Forum > Geluid

Tindie: Automatic SPDIF (Optical/RCA) Audio Switch.

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
30-6-2023 10:10
Hallo Heren,

Tegenwoordig zijn steeds meer apparaten uitgerust met een digitale poort, ook de (pro) audio apparaten die ik heb.
In mijn geval:
  • Sony Bravia KD-65XG8096, 4K Ultra HD Smart TV (Optical Out)
  • TC Electronic BMC-2, monitor controller (Optical/RCA In/Out)
  • Denon DN-700H, Network Audio Player (Optical Out)
  • Denon DN-500BD MKII, Blu-Ray Disk player (RCA Out)
  • Chromecast Audio (Optical Out)
  • Set Stage Accompany BlueBox III (AES/EBU (110 Ohm) In/Out)
Ik heb meer geluidsbronnen dan aansluitingen op mijn BMC-2, en ben dus op zoek gegaan naar een source switch die (zowel via optical en via RCA) digitale signalen kan schakelen. Switch met optical/RCA in en uitgangen heb ik naar een tijdje zoeken gevonden en besteld. Het gedrag van de automatische source switch is via USB te configureren en van 5v spanning is te voorzien. Opties voor mijn rack die alle schakelingen en verbindingen intern houd en zo maar een kabel hoef te leggen naar mijn BMC-2.

Tijdens het bestellen kun je nog de bezetting van de poorten aangeven en andere opties (incl. DAC).
Heb hem besteld met de volgende opties zonder DAC:
  • 7x inputs (4x optical and 3x coax (RCA) inputs).
  • 1x Optical output and 1x Coax output (RCA plug) with output transformer.
Hier meer info van het apparaat:
Automatic SPDIF (Optical/RCA) Audio Switch
Manual
Youtube
Review RME forum

Als hij binnen en aangesloten is laat ik weer wat weten wat mijn bevindingen zijn.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
3-7-2023 07:21
Interessant!

Ik gebruik een Behringer Ultramatch voor het switchen tussen een cd-speler (spdif coax), pc (spdof optisch) en DAT- recorder (AES-EBU). Maar van ieder van deze inputs heeft hij er maar één, dus je kan niet switchen tussen bijvoorbeeld drie optische inputs.

Bovendien maakt Behringer voor zover ik weet dit handige apparaat niet meer.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
3-7-2023 07:32
Hallo Heren,

Vraagje tussendoor, ik heb nu tussen mijn TC Electronic BMC-2 en BlueBoxen het volgende zitten.

BMC-2 > 75 Ohm kabel (10 meter) > Neutrik naditbnc-mx > BlueBox L > 75 Ohm kabel (5 meter) > BlueBox R

Heeft het zin om de Neutrik naditbnc-mx te verplaatsen dicht bij de BMC-2 en de kabels naar en tussen de BlueBoxen beiden te vervangen naar een 110 Ohms?

https://www.dropbox.com/s/ck8p0xn6lemoinc/BlueBox35-1.JPG?raw=1

https://www.dropbox.com/s/4kk2ejxip6ccw7v/BlueBox35-2.JPG?raw=1

Greetz Webie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
3-7-2023 08:02
Hallo Victor,

Victor schreef:

Ik gebruik een Behringer Ultramatch voor het switchen tussen een cd-speler (spdif coax), pc (spdof optisch) en DAT- recorder (AES-EBU). Maar van ieder van deze inputs heeft hij er maar één, dus je kan niet switchen tussen bijvoorbeeld drie optische inputs.
Ja precies, ik zat ook met dat probleem.

Victor schreef:

Bovendien maakt Behringer voor zover ik weet dit handige apparaat niet meer.
Staan nog wel op MP regelmatig, maar net als met de ChromeCast Audio, slaan de gevraagde prijzen af en toe nergens meer op.

Vind de switch die ik nu besteld heb een elegantere oplossing. Moet als het goed is van de week binnen komen. Komt uit Oostenrijk (lid van de EU), dus geen invoerrechten (als ik het goed heb).

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 13456
3-7-2023 10:28
Nou nog die USB mini kabel opzoeken (want da's toch wel een stapje terug in het verleden). wink ;)

Trouwens, OT warning: Ik kijk om me heen en zie nergens meer fysieke dragers (die staan plafondhoog opgestapeld in Gamma koffertjes in de Loods). Alles staat hier op een NAS (die we Nassie gedoopt hebben en die naast onze mediahonger ook onze home automation en radio streaming voor z'n rekening neemt). Op de luidsprekers na is hier geen fysiek HiFi apparaat meer te vinden. Hoofdbron wordt verzorgd door een Teufel Raumfeld en het behang wordt geregeld door een fiks aantal JBL Link Music speakertjes (zo ongeveer de enige behangspeakers waar mijn tinnitus oren niet schijtziek van worden).

Dus mijn vraag is: Wat is de reden om niet alles op te slaan op een NAS of soortgelijk systeem? Verlies van kwaliteit kan het niet zijn (FLAC is lossless en kan echt elk idioot formaat aan). Gebrek aan ruimte kan het ook al niet zijn (10TB drives liggen bij de AH in de opruimbak). Bediengemak kan het ook niet zijn (ik zoek, vind én wissel hier een CD binnen een seconde of wat). Dus wat is de reden om nog met DAT en (HD)CD's om te klooien? Nostalgie? Tijdgebrek om de boel centraal op te slaan? Want dat het veel tijd kost is zeker (maar niet alles hoeft in één keer en je kunt tijdens het omzetten ook gewoon wat anders erbij doen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 2057
4-7-2023 09:29
Ik merk vooral dat mijn luistergedrag anders is... Ik heb in de auto bijvoorbeeld een sd kaart met een shitload aan muziek, maar luister meestal naar de radio omdat ik geen zin heb om telkens iets anders te zoeken onder het rijden.
Vroeger met een 10 cd wisselaar wisselde ik wekelijks de cdtjes en leerde ik ook de nummers die ik nog niet kende zo goed kennen.

Zelfde met spotify, ik gebruik het af en toe, maar luister liever radio dan steeds tegen de berg aanbod op spotify aan te kijken. Hetzelfde geldt overigens ook gedeeltelijk voor tv... Liever interesante programma's van tv (al valt het aanbod daarvan wel tegen) opnemen dan hele bakken streaming aanbod doorzoeken om uiteindelijk bij dingen uit te komen die je vroeger in de 1 euro dvd bak vond.
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
4-7-2023 10:40
Hallo Heren,

De Chromecast Audio gebruik ik eigenlijk puur voor achtergrondmuziek, kies een dynamische playlist in Youtube Music en doe zo mijn dagelijkse werkzaamheden thuis. Als ik echt zin heb om te luisteren grijp ik naar mijn CD verzameling die ik voor een groot deel heb gedigitaliseerd op mijn laptop staan (back-ups in de Cloud (1TB), op BD-R en externe HDD).

Normale TV kijk ik eigenlijk nooit meer, 99% is rotzooi die mij geen moer interesseert. Zoek en kijk dan veel liever Youtube naar ruimtevaart, wetenschap, live concerten en geschiedenis. Wil ook wel regelmatig een live DVD opzetten van een concert. Koop regelmatig nog nieuwe en tweedehands CD's en DVD's als ik iets tegen kom wat ik goed vind bijvoorbeeld op Youtube. Radio luister ik al jaren niet meer.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 1230
4-7-2023 21:08

Joepurlings schreef:

Ik merk vooral dat mijn luistergedrag anders is... Ik heb in de auto bijvoorbeeld een sd kaart met een shitload aan muziek, maar luister meestal naar de radio omdat ik geen zin heb om telkens iets anders te zoeken onder het rijden.
Vroeger met een 10 cd wisselaar wisselde ik wekelijks de cdtjes en leerde ik ook de nummers die ik nog niet kende zo goed kennen.

Zelfde met spotify, ik gebruik het af en toe, maar luister liever radio dan steeds tegen de berg aanbod op spotify aan te kijken. Hetzelfde geldt overigens ook gedeeltelijk voor tv... Liever interesante programma's van tv (al valt het aanbod daarvan wel tegen) opnemen dan hele bakken streaming aanbod doorzoeken om uiteindelijk bij dingen uit te komen die je vroeger in de 1 euro dvd bak vond.
Vreemd, ik luister al sinds jaar en dag niet meer naar radio, simpelweg omdat het geluid gewoon bagger is (zegt men iets over brakke mp3's? FM is vele malen erger!) en omdat ik het geleuter kotsbeu ben. Sorry dat ik het zeg, maar wat zijn de Nederlandse dj's soms toch vol van zichzelf.
Nu radio digitaal gaat is het geluid een stuk beter, echter is de muziek nog altijd rök.
Ik heb eigenlijk altijd spotify (ja ik weet het, ook niet de beste kwaliteit maar het voldoet voor mij), Soundcloud of mixcloud opstaan. Verder heb ik twee harde schijven vol met allerhande muziek voor het geval er geen internet meer is. Maar wanneer gebeurt dat nu nog? De kans dat de elektriciteit uitvalt is groter en dat doet er toch niks meer.
Free beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
6-7-2023 20:51
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 6-7-2023 22:02
Hallo heren,

Vandaag de laatste spullen binnen gekregen (veel verlaat aangekomen door noodweer gisteren) om mijn Blue Boxen "full blown Neutrik" te maken. De Neutrik impedantie transformator dicht bij de BMC-2 geplaatst, kort coax 75Ohms kabeltje er tussen gezet. AES/EBU (110Ohm) 10m kabel vanaf de Neutrik naar de eerste BB, daarna door gelust met een zelfde kabel naar de tweede BB. Werkt allemaal probleemloos.

Had bij Dre nog wat Ethercon besteld om het Neutrik-feest compleet te maken. Ik gebruik altijd dit type Ethercon omdat het echt op elke ethernet kabel past (met een klein beetje extra werk) en is heel erg goedkoop (maar wel kwaliteit). Hieronder wat links van de montage van een Ethercon, had er 3 minuten werk mee per Ethercon.Eindresultaat van een "full blown Neutrik" Blue Box :-)

https://www.dropbox.com/s/d9l9r9o02em1o5w/BB-Neutrik-1.jpeg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/zpx7qzz0axlzonc/BB-Neutrik-2.jpeg?raw=1

Nu de wacht op Audio Switch, hopelijk komt die snel.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 13456
6-7-2023 21:55
Mooi strak, niks op af te dingen. ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)