Forum > Algemeen Forum

Het binden van kabels

(135 reacties. Pagina 14 van 14)
Moderator(s): Dré
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
30-7-2007 19:26
Het is niet gebruikelijk om meters kabels in een ampcase te leggen. Een metertje xlr van crossover naar amp is al ruim voldoende, je hoeft dan echt geen rare capriolen uit te halen om dat dmv een lusje en een klittebandje netjes op te ruimen.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
30-7-2007 20:52
Grotere lengtes XLR kabel in een case oprollen is niet aan te raden, dat kan problemen veroorzaken. Onder andere het welbekende aardlusprobleem. De opgerolde kabel wordt een spoel (wat NIET van toepassing is op 230V haspels waarbij zowel de nul als fase langs elkaar gerold zijn) waarin stromen geïnduceerd kunnen worden als die wikkelingen magnetische velden omvatten. Ook hoe dikker de opgerolde bos, hoe meer wikkelingen, des te sterker de inductiestroom en des te sterker de brom.

Beste is dus kabels netjes op maat maken (Met een tywrapje een paar slagen langs elkaar kan eventueel ook) zodat je eventuele storingen geen kast geeft.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
30-7-2007 23:56
Bij de nette symetrische verbindingen die je (als het goed is) in je amprack vind zul je van een paar meter opgerolde signaalkabel geen last hebben. Het is niet voor niks afgeschermd. Zelf werk ik ook vaak met een xlr-haspel waarbij er soms nog 30meter kabel nog opgerold op de haspel zit (vaak midden tussen de 230) en heb daar ook nog nooit problemen mee gehad.

Neemt natuurlijk niet weg dat het veel overzichtelijker en makkelijker is om je kabel op maat te knippen.
Maar dat is MIJN mening...
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
31-7-2007 09:52

Martijn schreef:

Grotere lengtes XLR kabel in een case oprollen is niet aan te raden, dat kan problemen veroorzaken. Onder andere het welbekende aardlusprobleem. De opgerolde kabel wordt een spoel (wat NIET van toepassing is op 230V haspels waarbij zowel de nul als fase langs elkaar gerold zijn) waarin stromen geïnduceerd kunnen worden als die wikkelingen magnetische velden omvatten. Ook hoe dikker de opgerolde bos, hoe meer wikkelingen, des te sterker de inductiestroom en des te sterker de brom.

Beste is dus kabels netjes op maat maken (Met een tywrapje een paar slagen langs elkaar kan eventueel ook) zodat je eventuele storingen geen kast geeft.
De XLR-kabels zijn 1,5 meter lang... zijn dus voor +- 1 meter opgerold en (zachtjes) gebonden..
Als ik ze niet bind is t helemaal n wirwar van draden.. kan geen kwaad neem ik aan
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
31-7-2007 15:37
Grootste kans op problemen is wanneer ze in de vorm van een spoel gerold zijn. Slagen langs elkaar leggen (zoals bijvoorbeeld ook het koffiezettersnoer is opgerold als 'ie uit de doos komt) verkleind die kans. Zou dus inderdaad geen problemen mogen geven.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-5-2024
Berichten: 13458
31-7-2007 17:27

Martijn schreef:

Grootste kans op problemen is wanneer ze in de vorm van een spoel gerold zijn.
Bij een gebalanceerde verbinding over standaard XLR kabel zal er OOK sprake zijn van opheffing van eventuele zelfinducties (net zoals bij een 230V kabel het geval is). Ik heb dit ooit getest door een haspel met daarop 100mtr microfoonkabel te voorzien met een draaiende boormachine als kern (een mooiere stoorbron is er toch bijna niet toch)? Kon geen storing waarnemen op de microfooningang.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)