Forum > Geluid

Compacte mengtafel

(44 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-7-2013 09:04
LS9 overzichtelijk?
Ik wil aan beide eens iemand zetten die er 0,0 ervaring mee heeft en zien wie het comfortabelst een show draait. Daarnaast klinkt een LS9 ook niet al te lekker. Je komt hier in Belgie alleszins vaak genoeg "no LS9" tegen.
Nu goed, het ding is ook al jaren oud, maar je moet al een O1V krijgen om een nog onoverzichtelijkere Yamaha in je handen te krijgen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
22-7-2013 09:20
In November heb ik nog een ervaren geluidstech, met nul ervaring op de LS9, achter een LS9 gezet. Hij fietste er zo op weg. Betreffende tech zit hier ook op het forum, als hij zin heeft om te reageren zul je z'n reactie wel zien, maar gezien de toon die je aanslaat kan ik me voorstellen dat men daar geen zin in heeft.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
22-7-2013 09:57
Bomdes, man toch... Stel je eens open voor de ervaringen en de visies van de échte professionals. En ja hoor, dat zijn vaak de analoge bejaarden, zoals jij ze noemt. Maar van hen kunnen wij nog heel veel leren. Ja, jij ook, als je tenminste eindelijk eens stopt met denken dat je overal de scepter zwaait en dat je van alles op de hoogte bent.

Dat je je ervaringen wil delen vind ik prima, maar je denkt in kastjes, zwart-wit, je hebt een uitgesproken tunnelvisie. Wanneer iemand (of in veel gevallen zelfs een absolute meerderheid) jouw visie niet deelt, respecteer dat dan en ga eens denken dat je misschien zelf wel eens 'verkeerd' kan zijn, in plaats van halsstarrig in de verdediging te blijven treden. Moeilijke opgave, hé?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
22-7-2013 10:45

bomdes schreef:

LS9 overzichtelijk?
Geen enkele mengtafel, analoog of digitaal, is overzichtelijk voor iemand met 0,0 ervaring.

bomdes schreef:

...eens iemand zetten die er 0,0 ervaring mee heeft en zien wie het comfortabelst een show draait...
Dit is eigenlijk het enige waarop een nuttige reactie past. Iemand met 0,0 ervaring hoort niet achter een mengtafel, analoog of digitaal. Deze heeft anders een "babysitter" naast zich en het is waarschijnlijk een stagiair. Iemand met 0,0 ervaring zal geen enkele show comfortabel en tot een succes maken voor welke opdrachtgever dan ook.

Verder ben ik een groot voorstander van digitaal maar heb het vak geleerd op analoog (ja ik word ook ouder maar ben geen digibeet of digi-angsthaas). Veel jonkies zouden wat mij betreft lekker analoog moeten beginnen. Hierdoor leren ze tenminste wat elke knop doet en welke randapparatuur waar en wanneer het beste in te zetten is zonder de standaard presets te laden die in een digitale tafel zitten. Verder snappen ze door het fysiek bekabelen van analoge mengtafels met randapparatuur ook beter waarom je in digitale mengtafels bepaalde I/O mappings maakt.

Ik hoor teveel bagger geluid van broekjes die met digitaal denken het heertje te zijn en heel stoer staan te doen. Als je echter aan ze vraagt wat bijvoorbeeld een compressor is en doet hebben ze geen idee want ze laden gewoon presets (die vaak out-of-the-box niet lekker klinken).

01V96/LS9/M7CL, ik kom ze genoeg tegen. Klank laat ik even buiten beschouwing, ze staan er en de klus moet gedaan worden. Ik draai er net zo makkelijk op als op een M-serie, Vi, etc (de door jou veel geprezen X32 ben ik dan nog nergens tegengekomen). Misschien hier gas terug nemen of normaal meedenken met de TS lijkt mij meer/betere hulp.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-7-2013 11:02
Zeer moeilijk, gezien het gros van de "echte professionals" zoals jij ze graagt noemt waar ik mee samenwerk (en geen jongens die 90% van hun jobs voor 50 man staan te mixen) al jaren digitaal mixen en er ook bij zweren. Sinds de intrede van tafels als SC48, VI1, SD9, etc... is de shift naar digitaal heel fel gegaan omdat ze op korte tijd enorm veel sneller werkten dan hun voorgangers (ala LS9 en consoorten).
Nu met tafels als de X32, de QU16 en de Expression is die vlotheid ook beschikbaar voor het instapbudget zonder dat het compleet ruk moet gaan klinken of totaal onverstaanbaar werkt (zoals een O1V).
Ligt er nog vaak een analoge tafel op grotere jobs? Jazeker, er zijn namelijk nog tal van firma's die dure ouwe knarren in de rek hebben staan die nu op de tweedehandsmarkt geen bal meer waard zijn. Het brengt dan uiteraard meer op van die tafels gewoon te verslijten tot ze dood vallen, de investering is onderhand er uit gehaald en dus is elke draaidag nu gewoon winst, dat brengt meer op dan ze te gaan verkopen.
Een MH4-48, enkele jaren geleden nog een tafel van 40k+, haal je nu met wat geduld onder de 10.000EUR binnen, met case. Je moet dan wel nog een fortuin uitgeven aan een een gigantisch multikabelsysteem, waardoor de prijs voor een 2ehands tafel die met case en kabels een halve bus vult minstens even hoog zal zijn als een VI1 met goed gevulde stagerack en 75m glasvezel.

Nu goed, hou maar halstarrig vast aan het verleden als je dat zo graag wil. Als ik zie dat bij Soundcraft alles boven de GB8, bij Midas alles boven de Venice (en zelfs die hebben USB of FiWi interfaces) en bij A&H alles boven de GL3800 al meer dan een jaar niet meer geproduceerd wordt, zie ik goed genoeg hoe dood analoog aan het worden is. Je mag dan nog zo'n liefhebber zijn van je oude analoge bak, als de fabrikant het ding zelfs uitgerangeerd heeft omdat ze niet meer te slijten zijn dan is het gewoon aftellen geblazen tot de sparepartstock op is.
De studiowereld heeft ook lang deze weerspannigheid meegemaakt, ondertussen zijn ze daar ook met rasse schreden naar Pro-Tools en andere digitale platformen gescheurd. Natuurlijk zit er hier en daar nog iemand die met alle geweld zijn oldskool rock absoluut beter vind op een Neve 8078, maar de shift naar digitaal van de industrie als een geheel mag je daar al even absoluut noemen. Hetzelfde komt er nu aan voor live, zeker en vast. Zelfs SSL is al op de kar gesprongen.

En om terug te komen op de TS: zoals in het begin al vermeld lijkt een StudioLive mij ideaal voor zijn wensen/budget. Mag het wat meer kosten, een QU16. Beide compacte 19" mixertjes met best wat mogelijkheden, hoewel de QU16 wel mijn voorkeur zou krijgen.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
22-7-2013 11:14
1 x bewerkt. Laatst door Vasco op 22-7-2013 15:36

bomdes schreef:

Zeer moeilijk, gezien het gros van de "echte professionals" zoals jij ze graagt noemt waar ik mee samenwerk (en geen jongens die 90% van hun jobs voor 50 man staan te mixen) al jaren digitaal mixen en er ook bij zweren.
Gezien de vraag van TS denk ik daarom dat je hier te ver gaat/denkt/adviseert. Heb namelijk het vermoeden dat we wel degelijk praten over +/- 50 man zaaltje(s) en er geen echte pro's achter komen te staan gezien dit topic en huidige mixer.

bomdes schreef:

Nu goed, hou maar halstarrig vast aan het verleden als je dat zo graag wil...
Je legt mij worden in de mond die ik niet gezegd hebt. Ik hou niet angstvallig vast aan analoog en gaf in mijn tweede alinea aan dat ik voorstander ben van digitaal. Verder ben ik van mening dat deze discussie niet in dit topic hoort en dat de mensen die hem wel op weg willen helpen on-topic moeten kunnen reageren zonder op de huidige ongemanierde methode afgebrand te worden.

bomdes schreef:

Je mag dan nog zo'n liefhebber zijn van je oude analoge bak...
Jij kent mij niet en weet derhalve daarom ook niet wat er hier in onze stal staat. Eén ding kan ik je wel zeggen, hier vind je geen analoge mixer meer in het magazijn.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
22-7-2013 11:21
Arme Staaf,

Er zijn nog geen 2 antwoorden op zijn vraag gegeven of er is een verhitte discussie over analoog v.s. digitaal ontstaan. Ik denk dat dat niet echt een constructieve discussie is om de keuze voor een - zoals gevraagd - analoge tafel te maken.
Er is nooit sprake geweest van enige outboard/fx/inserts.

Ik heb zelf een zed16. Vooral wat betreft constructie is het een prima tafel. Voor het geld prima, en het werkt rammend snel. Inzet is (naast losse verhuur) ook veelal dergelijke "guerilla-mix" settings, waarbij de volgende band liever al begint als de vorige nog op het podium staat.
Mocht je iets meer willen investeren, zou je wellicht naar de midas venice 160 kunnen kijken. Voor 1000 euro komen ze voorbij op marktplaats. Dan heb je kwalitatief ook wel echt een betere tafel in huis (en tov de zed een bandje EQ meer).
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 6-6-2024
Berichten: 2052
22-7-2013 11:45
Als jij zo perfect bent, waarin heb je dan tijd om op een forum te zitten?
Je kraamt een boel uit als waarheid, maar ik geloof je helaas niet.
Succes verder, ik ben klaar met je betweterigheid!
edit:
Dit was voor bomdes, maar zie alweer tig tussen reacties.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
22-7-2013 12:01
Sorry Jeroenstap, maar hij vraagt nergens expliciet een analogo mixer.
Hij haalt wel een lijst analoge mixers aan, maar een StudioLive past qua prijszetting prima in dat rijtje.

Frank, of je mij gelooft of niet kan me eerlijk gezegd geen barst schelen.
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
22-7-2013 12:32

bomdes schreef:

Sorry Jeroenstap, maar hij vraagt nergens expliciet een analogo mixer.
Hij haalt wel een lijst analoge mixers aan, maar een StudioLive past qua prijszetting prima in dat rijtje.

Frank, of je mij gelooft of niet kan me eerlijk gezegd geen barst schelen.
Als je kijkt in de lijst die de TS in eerste instantie gaf - voor jij met je digi-tafels kwam - staan daar enkel analoge mixers in.
Niet heel vreemd dat er in dit geval dat verder geborduurd wordt op de lijst die de TS gaf.
dus...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)