Forum > Algemeen Forum

Aansprakelijkheid gehuurde spullen

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
3-1-2007 14:22

renevanh schreef:

Ik vind het overigens knap dat iemand tops, subs en versterkers weet op te blazen. Woofers en drivers kan ik me voorstellen, maar twee versterkers...
Om een of andere reden vind ik het een raar verhaal...

René
Nog vreemder is dat niemand het die desbetreffende avond heeft gemerkt en dat het hele zaakje gewoon heeft gewerkt maar 2 weken later ineens stuk is. Kon het nog zo'n goed contact van me zijn maar dan ging ik toch echt wel een paar ernstige vragen stellen aan die persoon.

Kun je nog zo'n stuk in je hol hebben wat dat betreft maar als er versterkers en woofers sneuvelen + topjes dan moet er toch iemand zijn die dat gemerkt heeft.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
3-1-2007 16:15
1. in België zal de verzekering mooi zeggen: eigen probleem! (ken het nederaldse "WA"
niet) Als je iets bij derden gaat huren beschouwt de verzekering dat vanaf het
ogenblik van in ontvangstname als "eigen" materiaal... en daar komen ze niet in
tussen bij schade.
2. de avond zelf niets opgemerkt en de verhuurfirma komt pas 2 weken later met een
schade-claim: heel simpel, dan word je lekker genaaid (of dat nu iemand is die je
kent of niet) of probeert men het alleszinds
3. waarom zou de verhuurder hiervoor verzekerd moeten zijn?
1/in principe test je bij afhaling
2/je zegt zelf dat het de hele nacht gewerkt heeft

DUS: het feit vd schade aanvechten omdat er 2 weken zonder nieuws zijn verstreken EN omdat bij teruggave niets verkeerds werd vastgesteld door de verhuurder.

Versterkers én woofers stuk: mss/waarsch wat met de stroom misgegaan?
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
3-1-2007 16:19
Wat ik me opeens afvraag: hoe is de verhuurder erachter gekomen dat het stuk was?
Toevallig verhuurd en kwam het terug met de klacht "het werkt niet"? Kan het dan zijn dat die huurder iets helemaal fout gedaan heeft...?

René
CompanionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2004
Laatste: 11-3-2022
Berichten: 183
3-1-2007 20:34
Als verhuurbedrijf kan ik je zeggen dat het aan de verhuurder is om na gebruik van de materialen deze, zo mogelijk in het bijzijn van de klant, te controleren bij terugkomst. Uiteindelijk is dat ook bepalend voor het eventueel terugbetalen van een borgsom of een gedeelte ervan. Neemt de verhuurder die moeite niet en vertrouwd hij op de toezegging van de klant "Dat het allemaal prima heeft gewerkt" is dat zijn verantwoordelijkheid.
Zelf heb ik zoiets ook eens bij de hand gehad en helaas zijn er mensen in huur- en verhuurland die misbruik maken van het vertrouwen van verhuurders. Reden voor mij om zo goed als geen losse verhuur meer te doen. Het heeft mij al teveel geld gekost.

Of je WA verzekering dit dekt is nog maar de vraag. Wanneer je zelf niet het idee hebt dat tijdens de avond iets kapot gegaan is, is de bewijslast volledig aan de verhuurder. Daarnaast kan hij je niet aansprakelijk stellen voor het totale schadebedrag. Aan de hand van een reparatienota zal je slechts een gedeelte van de reparatiekosten moeten betalen. Daarbij kun je uitgaan van een percentage van ca. 25 % per jaar dat de set in gebruik is geweest.
In het geval dat je hier spreekt over een complete geluidsset kan ik mij niet voorstellen dat je hier niets van gemerkt hebt tijdens de avond zelf.

Anders wordt het als in de AV van de verhuurder is opgenomen dat onderverhuur niet is toegestaan. Dit houdt in dat je de ingehuurde materialen doorverhuurd aan iemand anders. Dit houdt niet in dat je de spullen ten behoeve van de eigen produktie, niet mag doorberekenen. maar als je zelf er de avond niet bij bent geweest, zal dit toch wel lastig worden om aan te tonen dat het allemaal goed gegaan is.

Kortom laat het hier maar eens weten hoe of het afgelopen is.
Op naar de volgende beurs...
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
4-1-2007 01:04

renevanh schreef:

....
Ik vind het overigens knap dat iemand tops, subs en versterkers weet op te blazen. Woofers en drivers kan ik me voorstellen, maar twee versterkers...
Om een of andere reden vind ik het een raar verhaal...

René
Even voor alle duidelijkheid: de versterkers leven nog gewoon. Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat hier iets mee was. Een raar verhaal? Tja, ik ben er ook niet gelukkig mee. Maar het is nu eenmaal zo. Vandaag verzekeraar niet aan de lijn gekregen; morgen nieuwe poging
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
4-1-2007 01:05

luc2366 schreef:

Versterkers én woofers stuk: mss/waarsch wat met de stroom misgegaan?
Wederom; versterkers leven nog... heb ik nergens gezegd.
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
4-1-2007 01:07

renevanh schreef:

Wat ik me opeens afvraag: hoe is de verhuurder erachter gekomen dat het stuk was?
Toevallig verhuurd en kwam het terug met de klacht "het werkt niet"? Kan het dan zijn dat die huurder iets helemaal fout gedaan heeft...?

René
Ik werd gebeld toen de verhuurder het zelf aan het opbouwen was en deze set teste op lokatie. Dit was op oudejaars dag. De eigenaar belde mij persoonlijk op. Er van uit gaande dat de set niet voor dat moment was gebruikt en verhuurt klopt het verhaal van de verhuurder.
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
4-1-2007 01:15

Companion schreef:

Als verhuurbedrijf kan ik je zeggen dat het aan de verhuurder is om na gebruik van de materialen deze, zo mogelijk in het bijzijn van de klant, te controleren bij terugkomst. Uiteindelijk is dat ook bepalend voor het eventueel terugbetalen van een borgsom of een gedeelte ervan. Neemt de verhuurder die moeite niet en vertrouwd hij op de toezegging van de klant "Dat het allemaal prima heeft gewerkt" ....
Zoals ik eerder zei worden mijn sets nooit getest omdat ik er vaak kom en werk. Zo heb ik dus ook geen contract getekend en ook geen borg betaald.

Companion schreef:

Of je WA verzekering dit dekt is nog maar de vraag. Wanneer je zelf niet het idee hebt dat tijdens de avond iets kapot gegaan is, is de bewijslast volledig aan de verhuurder. Daarnaast kan hij je niet aansprakelijk stellen voor het totale schadebedrag. Aan de hand van een reparatienota zal je slechts een gedeelte van de reparatiekosten moeten betalen. Daarbij kun je uitgaan van een percentage van ca. 25 % per jaar dat de set in gebruik is geweest.
In het geval dat je hier spreekt over een complete geluidsset kan ik mij niet voorstellen dat je hier niets van gemerkt hebt tijdens de avond zelf.
Hier denk ik het volgende over; Ikzelf (en andere "verantwoordelijke") zijn alleen aan het begin van de avond binnen geweest. De DJ, die ervaring genoeg had, was bij onze afwezig heid verantwoordelijk voor het draaien. Iets waar weinig fout mee kon gaan, aangezien de set meer dan genoeg power had om de 150 man bezig te houden. Ik denk dat het "knallende einde" iets te letterlijk is gegaan waardoor de tijd dat het geblur (want zo moet het geklonken hebben) opgemerkt kon worden kort was. Wij kwamen pas binnen toen de set al uit stond. (ingeladen en naar huis...) De enige die het dan aan mij had kunnen melden as de DJ, maar misschien schaamde deze zich..
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
4-1-2007 12:42

DonJerone schreef:

Hier denk ik het volgende over; Ikzelf (en andere "verantwoordelijke") zijn alleen aan het begin van de avond binnen geweest. De DJ, die ervaring genoeg had, was bij onze afwezig heid verantwoordelijk voor het draaien. Iets waar weinig fout mee kon gaan, aangezien de set meer dan genoeg power had om de 150 man bezig te houden. Ik denk dat het "knallende einde" iets te letterlijk is gegaan waardoor de tijd dat het geblur (want zo moet het geklonken hebben) opgemerkt kon worden kort was. Wij kwamen pas binnen toen de set al uit stond. (ingeladen en naar huis...) De enige die het dan aan mij had kunnen melden as de DJ, maar misschien schaamde deze zich..
Hier gaan jullie dus 2x in de fout:
1/ ofwel onderverhuurd ofwel niet zelf aanwezig gebleven
2/ set ingeladen zonder te checken terwijl de DJ er nog bij was

... en als jullie het niet checken gaat die DJ jullie écht niet komen zeggen dat hij de set opgeblazen heeft!
DonJeroneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2003
Laatste: 23-2-2013
Berichten: 44
4-1-2007 17:21

luc2366 schreef:

Hier gaan jullie dus 2x in de fout:
1/ ofwel onderverhuurd ofwel niet zelf aanwezig gebleven
2/ set ingeladen zonder te checken terwijl de DJ er nog bij was

... en als jullie het niet checken gaat die DJ jullie écht niet komen zeggen dat hij de set opgeblazen heeft!
Helemaal gelijk in. Onderverhuur was in dit geval geen sprake van. Wij huurde de set, deden de productie en betalen de DJ gewoon salaris. Waar wij wel de fout in gingen: dat er van ons uit op het einde van de avond geen toezicht was. Opvallend detail is dat van de 11 mensen (waaronder de organisator van het feest) die ik gesproken heb, ik niemand over de geluidskwaliteit heb gehoord.

Vandaag ook de verzekering aan de lijn gehad. Zij gaan uit van afschrijven in 12 jaar. (reken zelf percentage maar uit) Voor uitkering is wel een raport nodig waaruit blijkt dat IK de schade heb veroorzaakt en wat de kosten zijn.
Volgende stap: raportje laten maken bij ander geluidsbedrijf.
Morgen gaan we praten met de verhuurder om het een en ander eens op een rijtje te zetten...

Ik laat weten hoe het verder gaat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)