Forum > Geluid

Een speaker defect in dubbele sub

(93 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
25-3-2020 08:44
Hey Johan,

Daar heb je natuurlijk een heel goed punt, bij maximale thermische belasting is natuurlijk niet algemeen bepaald dat de spoel het eerste stuk "dient" te gaan.
De belastbaarheid van de kasten werd destijds op bepaalde plekken opgegeven als 900W RMS en op andere plekken als 1200W RMS.

De sub draaide in eerste instantie op één kanaal van een Inter-M PSR 3200, die 1200W RMS doet bij 4 Ohm.
De laatste tijd had ik deze op een Crest 6001 in brug draaien, die goed was voor 1500W RMS bij 4 Ohm.

Versterker een maatje zwaarder voor toepassing op subs is vrij gangbaar voor zover ik weet, alles was netjes gelimit, dus piekbelasting is altijd netjes onder controle gehouden. Het lijkt er dan inderdaad op dat de 900W opgave dan wellicht de "meer juiste" was en de Crest net een maatje te zwaar is geweest.

In dat geval koop ik best nog een 2e RCF woofer, dan zit ik met 2x 900W in elk geval veilig wat betreft thermische belastbaarheid. Bovendien vertrouw ik de specificaties van RCF wel een pakje meer dan die van American Audio in dit geval.

Iedereen bedankt voor zijn input!

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
29-4-2020 12:53
Ik zal mijn eigen topic maar kapen voor een andere vraag laugh :D

In een andere dubbele sub (dubbele 15" LEM sub) had ik ook één van beide speakers defect.
Van deze speaker was de linnen surround hard geworden en compleet aan gort gescheurd.

Ik heb een vriendelijke Aziaat gevonden die mij nieuwe surrounds heeft geleverd (meteen twee stuks besteld), waarmee ik voor weinig geld de defecte speaker nog heb kunnen oplappen (onder het mom van baadt het niet, dan schaadt het weinig).
Nu zit ik met het volgende dilemma:
Zou ik beter de andere surround ook kunnen vervangen (de nog originele is behoorlijk stijf maar nog intact), of eerst eens goed gas geven met de gerepareerde speaker?

Het is natuurlijk mogelijk dat de originele surrounds oorspronkelijk een stuk stijver waren, waardoor ik met de reparatie de karakteristiek eventueel nadelig heb beïnvloedt, waardoor de speaker sneller Xmech zal bereiken? Verder is het natuurlijk ook mogelijk dat de surround van de nog originele speaker ook gaat sneuvelen, en eventueel de spoel beschadigt bij te lang doorspelen.

Aangezien de originele speakers niet meer te krijgen zijn, zal ik in het uiterste geval toch beiden moeten vervangen door andere types. Gelukkig heb ik wel van de B&C de parameters van het origineel gekregen.
Als het echter even kan, zou ik met deze oplapactie de huidige hardware willen behouden, maar een beetje betrouwbaarheid is wel gewenst.

Hoe zouden jullie dit verder aanpakken?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 694
29-4-2020 15:23
Ik denk dat ik #2 ook n nieuwe surround zou geven zodat beide in ieder geval zo gelijk mogelijk zijn en dan zien waar t schip strand.. als ze te barsten gaan kan je er altijd nog n nieuw setje speakers in steken
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
29-4-2020 15:32
Dat klopt, de nieuwe surrounds zullen niet barsten, maar eventueel wel TE soepel zijn, waardoor de speaker sneller Xmech schade oploopt was mijn idee.
Van de andere kant vind ik het zonde om in de werkende speaker te gaan snijden, maar het zal waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn voordat deze ook uitscheurt door veroudering.
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 694
29-4-2020 16:08
die 2 argumenten waren ook de reden dat ik wel voor t vervangen van beide surrounds zou kiezen.
Zodat degeen die n nieuwe surround heeft niet eerder over de x-max grens heengaat als de oude.
En de betrouwbaarheid is reden 2 om voor t doen van beide exemplaren zou kiezen, als je nou toch al alles uit elkaar hebt liggen is t maar n beetje meer werk om nr 2 ook te doen, als die 2e t over n paar maanden ook opgeeft kan je anders weer aan de gang.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2020 20:14
De bulk van de compliantie komt uit de spider. Als elke woofer z'n eigen volume heeft zou ik me niet al te druk maken over de nieuwe surround. Eventueel nog even elke woofer afzonderlijk onderwerpen aan een impedantiemeting (weet je gelijk hoe de vlag erbij hangt aangezien die mooie piekjes en dalletjes _alles_ zeggen over resonantiefrequentie(s)). Als de woofers hetzelfde volume delen dan moet je altijd je best doen om ervoor te zorgen dat ze zo gelijk mogelijk zijn (en in dat geval dus wel bij de andere woofer de surround vervangen).

Ooh. Een verhoging van de compliantie (oftewel een soepelere ophanging) betekent niet automatisch een grotere uitslag. Er is immers een wisselwerking tussen woofer en BR poort. Een hogere compliantie zorgt voor een verlaging van Fs. Als Fs verlaagt komt deze dichter in de buurt van Fb te liggen waardoor een eventuele powerdip afneemt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
29-4-2020 20:50
Hallo Dré,

De woofers delen niet dezelfde ruimte, het zijn eigenlijk 2 BR kasten omgekeerd op elkaar.
De aparte ruimtes hebben een relatief kleine rechthoekige opening die in een rechthoekige gezamenlijke poort uitkomt.

Je raadt in dat geval aan de originele nog werkende speaker met rust te laten?

Impendantiemeting zou ik kunnen doen, maar dan moet ik daar eerst nog een meetsetup voor knutselen om dit met een geluidskaart te doen...
Of kan ik hiervoor volstaan met handmatig meten over een shunt met een bekend testsignaal en true RMS meter op een paar punten?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 13458
29-4-2020 22:53
Gewoon even een goede meting doen met een geluidskaartje en een om het even welke eindversterkertje die wie ook maar ergens nog heeft liggen. Meten op een paar punten is vrij nutteloos. Dan zou het nog logischer zijn om te gaan sweepen en dan zoeken naar pieken en dalen (en dat dan vergelijken tussen de ene en de andere). Zie je grote(re) verschillen, doe dan ook de andere woofer. Zie je weinig verschillen en heb je geen zin om de andere woofer te doen, doe het dan niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
30-4-2020 08:09
Ok, dan ga ik braaf een weerstandsdoosje knutselen :)

0v96i als geluidskaart gebruiken moet ook kunnen toch? Is met aansluiten wat gemakkelijker...

[edit]
Een handmatige meting op verschillende frequenties is toch eigenlijk precies hetzelfde als je met software doet, alleen op grotere intervallen?

Welke software raad je hiervoor aan?

En welke configuratie van weerstanden? Ik zie verschillende versies, waarvan de meeste met 10 Ohm shunt en sommige nog met calibratie switch en dempingsnetwerkje richting geluidskaart ingangen.
Sommige meten weer met 2 kanalen terug, sommige weer alleen de shuntspanning, ik lees veel over "wallin's jig", maar alle schema's daarvan lijken van het web verdampt te zijn?
[/edit]
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 9469
30-4-2020 09:43
hoi Joep, je verkeerd regelmatig in omgevingen met audio professionals.
Je zou eens rond kunnen vragen of iemand een NTi Minirator pro in zijn toolbox heeft liggen.

Dit apparaat kan impedantie meten over elke gewenste frequentie, en zelfs met sweeps of diverse soorten ruis.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)