Forum > Newbie Forum

Aansluiten faderstart

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
PaulStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2003
Laatste: 3-5-2003
Berichten: 3
12-4-2003 17:26
Om te beginnen: ik ben slechts een amateur, een muziekhobby-ist die boven op z'n zolderkamer een soort van klein studiootje probeert in te richten. Ik ben van het type "plug-and-play"....
Ik heb problemen met het aansluiten van de faderstarts van zowel de draaitafel (een gloednieuwe GEM sound DJL 1200) als de remote van de CD-spelers (Denon DN 2000F)
Ik heb een 10-kanaals mengpaneel van JB Systems, de SA 202. Hierop is standaard op diverse kanalen faderstart ingebouwd. Ik heb het mengpaneel echter overgenomen van iemand die het ding totaal heeft verbouwd, o.a. op alle kanalen faderstart heeft ingebouwd. Aangezien op het paneel zelf geen ruimte meer was voor de pluggen heeft hij daarvoor een extern kastje gebouwd, waarop 10 DIN-pluggen (de "dobbelsteen"-versie) gestoken kunnen worden, genummerd per kanaal. D.m.v. een veeladerige kabel (te vergelijken met een printerkabel)is dit kastje (noem het maar switch-box) verbonden met het mengpaneel.
Hij heeft mij bij de overname ook de bijbehorende (2-aderige) kabels meegegeven, met aan de ene kant een jack-steker (1 ader op de tip gesoldeerd, de ander op de mantel) en aan de andere kant een DIN-plug voor in de switch-box. De configuratie als zodanig heeft gewerkt bij de vorige eigenaar en daar kan het probleem m.i. niet in zitten. Als ik mijn draaitafel aansluit kan ik 'm met de startknop op de draaitafel starten en stoppen, met de schuif gebeurt er niets. Hetzelfde geldt voor de CD-spelers. Het grappige is wel dat als ik de DIN-plug uit het kastje trek (en de schuif staat open) de boel wel gaat draaien, m.a.w. het uittrekken vd plug geeft kennelijk een puls. Wat kan ik hieraan doen om e.e.a. op de juiste wijze te laten werken? Hier en daar een draadje omwisselen of zo? Ik hoor graag van jullie, maar nogmaals hou het simpel, hier zit slechts een leek... Alvast bedankt !
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
13-4-2003 16:12
Zo'n faderstart is op zich iets heel simpels... Ligt het niet aan de kant van de mengtafel? Probeer eens op een andere schuif; normaal gezien merk je bij het omhoogschuiven van een schuif met faderstart erachter een klein klikje. Hebben alle schuiven dat?
Hoe meer kennis hoe meer twijfel
TeunStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-12-2002
Laatste: 2-5-2014
Berichten: 133
13-4-2003 20:30
Hoe werkt zo'n faderstart nou precies?

Op mijn kleine mixertje, oud ding van ETP die ik overigens niet veel meer gebruik Digimix 200 moet dat ook zitten...

Kan ik dit gebruiken icm mijn cdj-20's?

Zodat als ik de sschuif dus omhoog de cd begint te playen?
Keljet
DJ HanSie VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2003
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 219
14-4-2003 00:57
Als je op de knop faderstart drukt, begint de cd speler automatisch te lopen.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
14-4-2003 09:03
moet je cd-speler dit natuurlijk wel ondersteunen...
Music is what feelings sound like...
StamplaafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-11-2002
Laatste: 13-1-2008
Berichten: 70
14-4-2003 09:11
faderstart:

als je je fader omhoog schuift, wordt er een puls over je faderstartaansluiting gestuurd.

mits je de goede polariteit gebruikt, je CD(J)speler het ondersteunt, en je de goede manier van aansluiten gebruikt, zal je CD(J)speler hier goed op reageren.
PaulStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2003
Laatste: 3-5-2003
Berichten: 3
14-4-2003 21:15
Eric,
Jazeker, alle schuiven hebben een "klikje", het zit op het mengpaneel, maar het werkt m.i.niet zoals het hoort...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
14-4-2003 23:52
Er zijn meerdere manieren waarop een fader start werkt:
1/ gewoon met een schakelaartje die in de fader zit verwerkt,
welke een relais aantrekt.
Dan hoor je dus een "klikje" van het relais wat aantrekt.
2/ Een schakelaartje wat zonder relais werkt in de fader.

Soms blijft het "maak" kontankt "maken" zolang de fader open staat, soms geeft de fader alleen een korte puls en valt het relais weer af.
3/ Button onder de fader die je kan indrukken.
Dat is alleen een puls kontakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ServéStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 26-5-2003
Berichten: 2
14-4-2003 23:56
bij ons in de radiostudio is het als volgt:
je zet de fader van het betreffende kanaal open, op het moment dat je de plaat wilt starten druk je op de knop boven de fader. Deze geeft d.m.v. een relais een "stroompje" aan de cd-speler / draaitafel en start direct je plaat.
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
15-4-2003 14:48
Ik heb een Jb mx6...en daar zit de optie faderstart ook op... op 4 kanalen..zit een startklikje...lijkt me wel handig hoewel ik het nog niet gebruik...Achterop de mixer zitten er Jack ingangen op voor de faderstart maar zie nooit waar ik het op cd spelers moet aansluiten...zoals de cdj 100's ofzo...

grtz

Terug naar forum Reageer (zonder quote)