Forum > Geluid

Numark Axis 9 nieuw leven inblazen

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
13-4-2020 14:34
Wegens tijd over deze periode, heb ik mijn +15j oude Numark Axis 9 CD-spelers weer uit de doos gehaald. In een ver verleden veel plezier aan gehad. Helaas werkten beide spelers niet meer naar behoren (CD wou niet laden, tray ging in en uit, speler herkende niet dat er een CD in de speler zat etc.).

Uit reflex 2 nieuwe loopwerkjes besteld uit China (Sony KSS-213C). De ESD beveiliging heb ik losgesoldeerd en dan de loopwerkjes er in gevezen. Dat lukte behoorlijk, maar zonder gewenst resultaat. De CD-spelers laden geen CD's, willen niet starten etc..

Filmpje:

youtu.be/yuEc1tT7i6U

Heeft iemand een idee wat er zou kunnen mis zijn? Het spreekt voor zich dat ik er geen grote kosten meer aan ga maken. Ik zou er uit nostalgie nog eens graag mee spelen, indien ze niet meer te redden zijn doe ik ze weg.
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
14-4-2020 16:17
Je probleem lijkt me niet loopwerk gerelateerd. De lade wordt namelijk vrijwel gelijk weer opengegooid (en da's nie normaal nie). Als het loopwerk de CD niet kan lezen dan krijg je gewoon na een seconde of 10 een "no disc" melding. Als je daarbij een keer of 3 een zachte tik hoort dan is het probleem de laser (99% van de storingen). Hoor je 1 tikje en blijft het daarna stil dan is het de spindle motor (1% van de storingen).

Het lijkt erop dat er in jouw geval echter een schakelaar niet goed werkt (end of load-in aan de achterkant van het loopwerk) of een stekkertje niet goed teruggeplaatst is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
14-4-2020 18:51
eeehu, heb je wel gewone cd's gebruikt? En niet DVD's of mp3 cd's?
Misschien dat deze speler alleen ouderwetse cd's leest? laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
14-4-2020 19:40
Bedankt voor jullie reacties!

@Dre: Ja, het is inderdaad het probleem dat hij de cd direct weer unload. Ik heb alle stekkertjes nagelopen en niets gevonden. Ik heb de kennis, noch het materiaal om dingen te gaan nameten etc. Ik denk dat ik er klaar mee ben. Toch bedankt voor het meedenken!

@Tom: Hij leest inderdaad enkel audio-cd's! Maar wees gerust, het was een échte cd, uit de winkel, in prima staat. (en meerdere exemplaren getest uiteraard).
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
15-4-2020 09:03

Dré schreef:

Het lijkt erop dat er in jouw geval echter een schakelaar niet goed werkt (end of load-in aan de achterkant van het loopwerk) of een stekkertje niet goed teruggeplaatst is.
Misschien wel verkeerd om.....want als het zo'n led-sluisje is, dan zal het ledje niet willen branden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 9470
15-4-2020 11:47
niet te snel opgeven!
Ik heb ook een keertje meegemaakt dat bij het vervangen van een loopwerkje het stekkertje anders om moest als origineel, omdat de plus en de min verwisseld waren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
15-4-2020 22:06
@Tom: Ik check morgen eens of ik ze omgekeerd kan aansluiten en ik post een filmpje van als de cd-speler open ligt. Er gaan 2 stekkertjes en een bandkabeltje naar het loopwerk. Bedankt voor de suggesties!
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
16-4-2020 09:01
Het zou nog kunnen dat de lade niet snel genoeg dicht gaat waardoor een time-out optreedt. Je kunt dit testen door de lade bij het dichtdoen mee te helpen (dus zodra de lade echt naar binnen beweegt gewoon dichtduwen).

Vertoonden beide spelers trouwen het open/dicht gedrag ook al voordat je de loopwerkjes ging vervangen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Evert J.Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2004
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 58
17-4-2020 14:45
Dag Tom en Dré

@Tom: stekkertjes omkeren kan niet, ze zijn voorzien van een lipje. Heb ik net even gecontroleerd.

@Dré: De 2 CD-spelers vertoonden gelijkaardige problemen als ik ze uit de doos haalde. Daarna de loopwerkjes vervangen en ze hebben dezelfde problemen nog steeds. Dat doet me vermoeden dat het niet aan de loopwerkjes ligt, maar dat gaf jij ook al aan. Het meehelpen bij het sluiten heb ik net geprobeerd, dit hielp niet. Heb ook niet de indruk dat de lade te traag of niet volledig sluit.

Ik heb nog wel een afgebroken kabel ontdekt, volgens mij een aardingskabel. Zou het die kunnen zijn?

Foto

Hierbij nog een filmpje, met de CD-speler open:
Keyboard not detected. Press F1 to continue.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
17-4-2020 16:12
Die massadraad weer even vastzetten natuurlijk (maar ik denk niet dat dit de oorzaak van je probleem is). Ergens in het lademechanisme zit een schakelaar die gesloten wordt bij het volledig afronden van de dichtgaande beweging. Een soortgelijke schakelaar zit er ook voor de opengaande beweging. Daar (bij de schakelaar die actief wordt na het dichtgaan) zit volgens mij iets fout. Wellicht door ouderdom een nokje afgebroken of zo. Wel raar dat beide loopwerken datzelfde probleem hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)