Forum > Geluid

Muizenissen

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
28-9-2020 21:05
Ik heb een setje oude JBL eon's ergens staan voor evenementjes. Nu kreeg ik afgelopen weekend een foto doorgestuurd waarop te zien is dat van een van de eon's de conus kapot is.
Mijn eerste idee was dat ze opgeblazen zou zijn. Degene die de ontdekking deed beweert echter dat het muizen zouden zijn geweest. Ik heb zoiets zelf nog nooit meegemaakt en ik heb de luidspreker ook nog niet zelf kunnen bekijken. Hoe meer ik naar de foto kijk hoe waarschijnlijker het me lijkt.
Zou dit inderdaad door muizen gedaan kunnen zijn? Ik ga het binnenkort zelf even bekijken dus dan weet ik het zeker.
Is het te repareren? Ik weet dat dit type moeilijk te reconen is en dat het een dure aangelegenheid is. Gaat het dus nog de moeite zijn, wat gaat zoiets ongeveer kosten?

https://i.imgur.com/PBFNfm9.jpg
Free beats!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
28-9-2020 21:40
T is niet onmogelijk.. maar wel bijzonder.
Ben wel benieuwd hoe de binnenkant vd kast er uit ziet als je m splijt.
Als er n muizennest in zit zie/ruik je t wel. (handschoenen/mondkapje is ivm ziektes aan te raden)
Reconen is idd lastig bij deze, en kost meer dan ze na reparatie waard zijn..
Als er muizen in geweest zijn kan je er donder op zeggen dat ze ook aan de bekabeling geknaagd hebben
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
28-9-2020 22:18
Het lijkt in elk geval niet iets dat zonder tussenkomst van dier of mens veroorzaakt is.
Zeker niet "kapotgespeeld".

Als de originele recone of vervanging te duur is kun je hem altijd nog oplappen met een budget speaker, is beter dan niks.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
28-9-2020 22:41
JBL heeft bij de EON reeks kosten bespaard door het frame van de luidspreker een te laten zijn met dat van de kast. Dus de woofer even vervangen door iets anders vereist echt nogal wat zaag en breekwerk. Ik zou eerder overwegen de niet defecte onderdelen (HF driver, filter) eruit te halen en de rest naar het stort te brengen. Want volgens mij is de prijs van een recone hoger dan de dagwaarde van de speaker. Dit is uitgaande van een passieve versie, bij een actieve versie zal het wellicht nog wel rendabel zijn deze te reconen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
29-9-2020 05:09
Het is inderdaad de actieve versie..
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
29-9-2020 08:10
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-9-2020 08:13
waar zou de muis naar binnen moeten gegaan zijn?
De poorten zijn behoorlijk nauw getralied.

Sommige papiersoorten takelen ook gewoon af door ouderdom.
Als je dan de speaker flink laat spelen, valt het gewoon uit elkaar. Dat zie je ook bij bijvoorbeeld Jamo luidsprekers uit de 80er jaren.
Kan ook nog veel buiten in de zon en/of regen gestaan en daarna kapot gespeeld omdat het blad gaar is geworden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
29-9-2020 08:12
Muizen kunnen door openingen van zo'n 5-7mm. Past dus makkelijk (want ik schat de sleuven hier op minimaal een centimeter).
www.rentokil.com/nl/muizen/muizen-in-huis-voorkomen/

De EON reeks is er nog maar een jaar of 25 (ik dacht 20 maar computer says no). Dan moet het heel raar zijn als het papier nu al spontaan uit elkaar begint te vallen. Maar goed, je weet het zeker als je de kast even ophaalt en naloopt. Muizenkeutels vind je snel genoeg.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
4-10-2020 14:26
In een ver verleden heb ik in een detail handel gewerkt voor muziek instrumenten en oa dus ook speakers.
Het is daar dus voor gekomen dat een nest muizen in een aantal speaker idd de conussen had weg gevreten.
Toen er signaal op de speakers gezet werd kwam het hele spul er dus in paniek uitgesprongen (tijdens een demo wat betekende dat de verkoop niet door ging ;-) )
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
5-10-2020 06:28
Ik ben gisteren langs geweest om de luidsprekers op te halen en eens te bekijken. Er hebben dus inderdaad muizen in gezeten. Je ziet dat ze holletjes hebben gemaakt in de isolatie en de conus voor een groot deel hebben versnipperd en opgegeten. Ook zie je voor een van de bas-reflexpoorten een grote pluk isolatiemateriaal zitten. Ik gok dat ze dat mee hebben willen nemen.
https://i.imgur.com/F3nlSLt.jpg
https://i.imgur.com/gc2ipTA.jpg
https://i.imgur.com/HuaLsJg.jpg
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2020 07:34
Kabels en elektronica nog niet aangevreten? In dat geval is het een kwestie van stofmasker op, schoonmaken, reconen en gaan met die kiwi.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)