Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 51 van 60)
Moderator(s): Dré
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
20-6-2006 21:05
Nog iets nieuws inderdaad shocked 8O ?
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
24-6-2006 16:22
Ik lees zojuist een artikel in de Computer Totaal van deze maand over Platenzaken op internet...(pagina 38-43 voor de geïnteresseerden). Het is meer een test over welke platenwinkels goed zijn en welke niet..

NU is er nog geen éénduidig antwoord (of die zie ik over het hoofd) of je betaalde muziek die legaal is gedownload (dus als er royalties worden afgedragen worden) mag draaien voor je publiek....mag dat MITS die paar tientjes naar de BUMA zijn gegaan of is dat net een andere regeling?

Wat ik wil is muziek kopen (betalen via internet) en die branden op cd's om zo zelf mijn eigen hitverzameling mee te hebben. Muziek gaat dan afgespeeld worden tijdens drive-in shows...
BasicsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2002
Laatste: 9-2-2008
Berichten: 57
16-7-2006 10:04
Ik kan je verzekeren dat dit helaas officieel(..) NIEt mag!
Ik heb dit ooit tot de bodem uitgezocht met Buma Stemra.
Het komt er op neer dat bij legaal gedownloade mp3's alleen de rechten voor thuisgebruik zijn geregeld. Echter voor openbaarheid NIET.
Als je een cd in de winkel koopt WEL.
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
16-7-2006 11:30
Ook in belgie is dit niet legaal (spijtig genoeg) sabam controleert hier streng op
DFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2006
Laatste: 12-2-2008
Berichten: 17
16-7-2006 17:41
misschien dat het meer mensen is op gevallen..

Heb meerdere malen te maken gehad met bekende radio DJ's waaronder 'n DJ van 538 (zal geen namen noemen) die hadden mappen vol met illegale kopietjes. Nu ben ik zeker geen fan van kopieren daar mijn vorige bedrijf daaraan kapot is gegaan, maar dan denk ik als ze controleren hoe kan het dan dat deze mannen met alleen maar kopietjes opzak lopen???
Hoe controleerd men zoveel mensen (is denk ik onmogelijk)
Iets weten? vraag het!......want nee heb je en JA kun je....
Dj fire fighterAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2005
Laatste: 7-9-2006
Berichten: 1
19-7-2006 18:23
Ik heb mij laten vertellen dat je op gewoon feesten op uitnodiging wel gebrande cd's mag hebben.En op openbare feesten waar iedereen zo maar binnen kan lopen niet. Klopt dit?

Oftewel ik kan mijn laptop gewoon weg gooien staat allemaal gebrande muziek op shocked 8O

groetjes marnix...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-7-2006 10:26

DF schreef:

hoe kan het dan dat deze mannen met alleen maar kopietjes opzak lopen???
Lees all topics over Buma e.d hier op het forum.
Een kopie kan ook legaal. Hetzij op computer of op cd.

Denk hierbij ook maar aan horeca bedrijven die computers hebben staan.

Martin.
kvm entertainment
DFStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-7-2006
Laatste: 12-2-2008
Berichten: 17
21-7-2006 14:00

KVM schreef:

DF schreef:

hoe kan het dan dat deze mannen met alleen maar kopietjes opzak lopen???
Lees all topics over Buma e.d hier op het forum.
Een kopie kan ook legaal. Hetzij op computer of op cd.

Denk hierbij ook maar aan horeca bedrijven die computers hebben staan.

Martin.
Dit hier onder is de tekst van de stichting brein, staat er al heel lang en is nog steeds ongewijzigt:

Volgens de uitzondering op de auteurswet 1912 is het toegestaan een kopie te maken voor eigen gebruik. Dit eigen gebruik wordt in de wet als volgt omschreven: 'voor eigen oefening, studie en gebruik'. U mag de kopie dus alleen voor uzelf kopiëren en gebruiken. Het gebruik van zelfgemaakte kopieën in openbare gelegenheden zoals bijvoorbeeld de horeca (openbaarmaken) is dan ook niet toegestaan.

Al dus de website van brein ?!

Lijkt mij dus dat ik wel kan gaan lezen maar dat het weinig zin heeft!

Edit: Muziek PC in horeca gelegenheden werken toch meestal met een abonnementje?
Iets weten? vraag het!......want nee heb je en JA kun je....
ShimanooStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-7-2005
Laatste: 15-1-2018
Berichten: 48
21-7-2006 15:01
ik geloof hier niet zo in eigenlijk, ik draai al ongeveer 10 jaar en heb nog nooit meegemaakt dat er een inval van buma was. Ook ken ik een hoop DJ's die draaien en hebben het ook nog niet meegemaakt. Kijk ik geloof heus wel dat buma zo nu en dan grotere discotheken en bars controleren, maar de kleinere bars en zeker drive-in shows laten ze links liggen omdat dat bijna niet te controleren is I.V.M. wisselende bestemmingen en niet regelmatig draaien.

PS ik koop wel veel origineel hoor, denk dat 90% van mijn collectie uit origineel bestaat, dan heb je nog 10% met de nummers die ik tot nu toe nog niet gevonden hebt op CD of zo nieuw is dat de CD nog niet uit is. Wanneer de CD dan uitkomt haal ik het ilegale exemplaar uit mijn CD tas en gooi ik 'm in de auto (daar gaan de meeste CD's niet langer mee dan 3 weken)..

maarja.. iedereen zal hier wel een andere mening over hebben..
5 kilo wat????
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
9-8-2006 16:05
Het komt er op neer dat bij legaal gedownloade mp3's alleen de rechten voor thuisgebruik zijn geregeld. Echter voor openbaarheid NIET.
Als je een cd in de winkel koopt WEL.
Helaas.. een cd geeft je ook alleen het recht deze thuis te gebruiken. Er moeten rechten afgedragen worden om cd's openbaar te gebruiken. (iets wat in 99& van de gevallen de horeca uitbater al doet in disco's, cafe's e.d.)
Ga je in een hal een feest geven dan moet je wel gewoon de rechten afdragen aan de BUMA (gebasseerd op oppervlakte e.d.) omdat daar nog geen rechten betaald zijn.
Opzich heel duidelijk en ik vind dat ook een goede regeling.

Het wordt pas vreemd met legaal gedownloade tracks. Als dj moet je daarvoor 90€ per jaar afdragen, maar de horeca uitbater/zaaleigenaar heeft ookal rechten afgedragen. Er wordt dus dubbelbetaald voor de nummers. En eigelijk zit er naar mijn idee geen verschil tussen een legale mp3 en een track van een cd. Beide zijn netjes betaald en geven zonder afdragen van extra rechten alleen het recht om prive te worden afgespeeld.

En of dat nog niet verwarrend genoeg is verbied de licentie van BUMA je eigen nummers, promo's (die je van producers gekregen hebt) of gratis netlabel tracks te hebben. De BUMA neemt namelijk betaalde muziek als maatstaaf voor legale muziek. (terwijl er behoorlijk veel goede rechten vrije muziek te vinden is)
De BUMA heeft dus als regel dat betaalde nummers legaal zijn en de rest illegaal. Maar voor de nederlandse wet bestaan er helemaal geen illegaal gedownloaden nummers, dus dat is ook vreemd. (alleen het openbaar brengen of aanbieden van nummers zonder er rechten voor af te dragen is illegaal)

Dus je zou bijna zeggen dat als je maar afdraagt aan de BUMA je zelfs "illegale" tracks zou mogen draaien. Je hebt namelijk netjes betaald voor het openbaar maken van een mp3.. legale/illegale mp3's bestaan immers niet. (ik ga er vanuit dat zoiets een heel erg interessante rechtzaak zou kunnen opleveren)

Overgens heb ik dit verhaal ook al eens aan BUMA voorgelegt (om er een duidelijk stuk over te schrijven voor aboutdj) maar helaas komt daar geen duidelijke reactie op. betaalde muziek is hun maatstaaf van legaal en ook op de vraag waarom er dubbel afgedragen moet worden schijnt niemand een antwoord te hebben.
Never trust a computer you can't throw out a window.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)