Forum > PC related Forum

Blackmagic Design MultiDock 10g - 19" hot swap SSD drive bay.

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
30-8-2023 20:51
Hallo heren,

Het rackje wat ik heb is klaar nu (zie topics onder), alle apparaten staan en werken inmiddels stabiel in het digitale domein.

- Topic: Tindie: Automatic SPDIF (Optical/RCA) Audio Switch
- Topic: Google Chromecast Audio, WiFi versus ethernet-adapter

Het enigste wat ik nog miste was een drive-bay waar meerdere SSD's in kunnen. Al gauw kom je dan op een NAS zoals die van Qnap. Qnap heeft ook 19" uitvoeringen, dus een daarvan zou dus mooi passen in mijn rackje. Heb jaren een Qnap gehad waar ik redelijk tevreden over was, maar een jaar terug weg gedaan omdat ik hem niet meer kon updaten en tegen wat compatibiliteitsproblemen aanliep. Een week terug dacht ik er aan om eens te kijken naar een soortgelijk apparaat.

Dus Internet afstruinen, alternatieven voor een 19" Qnap zijn er eigenlijk niet zo veel. Het OS van een Qnap is weinig flexibel, je moet heel veel moeite doen om dingen onderhuids aan te passen en het blijft altijd tricky.

Na een tijdje zoeken kwam ik de Blackmagic Design MultiDock 10g tegen, mooi apparaat, maar toch bang om hem op de gok aan te schaffen. In de manual word namelijk aangegeven dat je alleen schijven kan gebruiken die een exFAT of HFS+ file system hebben. De MultiDock (hot swap) is eigenlijk voor de pro video industrie, dus ik snap wel waarom ze dat aangeven (grote bestanden).

https://images.blackmagicdesign.com/images/products/blackmagicmultidock/landing/mount-design/mountdesign-lg.jpg?_v=1554780245

Heb hem uiteindelijk toch maar besteld (kan altijd nog terug als ik er niks mee kan). De MultiDock ondersteunt RAID 0 (striping) en RAID 1 (redundantie) over 2 of 4 schijven. Achterop de kast zitten 2x USB C poorten die schakelbaar zijn; 1 poort voor vier schijven tegelijk of 2 poorten voor twee schijven elk. Is fan-loos, dus geen irritant gezoem. Op die manier kun je de MultiDock onafhankelijk delen met twee apparaten tegelijk.

https://images.blackmagicdesign.com/images/products/blackmagicmultidock/landing/usbc/usbc-lg.jpg?_v=1553835773

Aangesloten op mijn laptop, werkt gelijk onder Windows 11 Pro zonder drivers te installeren. In tegenstelling tot wat de manual zegt, pikt de MultiDock elk soort file system wat ik heb geprobeerd onder Windows. Ook geprobeerd op een Mikrotik router (ook zonder additionele drivers), werkt maar erg traag omdat die router niet voor zulke dingen is bedoelt.

- FAT32
- exFAT
- REFS
- NTFS
- en meer

Blackmagic Design MultiDock 10g Manual

Ook een Raspberry Pi W Zero 2 geprobeerd met 2023-05-03-raspios-bullseye-arm64-lite en minidlna (ook zonder additionele drivers), werkt verrassend goed en snel (ik werk alleen met audio bestanden). Dus het apparaat ondersteunt veel meer file systems als de fabrikant aangeeft.

Heb nu op dit moment een testopstelling draaien met de Multidock en de Raspberry, wil nog wat dingen testen. En wil de huidige Raspberry vervangen door een met een vaste ethernet poort. De Zero W heeft alleen Wi-Fi.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 13456
30-8-2023 21:34
Meerdere SSD's??? Werkelijk ons hele hebben en houwen (zakelijk + privé) staat op één 4TB SSD (uiteraard met on-site 12-uurs rsync en off-site dagelijkse encrypted cloud backup). En als dat nog niet groot genoeg is, de 8TB SSD's zijn ook al betaalbaar geworden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
31-8-2023 08:26
Hallo Dre,

Dré schreef:

Meerdere SSD's??? Werkelijk ons hele hebben en houwen (zakelijk + privé) staat op één 4TB SSD (uiteraard met on-site 12-uurs rsync en off-site dagelijkse encrypted cloud backup). En als dat nog niet groot genoeg is, de 8TB SSD's zijn ook al betaalbaar geworden.
Moet eerlijk bekennen dat het een beetje TE is, maar aan de andere kant is het weer een leuk speledingetje.
Ik experimenteer ook graag met die dingen, vind het gewoon leuk om dingen aan de praat te krijgen. En het gebruik is tweeledig, ik ga hem gebruiken voor mijn audio-rack (had problemen met de DN-700H met het lezen van USB sticks, externe schijven en DLNA (vanaf PC en QNAP), rete traag (leesfouten), browsen en selecteren duurde extreem lang, nu rete snel (Raspberry Pi Zero 2 via DLNA)) en als externe drive bay voor mijn laptop (back-up, images maken, kopiëren e.d.).

Daarbuiten had ik weer eens een smoes om wat op een forum te zetten. Vind het altijd leuk om wat uitgebreidere informatie over apparaten neer te plempen. Wellicht heeft er nog iemand wat aan, behalve als leesvoer.

(smoesjes zat dus :-) )

Pluspunt: de MagicDock staat stoerder in mijn rack als zo'n lelijke 1HE lade die moeilijk open te krijgen is :-)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)