Forum > Zelfbouw Speakers

beveiligen drivers

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
22-4-2002 09:32
Ik vroeg me eigenlijk af hoe je je drivers kan beveiligen. Ten eerste een 3e of 4e orde filter, maar wat kan je er nog meer aan doen?
Eerder werdt namelijk gezegt dat de 2W-250 wel beveiliging heeft, maar de 2W-600 niet? Over wat voor soort beveiling hebben we het dan?

Groeten Joost
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-4-2002 12:55

Joost schreef:

Ik vroeg me eigenlijk af hoe je je drivers kan beveiligen. Ten eerste een 3e of 4e orde filter, maar wat kan je er nog meer aan doen?
Soms worden tweeters/HF drivers beveiligd met een PTC (weerstand wordt groter naarmate ze warmer worden), soms met een halogeen lampje (min of meer zelfde resultaat) en soms door een (al dan niet "electronische") zekering.

Grote probleem met al deze methoden is dat je pas zeker kunt weten of het werkt na "destructive" tests (oftewel tests waarbij je moedwillig probeert de boel op te blazen).
Eerder werdt namelijk gezegt dat de 2W-250 wel beveiliging heeft, maar de 2W-600 niet? Over wat voor soort beveiling hebben we het dan?
De 2W-250 heeft een dempingsnetwerk voor de HF driver zitten (bij de 2W-600 is deze, door de hoge gevoeligheid van de mid driver EN de ingebouwde constant directivity correctie, afwezig). Dit dempingsnetwerk is zo gemaakt dat, als het goed is, de weerstanden moeten overlijden voordat de HF driver dat doet.

Waarom zeg ik "als het goed is"? Omdat het mij (en anderen die deze speaker gebouwd hebben) nog niet gelukt is de weerstanden eruit te branden. Ook is er nog nooit een 2W-250 geweest met opgeblazen HF drivers. Bij de 2W-600 is dit WEL een paar keer gebeurt (toen ze ingezet werden zonder speaker processor).

De 2W-250 is, in de 6 jaar dat hij gebruikt wordt, behoorlijk hufter proof gebleken wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
22-4-2002 15:22
Stel je driver is 40 watt, moeten je weerstanden van je L-pad dan ook zoveel watt zijn?
Die krijgen toch wel wat te verduren neem ik aan?

Groetjes
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-4-2002 19:12

Joost schreef:

Stel je driver is 40 watt, moeten je weerstanden van je L-pad dan ook zoveel watt zijn?
Die krijgen toch wel wat te verduren neem ik aan?
Bij de 2W-250 is de padding ongeveer 6dB. Dit betekent dat van het toegevoerde vermogen ongeveer 75% door de weerstanden verstookt wordt. Ik gebruik daarvoor (probleemloos) 10W weerstanden die (op enige afstand) op een printplaat bevestigd zijn (tesamen met de rest van het filter).

Zelfs na jaren gebruik is er van verkleuring van de printplaat nog geen sprake. Houdt er ook rekening mee dat muziek dynamisch is en dat daardoor het gemiddelde vermogen vaak veel lager is dan je in eerste instantie verwacht.

Wel is het zo dat de opwarmingsconstante van weerstanden natuurlijk anders is dan dat van de spreekspoel van de driver. Een extra stukje beveiliging zou het toepassen van een zekering kunnen zijn. Bij een waarde van 2,5A zal de zekering er pas uit vliegen als het gemiddelde vermogen (uitgaande van een 8 Ohm driver) boven de 50W komt. ALS je zo'n beveiliging gaat toepassen kan het raadzaam zijn met een te kleine zekering te beginnen (anders zit de driver de zekering te beveiligen en da's nu net precies wat we NIET willen).

Bij een 40W driver zou je kunnen beginnen met een 1.5A zekering. Mocht deze er te vaak uit vliegen dan kun je een stapje grotere zekering toepassen.

Beveiligen van drivers is een van de moeilijkste obstakels. Vandaar dat ik ook zo blij ben met speaker processoren (die regelen alles voor je ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
22-4-2002 19:57
Beveiligen van drivers is een van de moeilijkste obstakels. Vandaar dat ik ook zo blij ben met speaker processoren (die regelen alles voor je ;-).
Eigen vermogen laat dit helaas niet toe €€€... sad :(
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
22-4-2002 23:46
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 22-4-2002 23:54
Hier komt een tip voor beperkte vermogens:
Ik heb heb crossover van Behringer en daar zit ook een instelbare limiter op. Deze is uiteraard niet perfect, maar het werkt wel een beetje.
We hebben om te beginnen de vermogens van de versterkers en de toegepaste luidsprekers berekend bij het niveau dat ze net hun max overschreiden.
Daarna hebben we bekeken bij welke input dat niveau bereikt word.
Dat niveau hebben we met een roze ruis in de eindtrap gegooit en daar precies de begrensing van de limiter op afgesteld. Komt het niveau nu hoger dan slaat de limmiter (soft knee) toe.
Het is uiteraard wel enigzinds hoorbaar, maar het volume is dan zo hoog dat het publiek meestal naar z'n hoofd grijpt om z'n oren de bedekken laugh :D laugh :D
Om niet al te gauw op die max te komen is de mixer zo afgesteld dat hij op 3 db dat punt bereikt. We kunnen dus aan de leds op de mixer zien of we niet overdrijven.

Het werkt bij ons afdoende en sinds we het zo doen is er geen speaker (afklopppen) meer opgeblazen. happy :)

Het is natuurlijk wel zo dat je met deze methode alleen maar beveiligt bij een te grote output, maar dat is volgens mij toch de meest voorkomende reden dat een speaker zegt doe het zelf maar.
Wat uiteraard niet beveiligt word is DC currends of anderzinds van dat lelijks. Een zekering ertussen kan nooit kwaad happy :)
En de waarde daarvoor zul je bij zelfbouwers proefondervindelijk moeten uitvinden.
Zekeringen koop je in bulk voor een paar stuivers en je maakt een zekering nooit te licht, wel te zwaar sad :(
Dus beginnen met een lage waarde en dan langzaam omhoog.
Bij hogetonen in stapjes van een half Ampere, bij lage tonen meet het meestal wat minder nauw.

Zo dit was een van m'n langste reply's tot nu toe.
Nu ff een Btje laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
26-4-2002 00:33
1 x bewerkt. Laatst door Joost op 26-4-2002 00:36
Zo dit was een van m'n langste reply's tot nu toe.
Hmmm volgens mij is deze langer:
14-4-2002 / 23:34
--------------------------------------------------------------------------------
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 14-4-2002 23:39:36

De 802's kosten ongeveer E 1500,- per stuk, maar ik heb gehoord dat ze recentelijk nogal in prijs verhoogt zijn.
Je hebt er in pricipe wel een bose 802 controller bij nodig en die kost E 400,- Zonder deze controller klinken ze bagger. Je moet alleen met deze controller geen "gewone" boxen aansturen want dan gaan ze kapot.

Deze boxen vinden meestal z'n toepassing in cafe's en dergelijke waar weinig ruimte is en veel herrie moet zijn. Ze zijn ook behoorlijk "molest proof".
De 802 is niet af te beulen en zijn ook bijna niet op te blazen, mits je de zekering op 4 ampere (traag) houdt. Het continue vermogen is volgens het boekje 160watt, maar dat is een soort amerikaanse norm.
Bij Bose Nederland word deze box verkocht met een rms van 280 watt en een piek van 1000 watt.
Ik heb ooit eens bij een demonstratie meegemaakt dat Jos Merkx (voormalig directeur van Bose) een 802 rechtstreeks op de 230 volt zetten en dat gaf een leuke brom, maar de box kon het prima verdragen. Zou ik dus nooit durven, maar het was om te laten zien hoe sterk hij was.

De subs die je hebt zien staan zijn waarschijnlijk 402's en die zijn speciaal ontworpen om met de 802 te kunnen werken. Die kosten ook een lieve duit hoor!

Een belangrijk voordeel van de 802 is dat je hem vrijwel voor alles kunt gebruiken, licht in gewicht, en veel vemogen uit een klein kastje. Ze zijn ook behoorlijk vochtbestendig en kunnen dus probleemloos buiten gebruikt worden. Je moet ze alleen niet met een waterstraal behandelen, want dat word dan ook weer iets te dol. Ook kunnen ze tegen extreme temperaturen van - 40 to + 40 graden.

En Andre, ik gebruik ze tegenwoordig ook als toppen; ik stuur ze dus met het "hoge" gedeelte van de cross aan. Het werkt idd prima met een versterker van 2 x 300 watt, acht ohm.
Tom

Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

www.ovmsales.nl
Dan deze:
Hier komt een tip voor beperkte vermogens:
Ik heb heb crossover van Behringer en daar zit ook een instelbare limiter op. Deze is uiteraard niet perfect, maar het werkt wel een beetje.
We hebben om te beginnen de vermogens van de versterkers en de toegepaste luidsprekers berekend bij het niveau dat ze net hun max overschreiden.
Daarna hebben we bekeken bij welke input dat niveau bereikt word.
Dat niveau hebben we met een roze ruis in de eindtrap gegooit en daar precies de begrensing van de limiter op afgesteld. Komt het niveau nu hoger dan slaat de limmiter (soft knee) toe.
Het is uiteraard wel enigzinds hoorbaar, maar het volume is dan zo hoog dat het publiek meestal naar z'n hoofd grijpt om z'n oren de bedekken
Om niet al te gauw op die max te komen is de mixer zo afgesteld dat hij op 3 db dat punt bereikt. We kunnen dus aan de leds op de mixer zien of we niet overdrijven.

Het werkt bij ons afdoende en sinds we het zo doen is er geen speaker (afklopppen) meer opgeblazen.

Het is natuurlijk wel zo dat je met deze methode alleen maar beveiligt bij een te grote output, maar dat is volgens mij toch de meest voorkomende reden dat een speaker zegt doe het zelf maar.
Wat uiteraard niet beveiligt word is DC currends of anderzinds van dat lelijks. Een zekering ertussen kan nooit kwaad
En de waarde daarvoor zul je bij zelfbouwers proefondervindelijk moeten uitvinden.
Zekeringen koop je in bulk voor een paar stuivers en je maakt een zekering nooit te licht, wel te zwaar
Dus beginnen met een lage waarde en dan langzaam omhoog.
Bij hogetonen in stapjes van een half Ampere, bij lage tonen meet het meestal wat minder nauw.

Zo dit was een van m'n langste reply's tot nu toe.
Nu ff een Btje
Tom

Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

www.ovmsales.nl
Pak de lineaal maar!! laugh :D laugh :D laugh :D
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
26-4-2002 10:33
Ok, je hebt gelijk laugh :D
Maar gevoelsmatig was die andere langer omdat ik daar meer bij moest denken wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
4-5-2002 22:50
Nog ff over die beveiliging.....

In het geval dat je die beveiliging van een weerstand maakt, dan kun je er toch ook een pot-meter voor pakken?? Of heeft dat eigenlijk niet veel met beveiliging te maken?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
4-5-2002 23:30
Een pot meter moet je hier niet toepassen, tenzij het een hele zware draadgewonden potmeter is. Kosten een vermogen.
Maar evenzogoed kachel je ze meestal naar de galemisen.

Wat Andre bedoelt zijn vermogensweerstanden meestal van die witte porcelijnen vierkante dikke gevallen.
Kunnen kokend heet worden dus van daar dat je ze niet tegen de printplaat moet solderen.
Je braad de printplaat.
De weerstand moet juist het teveel van het vermogen in warmte omzetten. Dat is de hele gedachte hierachter.

Bij bose zitten er een soort lampjes in de 802's om het teveel vermogen op te vangen.
Is wel leuk als je Bricks in the wall draait van de LP met die helicopter ervoor.
Op het moment dat dat ding opstijgt had ik de muziek een keer zo hard erbij staan dat de gloeispiralen oplichtten in de box.
Was een heel mooi sinister effect.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)