Forum > Geluid

Watervaste multiplex

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
P.BirosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2020
Laatste: 12-5-2020
Berichten: 7
16-4-2020 20:54
Hallo iedereen,

Ik zit met een eenvoudig vraagje, waar ik desondanks geen antwoord op kan vinden op google/forum. Ik ben van plan om 4 SBH kasten in elkaar te steken, uiteraard in multiplex want ze zullen regelmatig vervoerd worden. De kasten zullen vooral buiten gebruikt worden en krijgen nog een Duratex coating achteraf. Nu, als ik zocht waar ik mijn 18mm berken multiplex wou bestellen zag ik dat er een groot prijsverschil per m2 was tussen 2 verschillende soorten 18mm berken multiplex platen.

www.houthandelonline.nl/multiplex-berken-b-bb-18mm-153x153cm
Russisch Berken multiplex fineren B/BB rechte kant interieur verlijmd
www.houthandelonline.nl/berken-multiplex-b-bb-18mm-250x125cm
Russisch Berken multiplex exterieur verlijmd fineren B/BB rechte kant exterieur verlijmd -> 1.5 keer duurder per m2

Ik snap niet direct het grote verschil tussen deze twee platen, behalve dat de een natuurlijk groter is.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de waterdichtheid, maar vind er geen duidelijke info over.
Iemand een idee?

Groet,
P.Biros

PS: Als iemand een goede site/bedrijf kent voor berken multiplex aan een mooie prijs, pls let me know :)
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
16-4-2020 23:10
Ik zou de leverancier zelf even contacteren als ik jou was, die kan je het verschil waarschijnlijk haarfijn uitleggen.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
17-4-2020 06:46
Interieur en exterieur kwaliteit heeft altijd een behoorlijk prijsverschil.
Ext. kwaliteit is bedoeld voor betimmeringen die altijd buiten zijn, zoals boeiboorden.
Als jij je speakers goed coat en ze incidenteel met vocht in aanraking komen, goed de tijd hebben om te drogen is interieurkwaliteit prima.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
17-4-2020 09:59
Het verschil is dat de lijm waarmee de platen verlijmd worden van een betere kwaliteit is.
Bij binnen kwaliteit kan door vocht de lijm oplossen, en de platen gemakkelijker kromtrekken.
Een beetje vreemd is dat de technische omschrijving van deze leverancier bij beide platen het zelfde is.

Vaak is de exterieurplaat ook van een nog wat betere kwaliteit hout, en hebben ze meer laagjes, waardoor ze beter vlak blijven.
De exterieur plaat die ik meestal kocht zat ook in een dikke laag watervaste grondverf.
Met de grondverf erop is het prijsverschil al minder groot, want dat scheelt een hoop werk.

Je kunt het ook zo bekijken;
Als je hele mooie boxen gaat maken waarvan je zeker weet dat ze perfect zullen zijn,
Dan kan het die paar tientjes extra investering best waard zijn, zeker als je ze vaak buiten in gaat zetten.
Ben je erg veranderlijk, of gebruik je ze voornamelijk in droge omstandigheden, dan zou ik me er geen moment druk over maken.

Mijn eerste zelfbouwers waren van spaanplaat happy :)
En mijn "beroemde" subs waren van 24mm multiplex, en die hebben heel wat meegemaakt tien jaar lang. Wel goed in de verf uiteraard.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
P.BirosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2020
Laatste: 12-5-2020
Berichten: 7
17-4-2020 11:54
Bedankt allen, heb hen een bericht gestuurd.
Ze zullen wel vrij veel buiten staan, dus denk dat ik eerder voor de exterieur plaat ga kiezen. Betaal liever wat teveel, dan dat mn kast uit elkaar valt na een jaartje :)

Groet,
P.Biros
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 281
17-4-2020 11:58
Verschil zit vaak in de samenstelling inderdaad, let er echter op dat de betere kwaliteit vaak ook extra gewicht betekend sneaky :V
Persoonlijk zou ik voor de goedkopere gaan, als je er grondverf en 2 laagjes warnex op doet is vocht echt geen issue.
Ik heb al sinds het najaar een kist met 2 lagen buiten staan bestemd voor de stort daar is nog niks aan te zien laugh :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
17-4-2020 13:50
als je je boxen echt vochtbestendig wilt maken, vergeet dan niet de binnenkant te schilderen.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1343
17-4-2020 14:57
Mij is het ooit uitgelegd als een direct gevolg van de bomen die nodig zijn voor de platen. De boom wordt als het ware (ronddraaiend) geschild voor de verschillende lagen waaruit de plaat bestaat. De afmeting van 244 cm zorgt ervoor dat er veel minder geschikte stammen zijn, of meer problemen tijdens de productie.

Het verschil in prijs tussen 153 x 153 en 224 x 122 bestaat bij mijn weten al minstens een tiental jaar.
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
17-4-2020 16:14

Tom schreef:

als je je boxen echt vochtbestendig wilt maken, vergeet dan niet de binnenkant te schilderen.......
En de conus van elke luidspreker te coaten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
P.BirosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2020
Laatste: 12-5-2020
Berichten: 7
17-4-2020 21:07

Dré schreef:

Tom schreef:

als je je boxen echt vochtbestendig wilt maken, vergeet dan niet de binnenkant te schilderen.......
En de conus van elke luidspreker te coaten.
Bedoel je dan echt heel de binnenkant? Want dan zou dit al voor ik de kast helemaal in elkaar steek moeten coaten, anders graak ik zeker niet aan heel de binnenkant.

Hoe maak je een conus vochtbestendig? Ik heb momenteel 4 18NW100 drivers van B&C liggen. De driver zit vrij diep vanbinnen in de kast (SBH), weet niet of het dan ook nodig is?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)