Forum > Geluid

Numark Axis 9 nieuw leven inblazen

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
18-4-2020 13:15
de bandkabel achteraan je loopwerk krijgt wel steeds een duwtje wanneer het loopwerk er in gaat.
Weet je zeker dat die zonder beschadigingen is, en de stekker/kabel nog goed contact maakt?
Verder merk ik uit je filmpje op dat de cd niet landt, en dat het looopwerk niet gaat draaien.
Dus blijkbaar word er niet geconstateerd dat de cd aanwezig is. ook lijkt het wel alsof hij tegen de trafo aan botst, ik zie de lade ook iets schuin wegtrekken op het moment van het einde van de sluiting. Misschien gaat hij wel niet 100% dicht.

Eenvoudig te controleren door het looopwerk even mechanisch los te halen, dus de kabels laat je zitten, het loopwerk er los in legt zodat het helemaal vrij is, en kijk dan eens wat hij doet.
Als hij het dan wel doet, dan is het meteen ook logisch dat hij het bij allebei niet goed doet. Het loopwerk past dan niet helemaal perfect en zul je een beetje moeten fröbelen met de inhoud wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
18-4-2020 14:04
Je ziet heel duidelijk het loopwerk naar boven komen en de spindle clamp omhoog drukken. Die beweging wordt dus wel degelijk gemaakt. De spindle motor gaat pas draaien nadat er een focus gevonden is. Er wordt echter pas naar een focus gezocht als gedetecteerd is dat de lade dicht is. Is de lade niet na een seconde of 10 dicht dan wordt uitgegaan van een storing en wordt de lade weer opengegooid (en kom je dus helemaal nooit in de buurt van een spindle start). Die detectie dat de lade dicht is gebeurt met een klein schakelaartje in het ladesysteem (heeft dus niets te maken met de bandkabel die alleen naar het laserblokje gaat).

Nagenoeg hetzelfde loopwerk. Op de 2e foto (zie ook hieronder) zie je de onderkant van het loopwerk. Rechts bovenin zie je een klein printje zitten. Op die print zitten de motor voor de lade en de begin- en eindsensor. Ik zou dáár met een vergrootglas gaan zoeken (want volgens mij zit daar iets niet goed).

https://djdj.nl/cat/m/urr225649_2.jpg

Die eindschakelaar kun je prima doormeten (zal open zijn als de lade niet volledig dicht is en gesloten zijn als de lade volledig dicht is). Ik verwacht nog steeds dat de fout daar zit (zou bijna een "ik vreet m'n schoen op" gaan zeggen ware het niet dat m'n huidige set schoenen me net iets te stevig gemarineerd is). Wel heel vreemd dat beide apparaten dezelfde fout hebben (want eigenlijk zie je deze fout zo goed als nooit).

PS: Als je de loopwerkjes vervangt, hou er dan rekening mee dat er 2 verschillende veertjes gebruikt worden (op mijn foto mooi te zien dmv de coating die je op de ene veer wél en op de andere veer niet ziet). Zet daarom de veertjes 1 voor 1 over om te voorkomen dat je een waardeloos afgeveerd loopwerk krijgt. De sterkste veertjes komen ter hoogte van de spindle motor. Weet je niet meer welke dat waren, meet dan het hoogteverschil bij elk veertje vóór en nadat je er een euromuntje op legt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
19-4-2020 14:53
Dag heren!

Ik begin me bijna schuldig te voelen over het gebruik van jullie tijd wink ;). Heel hard bedankt voor het meedenken!

Toeval wil dat ik me er vanmorgen weer ff aangezet heb en inderdaad het printje heb losgehaald dat jij beschrijft, Dré. Dat heb ik met een wattenstaafje en wat Kontakt 60 schoongemaakt (zo goed als kan). Heb de schakelaartjes 'getest' en ik zie niets verkeerd, ook alle solderingen zijn volgens mij ok. Nu heb ik zo goed als geen kennis van electronica. Ik weet net aan welke kant ik de soldeerbout moet vasthouden.

Het verhaal van de veertjes: Dat heb ik ook gezien, ze zijn 1 op 1 vervangen maar ik had indruk dat alles heel erg wiebelde. Daarom heb ik ze vastgezet met een extra rondel. Ik heb het idee dat alles mooi vastzit, nergens iets sleept en de lade goed sluit.

Lang verhaal kort: Het werkt nog steeds niet. Er is wel een kabeltje tussen het 'aandrijfprintje' en een andere printplaat. Eventueel is dat het? Maar dan ook toeval dat het bij beide cd-spelers is.

Foto's van het aandrijfprintje: hier en hier
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
19-4-2020 16:34
Ga even naar iemand met een multimeter en een niet al te grote zelfoverschatting (en laat hem ook dit topic even doorlezen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
20-4-2020 10:53

Tom schreef:

Verder merk ik uit je filmpje op dat de cd niet landt, en dat het looopwerk niet gaat draaien.
Dus blijkbaar word er niet geconstateerd dat de cd aanwezig is. ook lijkt het wel alsof hij tegen de trafo aan botst, ik zie de lade ook iets schuin wegtrekken op het moment van het einde van de sluiting. Misschien gaat hij wel niet 100% dicht.

Eenvoudig te controleren door het looopwerk even mechanisch los te halen, dus de kabels laat je zitten, het loopwerk er los in legt zodat het helemaal vrij is, en kijk dan eens wat hij doet.
Als hij het dan wel doet, dan is het meteen ook logisch dat hij het bij allebei niet goed doet. Het loopwerk past dan niet helemaal perfect en zul je een beetje moeten fröbelen met de inhoud wink ;)
Heb je dit ook al geprobeerd?
Ook al zegt mijn collega dat het waarschijnlijk niet de reden is..... wink ;)
Ik heb het wel vaker meegemaakt, dat het gewoon een mechanisch probleem is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
20-4-2020 11:43
Ik probeer het straks, Tom.

Wat ik me afvraag, met jouw idee in het achterhoofd, kunnen die witte schakellipjes op de aandrijfprint verslijten? Of slijtage op het onderdeeltje op de lade dat ze moet induwen? Dat ze zeg maar net geen contact meer maken omdat ze niet (voldoende) worden ingedrukt. Of is slijtage op deze onderdelen nihil?
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
20-4-2020 17:51
Verslijten heb ik niet eerder meegemaakt, het is allemaal een soort plastic, maar afbreken heb ik wel meegemaakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
21-4-2020 21:24
Heren!

Ik heb alles opnieuw bekeken en het probleem zit bij de geleider die de schakellipjes bedient op de lade-aandrijf-print. Die geleider hapert en drukt dus het 'close' lipje niet in. Ik heb zowat alles geprobeerd maar zonder resultaat. Ik denk dat het mechanisme met tandwieltje gewoon versleten/stuk is.

Wat ik eigenlijk zou nodig hebben is het loopwerk, met de volledige behuizing zoals Dré liet zien enkele posts terug. Dan is het kwestie van aansluiten en gaan. Ik vrees echter dat die nergens meer te vinden gaan zijn wink ;) .

Jammer dat het niet gelukt is, ik denk dat ik er afscheid van ga nemen. Jaren plezier mee gehad!
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
22-4-2020 10:48
Weet je zeker dat het loopwerk waar ik naar linkte niet gaat passen? Is namelijk een héél erg gangbaar loopwerk. Wellicht even een foto met maten van je uitgebouwde loopwerk naar mij mailen (inclusief afstanden van de schroefgaatjes e.d.) dan kan ik wellicht voor je controleren of het OEM loopwerk gaat passen.

Of gewoon het mechaniekje herstellen. Even alles uit elkaar halen en goed smeren met wit vet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)