Forum > Newbie Forum

disco setup in kaapverdië

(296 reacties. Pagina 29 van 30)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
4-2-2007 22:28
Dat verhaal heeft *alleen maar* betrekking op eindgebruikers (dus niet-ondernemers). Ondernemers krijgen geleverd tegen nul procent. Maar ondernemers (met recht op aftrek van voorbelasting) betalen bij aankoop in eigen land ook geen BTW. Die hoeven ze alleen even voor te schieten, maar kunnen ze op de eerstvolgende aangifte terugvragen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
4-2-2007 22:46
tuurlijk, ze betalen "btw op aankoop" aka "terug te vorderen btw" wink ;)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-2-2007 23:44

JeroenVDV schreef:

Enige is dat je als je als bedrijf iets koopt uit het buitenland, de BTW die je hebt afgedragen moet terugvorderen van de belastingdienst uit het verkopende land, en niet uit je eigen land.
Nee, daarvoor heb je nu juist een BTW nummer.
Internet voorbeeld (sunlite):
European customers, please give us your VAT Number or add 19.6% to cover French tax.
Het "belasting voordeel" heb je dus direct bij aankoop.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-2-2007 00:22

KVM schreef:

JeroenVDV schreef:

Enige is dat je als je als bedrijf iets koopt uit het buitenland, de BTW die je hebt afgedragen moet terugvorderen van de belastingdienst uit het verkopende land, en niet uit je eigen land.
Nee, daarvoor heb je nu juist een BTW nummer.
Internet voorbeeld (sunlite):
European customers, please give us your VAT Number or add 19.6% to cover French tax.
Het "belasting voordeel" heb je dus direct bij aankoop.

Martin.
Klopt. Waarbij de verkopende partij zeker MOET weten dat het BTW-nummer exact klopt en van de koper is. Indien dit niet klopt is de verkoper de dupe. Vandaar dat hij altijd het nummer zal moeten natrekken, wil hij zeker weten dat hij de BTW mag "weglaten".

Overigens, er zijn ook genoeg buitenlandse shops waar je bij aanschaf wel BTW moet betalen, ook als bedrijf, en waar je het dus moet terugvragen bij de belastingdienst van dat land.
Light Image
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
5-2-2007 11:04
Overigens, er zijn ook genoeg buitenlandse shops waar je bij aanschaf wel BTW moet betalen, ook als bedrijf, en waar je het dus moet terugvragen bij de belastingdienst van dat land.
En hoe gaat dat terugvragen bij die belastingdienst dan? Via de Nederlandse belastingdienst of moet je zelf op zoek naar die van het verkopende land? Lijkt me een administratief tijdrovend klusje...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-2-2007 20:44

JeroenVDV schreef:

Overigens, er zijn ook genoeg buitenlandse shops waar je bij aanschaf wel BTW moet betalen, ook als bedrijf, en waar je het dus moet terugvragen bij de belastingdienst van dat land.
Voor een paar euro belasting centen zal een bedrijf soms geen moeite doen, Dat was echter bij Holco niet het geval, en dat was dan ook de reden dat het het direct melde aan het begin van dit topic.

Denk echter niet dat Holco er gebruik van heeft gemaakt.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-2-2007 23:47

larzzzie schreef:

En hoe gaat dat terugvragen bij die belastingdienst dan? Via de Nederlandse belastingdienst of moet je zelf op zoek naar die van het verkopende land? Lijkt me een administratief tijdrovend klusje...
Zal het nog even navragen, maar het is volgens mij inderdaad een tijdrovend klusje. Terugvragen bij belastingdienst van het verkopende land als ik het goed heb.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
7-2-2007 14:14

SebasVD schreef:

Dat is onzin, als ik iets bestel in Duitsland. Betaal ik de prijs die ze daar rekenen, dus betaal ik duitse BTW.
Als het bedrijf onder de uitvoergrens blijft die in dat land voor jouw land geldt dan wel, anders NIET. In het laatst geval is de verkopende partij namelijk verplicht het BTW tarief van het afleverland te berekenen (en ook daar af te dragen).

Maar in het geval van IC levering wordt de levering door de verkopende partij vrij van BTW geleverd. Ontvangende partij hoeft in z'n eigen land (mits voor zakelijk gebruik) GEEN BTW over de inkoop af te dragen mits aan een aantal regels is voldaan (hij kan echter ook niets boeken in de post "voorbelasting"). Uiteraard zal hij bij verkoop van het artikel WEL de in zijn land geldende BTW moeten rekenen.

Naderhand claimen (terwijl het eigenlijk een IC levering had moeten zijn) is iets dat ik nog nooit heb hoeven doen. Ik heb echter van zeer veel kanten gehoord dat dit een ramp is om te doen (en dus kopen wij gewoonweg niets in bij buitenlandse bedrijven die niet aan IC levering doen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-2-2007 15:32
Als je als ondernemer iets in een andere lidstaat hebt gekocht en daar wel BTW over hebt betaald (terwijl dat niet nodig was geweest omdat het 0% tarief geldt) dan moet je je melden bij de fiscus van dat land, een formulier invullen en dat met een (kopie van de) nota terugsturen.

Sommige landen nemen dan vervolgens rustig de tijd (máánden) om dat verzoek te behandelen. Nederland handelt deze verzoeken van buitenlandse ondernemers overigens wél redelijk snel af.

Een hoop rompslomp en tijdverlies dus. Voor kleine bedragen kan je dat daarom maar beter helemaal niet doen, bij grotere bedragen zou ik alleen geleverd willen krijgen met toepassing van het nul procent tarief.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
7-2-2007 17:22

NBK schreef:

Beetje apart om dit verhaal hier nu tegen te komen maargoed ik kan jullie wel een status update geven. (Niet echt positief overigens...)
Ik heb vorige week zaterdag namelijk de MP415's van Mario overgekocht. Hij had ze op marktplaats gezet omdat het hele plan inmiddels van de baan is. Exacte oorzaak weet ik niet want heb er verder niet naar gevraagt. Maar het hele bundeltje spullen staat/stond dus te koop.
Inderdaad, ik was ook geinteresseert in Moving heads. Kwam er later pas achter dat ik met hem te maken had. Maar hij wil er íeeeets te veel voor hebben naar mijn inziens.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)