Forum > Algemeen Forum

Het binden van kabels

(135 reacties. Pagina 1 van 14)
Moderator(s): Dré
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
14-8-2005 13:11
Goedenmiddag,

Ik ben al een tijdje opzoek hoe je nu het beste kabels kunt opbergen, Nu gaat het oprollen wel goed maar hoe hou je de kabel het beste bij elkaar?
Ik heb dit gevonden over het oprollen van de kabel Kabels kabels en nog eens kabels

Daar staat ook een filmpje over het oprollen van kabels.

Daar staat ook deze post van tom

Tom schreef:

Dré schreef:

nieuwe videobron
(Da's dus de over/under methode).
als het dan helemaal opgerold is, hoe maken ze het dan netjes vast?
Zijn er ook nog andere methode's?
Leuk onderwerp.

Wij nemen altijd de uiteinden van een kabel bij elkaar, en herhalen dat net zolang tot er ongeveer 1,5 meter overblijft, en dan leggen we er een "zachte" knoop in.
Daar is nog niet echt een antwoord op gegeven.
Steeds een stukje graffa om de kabel kan, maar dan gaan er rollen doorheen. Je ziet van die kliterband bandtjes die je dan weer aan je kabel kan maken.

Zo heb je dit

webshop

Dat lijkt mij goed om mee te werken, maar is er een manier om deze PERMANEND op de kabel vast te zetten? zodoende dat je de conector eraf moet halen op hem te kunnen verwijderen.

En dan het volgende Ik heb stage gelopen bij een bedrijg dat elke kabel een kleurenlabel gaf dmv een stuk tape met doorzichig krimpkous. Bij elke kabel 15 cm van de male plug zat een kleurtje, zo was wit een 3 meter kabel en een zwarte 6 meter.

Zijn hier eigenlijk ook andere manieren voor? Ik wil niet met gekleurde tules werken opdat het dan net een kermis word, als je een berg kabels gebruikt van verschillende lengte. Het enige waarbij ik gekleurde tules gebruik is voor de onderscheid van DMX xlr kabels en de "gewone". De DMX hebben een gele Tule.

En hoe doen jullie het dan met het labelen van de kabels met je/jouw verhuur-bedrijf/drive-in show?

Mijn uiteindelijke vraag is
Hoe labelen, merken, rollen, binden,jullie je kabels vast.

Alvast bedankt

Hans
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
14-8-2005 13:58
binden die ik met die snapfasteners. ideale dingen. enige nadeel is de manier van vastzetten op de kabel. daarvoor zit er een extra klittenbandlip die om de kabel gaat. die zit altijd in de weg tijdens het vastzetten, als ie al niet aan de verkeerde kant zit. die lip heb ik eraf gesneden, gaatje gemaakt op ongeveer 5cm vanaf het einde, (van het "stoffen" deel) tiewrap door het gaatje, die 5cm klittenband om de kabel gedraaid en de tiewrap vastgetrokken. op die manier hoef je nergens op te letten, alleen het stuk klittenband wat overblijft er omheen trekken.

om de bedrijfsnaam op de kabel te krijgen, kun je kleine naamstickers op de connectoren plakken. is niet ideaal, werkt wel.

lengtes aangeven kan je doen dmv de snapfasteners in kleur te spuiten. wit is bv 5 meter, geel 10m, enz. wat ook scheelt is een klein aantal vaste lengtes pakken. DMX kabels zijn bij mij bijna allemaal 4 meter (geen mooi getal maar gewoon functionele lengte, kom je nl bijna altijd mee uit) en zitten op haspel, 2 kleine stukjes van 1,5 meter los in een kist, en 3 stukken 11,5 meter. lengtes markeren hoeft dan niet, want het verschil is wel duidelijk.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 230
14-8-2005 14:05
Ook ik bind kabels met snapfasteners, ik heb iets andere als martijn, bij mij zit er ipv een lipje een ringetje waarmee ik hem aan de kabel vast tiewrap.

Lengte van de kabel kun je misschien wel op de connector graveren.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
14-8-2005 17:12
Persoonlijk zweer ik bij hersluitbare tie-wraps voor kleine kabels en "willempies" voor grotere. Die klittebanddingen zitten altijd in de weg, maar werken verder ook wel redelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
14-8-2005 17:30
Klittenbandjes... absoluut. Gebruik verschillende kleuren voor de verschillende lengtes. En zoals gezegd, zoek die klitjes met een metalen oogje eraan, Dan gaan ze er ook niet zo snel af.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
14-8-2005 17:37
Psies, hiero ook klittebandjes vast op alle kabels. Met gekleurde uiteinden. + nog een keer bij alle kabels aan de Male kant een cyberdance stickertje met linke en rechts ervan een gekleurd ringetje van tape als lengte aanduiding. Over dat geheel dan weer doorzichtige krimpkous.
Klittebandjes ook altijd aan de male kant. Heb je die dingen ook niet bij de microfoon zitten bij mic kabels bijvoorbeeld.

Kleuren:
Grijs: 1mtr
Geel: 3mtr
Blauw: 5mtr
Rood: 10mtr
Groen: 20mtr

Verlopen of vaste kabels aan een apparaat: Geel. Verder bij verlopen combi's van kleuren aan t doorvoeren, met van die ringetjes voor xlr's, bijvoorbeeld verlopen dmx 3-5: 3-pens kant geel, 5-pens kant blauw, scheelt een hoop zoekwerk naar de juiste als je hele berg hebt liggen waar ook nog es male-male, female-female en fasedraaiers tussenzitten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
GanzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2005
Laatste: 27-4-2015
Berichten: 356
14-8-2005 17:39

deWit schreef:

Klittenbandjes... absoluut. Gebruik verschillende kleuren voor de verschillende lengtes.
Waar heb je ze gevonden met verschillende kleuren? Word dat niet een beestenboel?

CyberDance schreef:

Psies, hiero ook klittebandjes vast op alle kabels. Met gekleurde uiteinden. + nog een keer bij alle kabels aan de Male kant een cyberdance stickertje met linke en rechts ervan een gekleurd ringetje van tape als lengte aanduiding. Over dat geheel dan weer doorzichtige krimpkous.
Klittebandjes ook altijd aan de male kant. Heb je die dingen ook niet bij de microfoon zitten bij mic kabels bijvoorbeeld.
Dus jouw kabel ziet er zo uit

Female plug - kabel - kleurtapeje - cyberdance stikker - kleurtapeje - klittebandje - male plag

Hoe kleur je de uiteinde van de klitteband, gewoon met een spuitbus?
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
14-8-2005 17:44
Klittenbandjes heb ik ooit eens gekocht bij een lokale verhuurder hierzo. Geen idee waar die ze vandaan heeft. Beestenboel valt wel mee. Zo erg vallen die klittenbandjes niet op in het donker ;-)
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
14-8-2005 17:54
Dus jouw kabel ziet er zo uit

Female plug - kabel - kleurtapeje - cyberdance stikker - kleurtapeje - klittebandje - male plag

Hoe kleur je de uiteinde van de klitteband, gewoon met een spuitbus?
Precies. Klittebandjes met gekeurde uiteinden kan je gewoon zo kopen. Meestal bij de beter flightcasehandelaar. En anders mail me maar ff voor prijzen etc sneaky :V .
Beestenboel valt aardig mee, het werkt gewoon extreem makkelijk op deze manier, je hebt gelijk de kabel die je wil zonder op die labeltjes te moeten gaan kijken wat er nu ook alweer voor lengte opstaat. (Vroeger had ik de labels namelijk gewoon met de lengte erop geschreven, dus "CyberDance - 10m" oid.

Voor het idee: https://www.licht-verhuur.nl/div/kabeltje.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
14-8-2005 18:00
Oja DMX kabel scheiden van gewone xlr is hier heel simpel: DMX is hier grijze kabel, audio zwarte razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)