Forum > Algemeen Forum

PA-markt zaterdag 16 maart 2019

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
8-3-2019 16:19
Nog maar een weekje en dan is het weer zover.
De PA-markt wordt zaterdag16 maart in Houten gehouden.
Tussen 10.00 en 15.00 uur.
Helaas kan ik er zelf dit keer niet meer bij zijn, want ik woon tegenwoordig in Spanje.

Maar voor degenen die dit fenomeen niet kennen, ga er zeker even heen.
Alles op het gebied van beeld geluid en licht kun je daar vinden voor echte dumpprijzen.
Houd er ook rekening mee dat lang niet alles om 10.00 uur in de showroom staat, achter het gebouw staan de vrachtwagens van de mannen.
Daar zit vaak nog van alles moois in.
Zit iets er niet bij wat je zoekt, schroom dan vooral niet om overal te vragen!

En verkijk je niet, veel mensen denken dat verhuurspullen slecht zijn,
maar het tegendeel is eerder waar.
De meeste bedrijven zijn behoorlijk zuinig op hun verhuur spullen.
Ze worden over het algemeen altijd gecontroleerd bij binnenkomst, en in goede conditie gehouden voor de verhuur.
Vaak zit er ook een goeie case bij.

Maar een beetje controleren voor de koop kan natuurlijk nooit kwaad.
Een paar trucjes van mij:

1/ De rammeltruuk
Neem het apparaat in je hand en schudt het eens goed door elkaar.
Hoor je iets rammelen, dan is verdere controle heel belangrijk, want loszittende onderdelen wijzen erop dat er aan het apparaat gerommeld is.
Meestal uit elkaar gehaald omdat het kapot is, reparatie niet lonend, en weer zo snel mogelijk in elkaar gezet sneaky :V
Ontbrekende schroeven is ook zo'n indicatie.

2/ De reuktest
Een "gezond" apparaat stinkt niet, hooguit naar stof of gebruik.
Ruik je bier, jusdorange of andere eet- of drinkbare stoffen, dan kan je er vanuit gaan dat het apparaat een ongelukje heeft mee gemaakt.
Ruik je brandlucht, dan kan je er vanuit gaan dat het apparaat waarschijnlijk elektronische schade heeft.

3/ Visuele controle
Dingen waar je naar kan kijken om ongelukken en andere problemen voor te zijn:
Zitten er geen deuken in, draaien alle knoppen nog soepel, is er niets verbogen, enz.
Kijk vooral ook bij bijvoorbeeld luidsprekers of de originele speakers er nog in zitten sneaky :V
Soms denk je en A merk binnen te halen, en dan zitten er bijvoorbeeld leuke skytronic speakertjes in.....

4/ Als het kan, controle van werking
Twijfel je nog steeds, dan kan je op de pa markt altijd op een tafel bij de deur van alles testen.
Gewoon even afspreken met de verkoper, en dan even proberen.
Zeker bij apparaten met een stevig prijskaartje.
Sputtert de verkoper tegen, dan is de kans aanwezig dat het apparaat van je keuze door de mand gaat vallen bij tests.

5/ Zeer laag geprijsd test
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook zo.
Behalve aan het einde van de dag op de pa-markt.
Men wil graag "leeg" naar huis en na een uur of twee begint het dumpen voor totale dumpprijzen.
Ik heb de mooiste apparaten heb gescoord in de loop van de jaren in de laatste 10 minuten van de markt,
dus het kan wel happy :)
Vooral ook als je gaat combineren.
Zet drie of meer dingen bij elkaar en bied één (uiteraard) lage prijs.
Moet je eens opletten hoe goed dat kan uitpakken razz :p

6/ Carnaval problemen
Heel veel apparaten die bij carnaval feestwagens zijn gebruikt lopen schade op door gebrekkige aggregaten.
Vooral de voedingen in apparaten kunnen het behoorlijk te verduren krijgen.
Hoe herken je dit nu?
Veel voorkomende tekenen van voedingsproblemen:

Versterkers die brommen in de luidspreker
Displays die niet goed branden of rare tekens geven
Apparaten die niet goed reageren op knopjes
Gedeeltelijke werking van apparaten.
Enz.

Voor alle problemen geldt:
Heel veel is meestal wel te repareren,
maar zorg wel dat de prijs van een niveau is, dat je in je achterhoofd kan hebben dat het niet gerepareerd kan worden.
En durf te gokken af en toe.
Ik heb vaak genoeg gegokt met iets wat niet werkte dat het eenvoudig op te lossen was.
En in meer dan de helft van de gevallen lukte dat ook.
Dan heb je dus echt voor een dumpprijs een mooi apparaat in je handen.

Veel plezier allemaal!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
15-3-2019 14:26
WIj gaan morgen even een kijkje nemen, jaarlijks terugkerend uitje.
Niets nodig maar zullen vast wel weer wat meenemen.
Nieuwe website online!
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 390
17-3-2019 01:09
Iemand nog iets gescoord? Hier overgekomen met een klark dynamics voor collega, een lichtgewicht versterker en een multi voor mezelf.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
17-3-2019 11:43
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 17-3-2019 17:06
Ik was ook al benieuwd of het een beetje goede markt geworden was voor iedereen.
Ik zag zat staan op de foto's waar ik wel interesse voor had gehad als ik nog in Nederland bezig was geweestsad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PumbaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2008
Laatste: 28-7-2022
Berichten: 37
17-3-2019 12:23
Diverse par56 ledparren meegenomen, aantal pinspots, 2 beamers en 1 scherm en een bak met microfoonkabels.
Zonder drank geen frank, zonder frank geen klank
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 103
17-3-2019 15:36
Wij vonden het dit jaar erg tegenvallen
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
18-3-2019 09:57
Wij idem. Aantal standhouders loopt ieder jaar terug helaas.
Nieuwe website online!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
19-3-2019 11:48
Er zijn ook best wel veel bedrijven faliet gegaan door de crisis, en er zijn er ook een aantal samen gegaan of overgenomen in verhuurland.
Ook wordt er steeds meer via marktplaats en veilingsites verkocht en houden bedrijven zelf verkoop dagen.

Dus ja, de spoeling wordt dunner.
Maar toch is er geen enkel ander alternatief om in een dag zon diversiteit aan materialen bij elkaar te vinden en dan vaak voor lagere prijzen dan de losse dagen bij die bedrijven zelf, want dan hebben ze geen concurrentie.
Enfin, het is het kip en ei verhaal, de bezoekers hebben standhouders nodig voor uitgebreide keuze, en de standhouders hebben bezoekers nodig voor hun omzet.

Persoonlijk denk ik ook dat de huurprijs wel een drempeltje opgooit, het is begrijpelijk, want zo'n hal huren is niet goedkoop,
maar voor 9 vierkante meter vol te proppen moet je toch aardig verkopen wil je uit de kosten komen als je echt gaat rekenen.

Zelf heb ik ooit een keertje buiten gestaan met mij spulletjes op een parkeerterein bij Jan-Peter.
Al mijn winkeldochters, occasions en ouwe troep meegenomen.
UIteindelijk toch een leuke omzet, maar die omzet zou niet genoeg zijn om een stand in de hal op de pa markt te rechtvaardigen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
19-3-2019 13:13
ik sluit me volledig aan bij tom.. voor mij is t ook niet de moeite waard om n stand te huren.
ook 1 keertje buiten gestaan bij JP, dat was nog wel enigszins succesvol, maar ook niet zo onwijs dat ik er nog n keer aan wil beginnen.
zeker niet met de paar handenvol bezoekers dat er toen kwamen..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
21-3-2019 12:33
Ik vond ook wel dat de beurs op het eerste zicht wat tegenviel dit jaar. Het klopt wel dat er minder standen waren, en dat het percentage standen met veel te hoge prijzen in opmars is. Voor mij persoonlijk waren er maar 3 of 4 standen met interessant spul aan interessante prijzen. Maar uiteindelijk eigenlijk maar bij 1 stand gekocht. Bij de anderen heb ik weer te lang getwijfeld, en weg was het spul ;)

Toch naar huis gegaan met:
- een rackje met Behringer spul (8024, een efx, 2 quad gates denk ik); apparatuur zag er ook allemaal nog puntgaaf uit, geen afgetrapt spul.
- een tascam MD350 md speler
- Behringer DEQ2496, niet in de doos maar lijkt verder wel ongebruikt
- een klein oud sony beamertje in case

Alles samen 185 euro kwijt (plus ticket en wat koffies).

Ik denk dus wel dat ik volgend jaar gewoon terug kom.

Wat die kofferbak sales betreft, ik ben 2 edities geweest. Was wel leuk, ondanks dat er voor mij de 2e keer niets te vinden was. Ik vond het wel jammer dat het vorig jaar niet is door gegaan, maar anderzijds is het beter om het niet te laten door gaan als er toch niet voldoende standhouders zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)