Forum > Geluid

Google Chromecast Audio, WiFi versus ethernet-adapter.

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
30-6-2023 08:14
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-6-2023 08:42
Hallo heren,

Om de inhoud van het tweedehands "[GZ] Google Chromecast Audio" topic niet verloren te laten gaan heb ik de info hier samen gevat.

Dré schreef:

Audio is best wel een beetje (hele boel) gevoelig voor stoorsignalen, aardlusjes e.d. Bij een draadloze verbinding kan de verbinding in ieder geval niet zo'n bron van problemen zijn. Een bedrade verbinding wel. Het gaat hier immers om matig afgeschermd apparaat met een ongebalanceerde verbinding naar de buitenwereld. Zelfs de kwaliteit van de (USB) netadapter kan dan van invloed zijn. Niet zozeer vanwege de rimpel, zeker niet vanwege de maximale output maar vanwege de koppeling tussen het net en de 5V uitgang (met als gevolg capacitieve lekstroompjes in een 50Hz ritme met bijbehorende harmonischen, AKA brom).

Er is wellicht één situatie waarin een bedrade aansluiting wat mij betreft wenselijk is: In een grote speakergroep voor de master van die groep. Speakergroepen in Google Home zijn namelijk niet echt heel erg handig opgezet. De eerste speaker die toegewezen wordt aan een groep is de groep master. Als je dan nog 4-5 andere speakers toevoegt dan worden die van data voorzien vanaf die groep master. Dat kan nog wel aardig doortikken.

Joepurlings schreef:

Volgens mij hoort een ethernetaansluiting altijd een voorzien te zijn van een galvanische scheiding (vaak geïntegreerd in de RJ45 connector), dan zou je toch geen extra aardlussen of iets dergelijks mogen krijgen? Met de mogelijke storing ben door de USB voeding ben ik volledig mee.

Dré schreef:

Galvanische scheiding alleen is niet altijd voldoende (er is immers nog steeds die capacitieve koppeling die roet in het eten kan gooien). Het hoeft geen probleem te zijn maar het is wel iets om rekening mee te houden (en iets dat volledig voorkomen kan worden door gewoon WiFi te gebruiken).

Joepurlings schreef:

Sorry als ik iets over het hoofd zie maar dat is toch enkel in de usb voeding, maar niet bij de ethernet kant als ik me niet vergis?
Aan de ethernet kant zouden de 4 of 8 gebruikte datadraden allemaal via transformatortjes moeten lopen.

Dré schreef:

Een transformator is een perfecte DC blocker (die komt er écht niet doorheen). Maar helaas heb je nog wel een capacitieve koppeling tussen primair en secundair. Vandaar ook dat je laptop, aangesloten op een Klasse-2 netadapter toch nog de achterkant van je hand laat tintelen (je laptop zweeft op het helft van het net via de capacitieve koppeling in de voedingstransformator). Die capacitieve koppeling zorgt er dus voor dat hoogfrequentie rommel terecht kan komen op de andere kant (met nadruk op kan). Dan hangt het maar van het ontwerp van de voeding (e.d.) af hoe daarmee omgegaan wordt. Wordt er gewerkt met ground planes of zelfs ground layers? Is de uitgang keurig laagohmig (óók voor HF)? Prima (kleine kans dat je in de problemen komt). Doen ze dat niet (want centen, centen, centen of niet stilstaan bij HF injectie in de output van je voeding) dan heb je een nieuwe stoorbron geïntroduceerd. Onnodig.

Joepurlings schreef:

Dat klopt inderdaad voor een voeding, waar bij een schakelend exemplaar een x2 condensator tussen primair en secundair zit, maar toch niet voor een magnetisch gekoppelde ethernet aansluiting?

Dré schreef:

Er zijn zat SMPS ontwerpen waarbij primair en secundair compleet gescheiden zijn en waarbij je toch een lekspanning meet aan de secundaire kant. Ik heb altijd geleerd dat dit is vanwege de parasitaire capaciteiten tussen primair en secundair. Bij 50Hz speelt dat niet maar SPMS schakelt op veel hogere frequenties. Zie voor meer info over parasitaire capaciteiten bij transformatoren bijvoorbeeld: ieeexplore.ieee.org/document/9741521

Ook ethernetsignalen zijn nogal hoogfrequent zodat ook hier die gemene verstopte condensatortjes roet in het eten _kunnen_ gooien (hoeft niet, kan wel).
Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
30-6-2023 08:30
Hallo Heren,

Heb inmiddels via Amazon voor 15 euro (via Bol is hij bijna 20 euro duurder) een UGREEN ethernet-adapter besteld die vandaag zou moeten binnen komen. Gewoon om te kijken / mee te spelen :-)

Ondersteunt: Chromecast 1/2, Chromecast Audio, Chromecast Ultra, Google Home Mini, Fire TV, Fire TV Stick 1st en 2nd met Micro USB poort.

Ben o.a. benieuwd of de Chromecast i.c.m. de ethernet-adapter terug valt naar WiFi als ik de vaste ethernet-verbinding verbreek. Dus redundant is.

UGREEN Micro USB Ethernet Adapter (MPN: 30985)

https://m.media-amazon.com/images/I/61LKFuWnRhL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

https://img.joomcdn.net/46deab7457900cc2604889c63766015361d21964_original.jpeg

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
30-6-2023 20:13
Hallo Heren,

De UGREEN is binnen, aangesloten, Chromecast Audio gereset en werkte gelijk. Geen enkel probleem, geen ruis en/of brom te horen.

Tijdens de setup "ziet" de Chromecast Audio de UGREEN adapter en maakt netjes een 1000 Mbps vaste ethernet verbinding (in tegenstelling tot de opgegeven 10/100 Mbps in de specs). In feite heb je niet zoveel aan de 1000 Mbps daar de snelheid van de USB Micro Port 480 Mbps de beperkende factor is :-) Dus snelheid winst heb je er niet mee, alleen een stabielere vaste ethernet verbinding. Vooral belangrijk in een rack waar de WiFi verbinding zeker minder zal zijn.

Specs Chromecast Audio
Specs UGREEN Micro USB Ethernet Adapter

De Chromecast Audio supports geen failover (is niet redundant), tijdens de setup "ziet" de Chromecast Audio zijn eigen interne WiFi niet meer. Wil je weer gebruik maken van de interne WiFi moet je de ethernet-adapter er tussen uit halen en de Chromecast Audio weer resetten.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
24-7-2023 09:39
Hallo heren,

Inmiddels zit de Chromecast Audio ingebouwd in mijn rack samen met de UGREEN en Audio Switch. Beiden hebben een aparte USB adapter waarvan ik er een buiten het rack moet aansluiten door gebrek aan ruimte. Heb geprobeerd met een USB-hub (gevoed) om ze allebei gelijktijdig te voeden. Die combinatie is net te licht waardoor het signaal voortdurend weg valt, met de apart voedingen werkt alles wel goed.

Nu ben ik op zoek naar een dubbele USB-A adapter (geen oplader, maar een voeding) die rond de 2A continue kan leveren.
Bij het zoeken op Internet worden de namen USB voeding, adapter en oplader door elkaar gebruikt. Veel weten niet eens wat ze verkopen, dozenschuivers.

Graag zou ik willen weten wie van jullie mij hier verder in kan helpen, ik zoek dus:
  • een voeding van 2A met 2x USB-A
  • een veilige USB voeding
  • een voeding die een geringe inbouwhoogte heeft
Bij voorbaat dank.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 2057
24-7-2023 15:02
Hoi Webbie,

Wellicht passen de opladers van de IKEA mooi, deze zullen in elk geval veiliger zijn dan de meeste random laders.
Anders dan de naam doet vermoeden bevat een USB lader geen laadelektronica en is het gewoon een 5V voeding.

Wellicht voldoet deze:
www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/
Totaal uitgangsvermogen 3,4A, 17W.
Maximaal uitgangsvermogen per USB-poort: 2,4A

Anders deze:
www.amazon.nl/Anker-2-poorts-USB-oplader-technologie-Motorola/dp/B00WLI5E3M

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
24-7-2023 15:26
Hallo Joep,

Bedankt voor je antwoord, ik ben voor de Ikea gegaan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 28-4-2024
Berichten: 2128
11-8-2023 15:08
Hallo heren,

De Chromecast Audio word nu aangeboden tweedehands voor steeds meer als de oorspronkelijk nieuwprijs (rond de 40,- Euro).

Misschien ben ik hier wel medeschuldig aan door een topic hier geopend te hebben op dit forum ashamed :$

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 13456
13-8-2023 16:18
Nee hoor, is al tijden aan de gang (zeker een jaar of 2-3). Ik heb m'n laatste via MP in september 2022 gekocht voor 45 euro ex verzendkosten. M'n eerste is van januari 2020 (toen lukte het nog voor 25 euro inclusief brievenbuspost).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)