Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 5 van 60)
Moderator(s): Dré
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
24-12-2003 16:25
Jongens, goed dat de discussie over de gebranden cd's weer boven komt. het risico is idd behoorlijk groot. zie het als een loterij, als ze je pakken dan heb je meteen de hoofdprijs wink ;)
Maar wat er vergeten wordt is dat legale muziek draaien op een feestje ook strafbaar is zonder dat je daar peciale rechten over betaald deze worden ook door de Buma geheven. Deze rechten zijn er omdat een cd (a 23€) alleen binnen (directe) familiaire kring ten gehoren mag worden gebracht (net als bijv. een film), dus niet de schoolfeestjes of een bruiloftje. De heffing gaat per vierkanten meter en tijdsduur van het feest. (ze rekenen dat dat je een x aantal nummers draait en daar betaal je heffing over) Het is geloof ik ook af te kopen maar in 2004 weet ik niet precies hoe dat gaat worden.
Duur zal het zeker blijven reken op een paar € per vierkante meter (ookal staat er niemand).

Om van dit risico af te zijn neem je het op in je voorwaarden/contract je legt de klant duidelijke uit wat de risico's zijn en vraagt ze of je het voor hun moet regelen. Adviseer ook dat ze het even bij de locatie zeft na gaan of de heffingen al betaald zijn, wat teruggaven kennen ze niet.

Een leuk detail is dat voortaan scholen ook deze heffing hebben en dat er in 2004 zeer streng gecontroleerd gaat worden binnen deze sector dit werd voorheen gedoogd (dus geen muziek in pauzes e.d.)
grappig detail hierbij is dat scholen al weinig budget krijgen van de overheid en dat ze nu ook nog meer moeten betalen dankzij die zelfde overheid.

Dus mijn advies luid: neem legale cd's mee en betaal/regel die heffing want niets is erger dan ergens met dure cd's staan en dan nog voor 1000de euro's boete krijgen.

p.s. don't blame the messenger...

groeten
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
24-12-2003 16:34
Hoe kun je zeggen dat t risico behoorlijk groot is als je het vergelijkt met een loterij?!!?! Dat van die loterij kan wel kloppen alleen dat grote risico niet! Niemand heeft hier ook maar ooit een directe controle gekregen van de buma, ik ken zelf ook niemand in mn omgeving... terwijl ik al wel 7 jaar draai!
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
24-12-2003 21:34
Allereerst: ik heb alleen maar legaal in mijn huis. Iedereen zit hier altijd te zeiken over marktverziekers, de ergste vorm die ik daarvan ken is wat de meeste hier doen, kopieren. Dat is pas echt pure broodroof.
Je mag kopieen maken en die meenemen, als je maar kunt aantonen dat je het origineel hebt. Als drive-in of dj is origineel een vereiste. Ik vind het ook prima dat ze hier een flinke bon voor geven.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
24-12-2003 23:28

GoeieGast schreef:

Ik vind het ook prima dat ze hier een flinke bon voor geven.
Vind ik ook, als ze eerst maar is even de prijs van cd's/singles/platen omlaag doen, even voor de gein, tuurlijk de prijs van de auteurs moet je houden, maardat is echt niet meer dan een euro of 3 per cd (een verzameldan wel te verstaan) Waar gaat dan de rest van de cd heen? Behalve mischien die 7 euro extra voor opnemen enz,Ik betaal dus eerst 23 euro per cd, daarvan gaat een deel naar bumra/stemra, als ik het dan nog draai, moet ik weer bumra/stemre betalen, ik koop platen/cd's enz, maar ik heb geen enorme geld boom, als ze die cd's nou is 5 euro goedkoper maken (wat ze al doen in VS) dan ga ik over met het kopen van cd's, maar dit vind ik te gek! angry
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
25-12-2003 14:17
Wat turbovlieg heeft is wel heel sneakey maar slim. Kijk je hebt pech als je net als die man/vrouw eraan komt lopen je mixer omhoog haalt, maar daar moet je dus ook niet vanuit gaan. Maar als ze komen controleren, gaan ze dan ook nog in flightcases zoeken, of je daar niet nog een koffertje hebt staan?
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
25-12-2003 15:41
Nogmaals, ik snap niet waarom iedereen zich hier zo druk maakt! In heel t forum staat slchets 1 reactie van iemand die een controle heeft meegemaakt bij z'n oom (of ander familielid??), daar controleerde ze niet eens de dj.. kun je nagaan hoe nihil de kans is... (er komen VEEL mensen op t forum!!) En tuurlijk is het illegaal om met gekopieerde cd's te draaien. Alhoewel er wel wordt gezegd dat als je het origineel hebt er nix aan de hand is. Er wordt ook gezegd dat je van 10 originele cd's er 1 gebrande cd van mag maken met 'je beste nummers'. Maar hoe willen ze dat gaan controleren dan? Voor t zelfde geld heb je ze gedownload. En als je bijv. van 150 originele cd's 10 kopieën hebt gemaakt met je beste nummers, gaan ze dan elk nummer terugzoeken als ze controleren?? Dat is natuurlijk bullshit. Daar komt ook nog eens bij: Wie zegt dat de nummers die jij op je gebrande cd-hoesje hebt geschreven ook daadwerkelijk op de cd staat? En als de boete 100 euro is per gekopieerde cd, maar je hebt de helft van de nummers op die cd wel origineel, hoe gaat dat dan?? Dat kunnen ze simpelweg niet controleren. En zo kan ik nog wel 10 varianten opnoemen. Koop gewoon originele cd's die je echt vet vind en daarbij nummers downloaden die je heel moeilijk kan krijgen...
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-12-2003 16:47
Bjorn, dat loop je nu al dagenlang te uiten hier in verschillende topic's. Maar mensen die wat langer op het forum zijn weten dat er meerdere mensen gecontroleerd zijn.

Zoals: www.new-line.nl/forum/read/?m=32264#32264
Maar dat is MIJN mening...
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
25-12-2003 18:03
Oke oke ik ben diep onder de indruk van 1 (!!!!) persoon die 'gehoord' heeft van een controle en boete.. happy :) Maar hoe gaan ze om met wat ik nog meer zei in mn vorige bericht over 'je beste nrs op 1 cd zetten'??
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
26-12-2003 01:05
Bjorn om je even uit de droom te helpen,
In de divese discotheken waar ik gewerkt heb, was het heel normaal dat er ongeveer 2x per jaar gecontroleerd werd.
In de tijd dat wij draaiden speelde het downloaden natuurlijk nog niet, je had hooguit cassettes met muziek.
Maar wij zijn dus weldegelijk meerdere keren, gecontrolleerd.
En zlefs recentelijk heeft een klant van me nog een schikkingsvoorstel gehad om het feit dat men muziek ten gehore bracht op een openbare plaats.
Dus ze zijn echt wel aktief hoor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
26-12-2003 09:08
En dat niet alleen Tom, ik heb nog nooit meegemaakt dat de directie van een discotheek het goedvindt als er illegale muziek gedraait wordt.
Ik denk zelfs dat meerdere DJ's weleens gecontroleerd zijn, zonder dat ze hetzelf weten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)