Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 7 van 60)
Moderator(s): Dré
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
29-12-2003 12:18
klopt, maar het is niet strafbaar om een bootleg te draaien. wel om hem te maken/aan te bieden

het auteursrecht wordt al jaren op deze manier onder de voet gelopen,is erg moeilijk iets tegen te doen.

en van dat cd/vinyl verhaal was een grapje, maakt mij niets uit wat je draait als je het maar goed doet! (vandaar de knipoog erachter wink ;))
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
29-12-2003 12:28
te draaien? Ik weet iemand waar men zijn platen van white label meegenomen hebben aangezien deze niet voor het publiek mochten gedraaid worden! shocked 8O
love my sharpy moving-heads!!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
29-12-2003 12:48
pff, das minder. volgens mij zou dat eigelijk niet mogen maar zal het eens uit zoeken... begin nu een beetje te twijfelen over het bootleg verhaal.

Post mijn bevindingen wel
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
30-12-2003 23:51

Boellie schreef:

klopt, maar het is niet strafbaar om een bootleg te draaien.
Waarom niet?
In de beginnen is die muziek meestal illegaal verkregen, dus hoe zou je het dan legaal kunnen draaien? shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
31-12-2003 11:50
Ik ga me er ook maar weer is mee bemoeien... happy :)

Nog even over die gekopieerde cd's / gedownloade nummers .... Zoals ik al zei ben ik al een stuk naar de goeie kant getrokken (de legale kant..) maar vroeg me dit nog ff af.. Er wordt altijd gezegd, je mag niks op een gekopieerde cd hebben staan mits je het origineel kan tonen. Als je het origineel niet hebt (de cd of de losse nummers)moet je het binnen 24 uur kunnen laten zien. Ik heb aardig wat gekopieerde cd'tjes en zelf niet de originele cd's/nummers... nou zou ik dus flink de lul zijn met een controle.. MAAR als ik dan binnen 24 uur de originele nummers/cd's laat zien is het allemaal in orde.. hoe ga ik dat dan doen zou je zeggen? Snel alle cd's kopen?? Dat lukt niet in 24 uur, vooral niet als je op zaterdag draait en dan de zondag erna, dan is alles dicht laugh :D Maar zoals vele dj's (mensen die zich dj noemen..) kennen zij en ik veel andere dj's of mensen met veel cd's. Kijk bijvoorbeeld bij mij, vriend van me heeft echt een mega-drive-in met superveel cd's. Als ik een controle zou krijgen (nogmaals ik ga echt over op origineel) vraag ik gewoon aan jantje, pietje, klaasje en aan die vriend met die grote drive-in hun cd's... Wedden dat ik (op een paar nummers na) alle cd's en nummers heb?!?! Dan is er dus alsnog nix aan de hand...

verbeter me als t niet zo is... sad :(
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
31-12-2003 19:27
Het leuke is dat ze je geen reet kunnen maken met een copy.

Je betaald tenslotte rechten over een blanco cd en dat geld komt bij instanties als buma e.d terecht.

Als de buma bij mij op de deurmat mocht komen te staan laat ik het tot een proef proces komen want hoe je het ook went of keert -> Ik heb via een heffing op de cdr voldaan aan het betalen van rechten.

De Buma moet een keer een rechte lijn gaan trekken -> Geen heffingen op lege cd's en mensen die met illegale shit draaien aanpaken.
Als je het nu namelijk voor de rechter laat komen zal geen rechter in NL je veroordelen want je hebt al op een bepaalde manier betaald voor de rechten.

Van wie ik al deze info heb -> Ik heb een aantal mixen als demo verstuurd en kreeg daar een reactie op van de buma via een brief die ze aan me stuurde. Omdat ik het zaakje niet vertrouwde heb ik een advocaat (vriendin van m'n eigen vriendin) in de arm genomen en dit zaakje uit laten zoeken. Toen die vervolgens de mensen bij buma een mededeling deed dat ze het best tot een proces wou laten komen heb ik niets meer van ze gehoord. Waarom denk je dat ze bij de buma altijd willen schikken? Niet omdat ze zo stevig in hun schoenen staan maar omdat de wetgeving zo vol met gaten zit dat er geen rechter is die je zal veroordelen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
31-12-2003 20:00
Laten we wel even in het oog houden dat er veel verschil zit in het gebruiken van gecopieerde cd's.

Ook zonder Buma is het laten horen van gecopieerde muziek aan derde volgens de wet een strafbaar feit. En dan mag jij aantonen bij de rechter dat dat niet is.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
1-1-2004 16:31
De rede dat ze in de meeste gevallen willen schikken is omdat de kosten voor het proces hoger zijn dat de uiteindelijke boete.(verlies je overgens het proces dat ben je verantwoordelijk voor alle gemaakte kosten, en dat is niet niks) Ik ben met je eens dat je een proces over gebranden cd's met een handige advocaat wel kan winnen. al zal dat waarschijnlijk binnen kort ook afgelopen zijn.

voorbeeldje 1; Je betaald wegenbelasting maar dat geeft je geen recht om met 200 over de nederlandse snelweg te gaan.
heb je voor de weg betaald? ja
maar geeft dit je het recht een strafbaar feit te begaan op die weg? nee

De rede dat er een buma-toeslag op lege disks zit is er puur voor je reserven copieen. (je betaald dus niet voor een ilegale copie maar voor een reserve copie) je copieerd als reserve copie iemands werk (lees cd) en daar betaal je via de toeslag rechten over, als je het orgineel niet in bezit hebt dan ben je zoiezo strafbaar.
ik geloof niet dat hierover al jurispudentie (uitspraak rechter dat als maatstaaf genomen wordt)is maar ze zullen het beoordelen naar het hier boven genoemde, en je bent dus wel strafbaar.

Heb het over de whitelabels en bootleggs uit gezocht en ze kunnen het inderdaad verbieden dat je ze draait, in beslag nemen zullen ze in de meeste gevallen niet doen want dan moeten ze je beschuldigen van heling en dus naar de rechter wat een erg lastig proces wordt.(kopen van illegale spullen is ook strafbaar, maar zo'n rechtzaak wordt een grote chaos omdat niet jij en niet de vinylwinkel de echte schuldige zijn van het misdrijf, maar de producer die het gemaakt heeft en die is meestal niet te achterhalen)
p.s. ik heb dit van een DJ die er een keer problemen mee heeft gehad, zelf heb ik hier geen ervaring mee dus kan er weinig meer over zeggen
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-1-2004 23:39

Boellie schreef:

De rede dat er een buma-toeslag op lege disks zit is er puur voor je reserven copieen. (je betaald dus niet voor een ilegale copie maar voor een reserve copie) je copieerd als reserve copie iemands werk (lees cd) en daar betaal je via de toeslag rechten over, als je het orgineel niet in bezit hebt dan ben je zoiezo strafbaar.
ik geloof niet dat hierover al jurispudentie (uitspraak rechter dat als maatstaaf genomen wordt)is maar ze zullen het beoordelen naar het hier boven genoemde, en je bent dus wel strafbaar.
En ik heb de orginelen dus wel :)

En het kromme daar van is -> Je moet dus rechten gaan betalen voor iets waar je allang voor betaald hebt en wat van jou is. Als ik een CD koop heb ik tenslotte die rechten al betaald en het zou krom zijn dat als ik een reserve kopie wil maken ik wederom mag gaan dokken.

Ik heb dus in princiepe gewoon netjes gedaan wat ik mocht en er staat nergens dat ik ze niet weg mag geven (allemaal uit laten zoeken door de advocaat) De buma heeft een veel grotere bek dan dat ze in werkelijkheid waar kunnen maken want als ze bij mij hadden willen claimen hadden ze geen poot om op te staan.

In princiepe kun je bij wijze van speken de (tot suicidale leidende praktijken) cd van dido kopieéren en uit gaan delen op straat in amsterdam. Ze kunnen je dan geen reet maken want er zitten zo veel gaten en mazen in die wet dat je je er op iedere mogelijke manier uit kunt lullen en ze geen poot meer hebben om op te staan. Het is tenslotte jou cd en je mag daar zoveel kopieén van maken als je wilt en je mag die gebruiken voor niet commercieéle doeleinden. En wanneer is iets commercieel........... Tsja das dus weer zo'n grijs gebied :)

Iedere keer als ik nu dus een brief of mail krijg van 1 of andere instantie zoals de Buma of de Sena flikker ik deze direct in de prullenbak want wat mij betreft mogen ze komen met een proces. De regels zitten zo krom in elkaar dat geen rechter je zal veroordelen.
Het word allemaal een stuk makkelijker voor zulke lui als de wetgeving hier in NL zou worden aangepast/aan gescherpt maar aangezien we hier in NL leven zal dat nog wel een jaar of 10 duren.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
4-1-2004 20:25

Reind schreef:

En ik heb de orginelen dus wel :)
Dan zit je in geval van controles in iedergeval goed
En het kromme daar van is -> Je moet dus rechten gaan betalen voor iets waar je allang voor betaald hebt en wat van jou is. Als ik een CD koop heb ik tenslotte die rechten al betaald en het zou krom zijn dat als ik een reserve kopie wil maken ik wederom mag gaan dokken.
Je hebt (in de aankoopprijs verwerkt) de rechten betaald van de CD die je hebt gekocht maar niet voor copieen, dus als je een reserve copie maakt moet je daar apart rechtentoeslag over betalen. Dit wordt geheven op Lege CD's
Ik heb dus in principe gewoon netjes gedaan wat ik mocht en er staat nergens dat ik ze niet weg mag geven (allemaal uit laten zoeken door de advocaat) De buma heeft een veel grotere bek dan dat ze in werkelijkheid waar kunnen maken want als ze bij mij hadden willen claimen hadden ze geen poot om op te staan.
Ze kunnen je via juridische stappen wel wat maken, lees maar eens op onderstaande link
In princiepe kun je bij wijze van speken de (tot suicidale leidende praktijken) cd van dido kopieéren en uit gaan delen op straat in amsterdam. Ze kunnen je dan geen reet maken want er zitten zo veel gaten en mazen in die wet dat je je er op iedere mogelijke manier uit kunt lullen en ze geen poot meer hebben om op te staan. Het is tenslotte jou cd en je mag daar zoveel kopieén van maken als je wilt en je mag die gebruiken voor niet commercieéle doeleinden. En wanneer is iets commercieel........... Tsja das dus weer zo'n grijs gebied :)

Iedere keer als ik nu dus een brief of mail krijg van 1 of andere instantie zoals de Buma of de Sena flikker ik deze direct in de prullenbak want wat mij betreft mogen ze komen met een proces. De regels zitten zo krom in elkaar dat geen rechter je zal veroordelen.
Stemra zullen wij DJ's geen brieven krijgen das een andere afdeling, gelukkig)
Het word allemaal een stuk makkelijker voor zulke lui als de wetgeving hier in NL zou worden aangepast/aan gescherpt maar aangezien we hier in NL leven zal dat nog wel een jaar of 10 duren.
www.justitie.nl/Images/11_7018.doc
in nederland geldende auteursrecht.
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/home.asp?metnaam=auteursrecht
www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagkey=22265

Een kopie maken van een legale cd, op een lege cd mag omdat je voor beide cd's rechten betaald (in de aankoopprijs)
Maar je mag niet de gebrande CDtjes verspreiden zonder expliciet toestemming van de auteur of rechtendrager/rechtverkrijgenden (uitgever e.d.) daar heeft commercieel of nonprofit niets mee van doen

Arikel 3 lid 2. Als inbreuk op het auteursrecht op het gansche werk wordt beschouwd het verveelvoudigen of openbaar maken van eenig daarin opgenomen afzonderlijk werk, waarop auteursrecht bestaat, door een ander dan den maker daarvan of diens rechtverkrijgenden.

De Buma kan je voor het uitdelen van gebranden CD's geen boete of dwangsom op leggen maar voor het "zonder toestemmin van de maker openbaar maken" wel voor de rechter slepen omdat dit een belangenvereniging is en dus geld als rechtverkrijgenden. Overgens wordt je op grond van dit artikel door elke rechter veroordeeld.
(ik studeer zelf rechten en een aantal van mijn leraren zijn rechter, ik heb hun dit vraagstuk voorgelegd en zei kwamen unaniem met dit antwoord. Door het verspreiden van gebrande CD's waar je geen toestemming voor verkregen hebt maak je inbreuk op het auteursrecht, hiervoor wordt je veroordeeld. geen mazen in de wet, je bent dan gewoon in overtreding.)

Ik ben met je eens dat de Buma zonder juridische stappen je niets kan maken, zij mogen voor deze overtredingen zelf geen boetes uit delen, maar ze kunnen weldegelijk een rechtzaak aanspannen en dat winnen ze ook gegarandeerd.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)