euro, daar zijn we het denk ik wel over eens. Maar, het wordt gekker, als je gaat aannemen, dat een interlink van 100 euro beter is dan een interlink van 20. Als je gelooft, dat het geluid daar anders / beter van wordt dan houdt je jezelf enorm voor de gek. Dat is iets wat je van jezelf verwacht, omdat je zojuist die 100 euro uitgegeven hebt voor die ene meter koperdraad...

Uit mijn 'audiofiele' tijd heb ik mijn staande Philips FB825 (met bandtweeter, jawel sneaky :V ) en mijn Cambridge Audio versterker en CD speler nog over. Al het dure van den hul koperdraad is vervangen door simpele broertjes en verkocht op marktplaats. Ik merk het verschil niet... Verder heb ik een Sennheiser dt250 op mijn kop... Ik heb op het moment maar 1 criterium aan een geluidsset; dat ik er lang naar kan luisteren, zonder dat het vermoeiend wordt. Merk, type en prijs zijn daarbij volledig ondergeschikt. En dat is wel eens anders geweest. Al dat geneuzel over 'transparante' kabeltjes...what was I thinking???

John
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
7-9-2007 23:05
over audiofielen gesproken
ik heb net een set b&o 7000 serie op mp gezet,
binnen 5 minuten de eerste gretige reaktie laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
8-9-2007 10:07
ja heel herkenbaar. echter hoor ik wel verschil in kabels. nl van de hul klinkt slechter dan een gewoon kabeltje van 3 a 4 euro p/m
met name hybride kabels (koper en zilver) klinken nergens naar, de bas word wollig en het hoog vlak of juist heel nadrukkelijk.
heb dus ook veel te veel uit gegeven. heb nu nog een paar dure interlinks liggen die ik nog wel gebruik omdat ze niet slechter zijn dan de goedkopere. maar daar had ik heel wat cd's voor kunnen kopen.
de prijzen zijn belachelijk. een eindversterker van krell of mcintosh kost zo duizenden euro's terwijl ie niet beter is dan een crown voor de helft van de prijs. toegeven het ziet er allemaal fantastisch uit en dan doet de auto suggestie zijn werk wel maar uiteindelijk betaal je 10.000 euro voor een metalen bak met componenten die je waarschijnlijk voor 500 euro bij elkaar zoekt
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank

Terug naar forum Reageer (zonder quote)