Forum > Licht

rookmachines en astma

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
25-10-2006 14:46
Ik werk in een Kinderdisco (zo'n 300 kindjes op een avond) en sinds kort hebben ze daar 'n paar scanners hangen, en die zijn natuurlijk waardeloos zonder rook.

Maargoed, ik ken het probleem, er zijn kinderen met astma, en vervolgens mag de rookmachine niet meer aan. Ik spuit de rook alleen Boven het midden van de dansvloer (De rookmachine staat ergens hoog, met een ventilator er achter om de rook íets verder te laten komen). Vanwege het ventilatiesysteem komt de rook nog amper in de dansendekindermassa terecht, en wel mooi bij de effecten.

Maar helaas, 2 van 300 kinderen blijven melden dat ze last hebben van de rook. (En dan te bedenken dat ik een F80z gebruik...)

Ik gebruikte skytech rotzooi, heb ook nog een litertje 'professionele' vloeistof staan.
Deze gebruik ik de volgende keer.
Hoop zo dat deze kinderen er minder/geen last meer van hebben.

* Zucht *
Onderaan beginnen...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-10-2006 16:35

Janbo schreef:

Het is overigens niet zo dat je longoppervlakte minder wordt, door de prikkels verkrampen de spieren rondom de luchtwegen met als gevolg dat je minder zuurstof binnen krijgt…
Correctie: kan beide zijn of één van de twee. Bij een allergische reactie zwelt het slijmvlies van de luchtpijp op, waardoor deze nauwer wordt. Bij een paniekreactie trekken de spieren samen, waardoor de luchtpijp (nog) nauwer wordt. Zo kan een reactie op rook uit een machine, of de andere aanwezige stoffen die in het vocht van de rookmachine worden opgenomen, allergisch zijn en/of psychisch. In mijn geval, en dat van vele andere astmapatiënten, geldt dat een allergische reactie een schrikreactie opwekt, en je dus van beide effecten kunt genieten.

En zélfs al is de reactie enkel psychisch, de lichamelijke reactie in de vorm van het vernauwen van de luchtpijp is er NIET minder om en dus wel degelijk serieus te nemen.

Neemt niet weg dat ik ook niks moet hebben van mensen die appelmoes gillen voordat ze geslagen worden. Bovendien zullen een hoop mensen die zeggen last te hebben van een rookmachine nog véél meer last hebben van sigarettenrook, en die kunnen de horeca dus beter helemaal mijden totdat er een algeheel rookverbod in de horeca komt.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
25-10-2006 16:44
en die zijn natuurlijk waardeloos zonder rook
Mwoah, waarom zijn scanners zonder rook waardeloos? Mooie kleuren en de beweging is toch ook heel wat? Naar mijn ervaring vinden kinderen het juist erg leuk om verschillende kleurtjes en figuurtjes op de vloer te volgen, tenminste dat gebeurt bij ons regelmatig. Over ‘tussen de oren’ gesproken; wij zijn gefocust op het licht en denken dat rook erbij hoort. Of je publiek dat ook altijd vindt (en zeker kinderen) is maar de vraag…
Ik gebruikte skytech rotzooi, heb ook nog een litertje 'professionele' vloeistof staan.
Deze gebruik ik de volgende keer.
Hoop zo dat deze kinderen er minder/geen last meer van hebben.
Als je astma hebt en gevoelig bent voor de bestanddelen van de rook uit een rookmachine denk ik dat de kwaliteit weinig uitmaakt. Bij mensen die gevoelig zijn voor parfum maakt het in het algemeen weinig uit of dit van peperduur topmerk is of dat het uit de aanbiedingsbak bij de DA komt. Het gaat om de prikkeling, de belangrijkste factor daarin is de hoeveelheid. (veel meer dan bv. de samenstelling). Bij rookmachines denk ik dat het niet anders is. Daarnaast maakt het niet uit of ze er vanuit fysieke gesteldheid niet tegen kunnen of dat dit vanuit de psyche is. Het gevolg blijft hetzelfde… Dat rook dus niet altijd gewenst is, is iets om rekening mee te houden.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
25-10-2006 16:50
Correctie: kan beide zijn of één van de twee. Bij een allergische reactie zwelt het slijmvlies van de luchtpijp op, waardoor deze nauwer wordt.
Dan nog wordt het longoppervlakte niet minder… maar de toevoeging van het slijmvlies klopt als een bus.wink ;)
DJ-RidooStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 7-6-2008
Berichten: 38
25-10-2006 17:43
Hebben de mensen met astma dan ook last van Hazers? (vb bij concerten)
Heb ook al veel de vraag gekregen om geen rook te gebruiken, meestal probeer ik het dan met een ventilator bij de rookmachine te zetten. (Output van de rookmachine heel klein, ventilator volle kracht. Dan krijg je een heel mooie nevel (haze) en sindsdien geen enkele klacht meer van diezelfde groep mensen.
Het zit hem vooral tussen de oren ja, de mensen "zien" letterlijk een "rookwolk" en niet iedereen vind dat even leuk... haze dan maar laugh :D
X-Plosion Events DJ's - Party's - Karaoke
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-10-2006 15:36
Achja, je maakt leuke dingen mee.

Vooraf aan een playbackshowtje vast even de boel onderspuiten met een fazertje, meteen zit er 50 man te hoesten alsof ze elk moment hun longen binnenstebuiten kunnen gaan keren.

Tijdens het showtje veel meer gespoten als vooraf, toch geen enkel kuchje gehoord. (en nee, zo hard stond het geluid ook weer niet razz :p ) Hoe snel een mens zich toch al niet laat afleiden hè... sneaky :V

Terug naar forum Reageer (zonder quote)