Forum > Muziek

Spotify gebruik door dj's

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
4-10-2018 21:04
De discussie is vaak gevoerd en zal nog vaak gevoerd worden omdat de ontwikkelingen nooit stil zullen gaan staan. Als Spotify straks echt een goeie automixfunctie krijgt, zullen er vast klanten zijn die een drive-inshow zonder DJ op hun bruiloft willen. laugh :D shut up :X

Hollender schreef:

Ik ben geen voorstander van Spotify op feestjes. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen(...)
Dit verwoord wel mooi hoe ik er zelf ook een beetje insta. Ik heb een eigen (legale) collectie, en die probeer ik aan te vullen met de hedendaagse hits. Dat heeft mijn voorkeur ook (eigendom, kwaliteit, etc) Maar de vraag van klanten veranderd, (want ja, de wereld draait door enzo), en dus was ik wel benieuwd hoe andere DJ's op die veranderingen inspelen. Mooi inzicht over het strafrechtelijke/civiele stuk!

Ik blijf een hobbyDJ, en ga me dus geen €50,- per maand verpatsen aan profi muziekdienst.. En dat is geen excuus om dan maar -wat betreft muziek- illegale resources aan te boren, maar wel om het mijn klanten naar de zin te maken.

En hoe pakken jullie het technisch aan? Gewoon spotify op de achtergrond draaien, smartfoon inprikkenshut up :X, of hebben jullie een fancy plugin? Ik werk nu met traktor, en volgens mij is daar nog niks passend voor ontwikkeld.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
5-10-2018 08:11
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-10-2018 19:06

HS schreef:

Ik blijf een hobbyDJ, en ga me dus geen €50,- per maand verpatsen aan profi muziekdienst.. En dat is geen excuus om dan maar -wat betreft muziek- illegale resources aan te boren, maar wel om het mijn klanten naar de zin te maken.
En hiermee bennen we bij de kern;
je doet waar je zin in hebt, en je gebruikt een hele kromme redenering om het goed te praten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-10-2018 15:02
Spotify heeft blijkbaar afspraken met djay Pro dat zij Spotify mogen integreren in hun dj app. Dan is het wel erg naief om te zeggen "ja, maar dat is alleen voor thuisgebruik". Ze weten echt wel dat de dj's die daarmee werken het ook op feesten en partijen gebruiken.

Ik werk zelf met Virtual DJ. Daar zat eerst ook Spotify integratie in, maar dat is toen geblokkeerd door Spotify. Deezer is nog steeds wel geïntegreerd in Virtual DJ, en dat gebruik ik persoonlijk ook regelmatig. Natuurlijk heb ik zelf ook een flinke eigen collectie, deels geript van de originele cd's maar ook een steeds groter deel via iTunes aangeschaft.

Ik heb een legaal muziekabonnement bij Virtual DJ, waar vooral veel nieuwere muziek in staat. Dat kan ik ook gewoon downloaden naar de computer en offline gebruiken. 9 van de 10 nummers die in de top 40 staan kan ik via dat abonnement downloaden, behalve de Nederlandstalige nummers (die staan daar niet in) dus daar gebruik ik nog weleens Deezer voor. Als het echt een bruikbare hit wordt (zoals stap voor stap nu) koop ik 'm gewoon via iTunes.

Daarnaast gebruik ik Deezer regelmatig voor wat oudere nummers die ik niet in mijn eigen collectie heb, maar dat zijn vaak nummers die ik normaal niet zou draaien. Nummers die ik vaker draai koop ik via iTunes. Meestal koop ik dan een compleet verzamelalbum, dan heb je vaak voor een tientje 40 tot 100 nummers (waarvan ik dan vaak de helft al heb maar goed, toch nog wel de moeite waard).

Verder koop ik ook alle hitzones, party hits en hollandse nieuwe albums via iTunes zodat ik mijn eigen collectie steeds verder uitbreid. Naast mijn computer heb ik namelijk ook altijd mijn top 2000 meest gedraaide nummers op 2 USB sticks bij als backup.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
6-10-2018 11:46

Soundpower schreef:

edit: een vinyl setje ben ik nog wel eens voor te porren trouwens, maar dat gebeurt maar heel sporadisch. en dan natuurlijk wel met originele platen.
Wat bedoel je met 'originele platen'?Niet van onderuit de toonbank gekocht of zelf geperste vinyl?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
6-10-2018 15:26
pcies, geen (white label) represses of illegale kopieen van dure/moeilijk te krijgen platen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
8-10-2018 10:40

YourLiVe schreef:

Natuurlijk heb ik zelf ook een flinke eigen collectie, deels geript van de originele cd's maar ook een steeds groter deel via iTunes aangeschaft.
Zijn die via iTunes aangeschafte tracks niet voorzien van DRM en daarbij device gebonden?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
8-10-2018 15:23
Blijkbaar niet (meer).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
8-10-2018 21:16
nou, regelmatig krijg ik nog wel voor uitvaarten nummers die dat dus wel hebben. sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
8-10-2018 23:24
Ik heb heel lang (eigenlijk nog steeds) de neiging gehad om het bij Cd's te houden, (Inmiddels allemaal geript in een database trouwens). Ik ben wat te laat geboren om datzelfde proces te hebben gehad bij Vinyl en cd's, maar dat zal ongeveer hetzelfde gevoeld hebben. Nu staan we aan de vooravond van eindeloze digitale content, en ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe generatie all-round dj's daar mee om zal gaan.

Als ik nu een wat ouder aanvraagje krijg waarvan ik denk, die ga ik vaker gebruiken, dan nog zoek ik op marktplaats een verstofte verzamelaar of album voor 3,-. Dat vind ik leuker dan 't nummertje per stuk downloaden. Maar voor op de avond zelf zie ik wel voordelen van het ter plekke downloaden van incidenteel zeldzaam plaatje. En dan vind ik zo'n VirtualDJ abbo mooi aansluiten op de vraag van dj's. Alleen weer jammer dat dat de lading niet dekt qua Nederlandse muziek. Volgens de VDJsite is dat Audioplan (iDjpool) en kost los $10,-. Is dat hem? (overigens niet los beschikbaar buiten de US, als ik er op zoek).

Ik vind overigens de Hitzone cd's ook steeds minder de lading dekken van nieuwe top40 releases. Maar misschien is dat mijn gevoel, aangewakkerd door al die pubertjes die met de zoveelste vlogger-rapper aan komen zetten.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-10-2018 07:59

HS schreef:

En dan vind ik zo'n VirtualDJ abbo mooi aansluiten op de vraag van dj's. Alleen weer jammer dat dat de lading niet dekt qua Nederlandse muziek. Volgens de VDJsite is dat Audioplan (iDjpool) en kost los $10,-. Is dat hem? (overigens niet los beschikbaar buiten de US, als ik er op zoek).
Ja dat is 'm, maar houd er dus rekening mee dat hier vooral nieuwere muziek in zit. Ook wel redelijk wat klassiekers, maar dan wel de hele bekende hits. De zeldzame verzoekjes zul je daar dus meestal niet in vinden, daar heb je echt Deezer, Spotify of iTunes voor nodig.

Het nadeel van tegenwoordig is dat klanten en hun gasten ieder nummer voortaan op hun telefoontje hebben (via Spotify of YouTube) en daarom verwachten dat jij dat ook hebt...

PS ik converteer de iTunes bestanden wel altijd naar 320kbps MP3 voordat ik ze op USB zet. Dan weet ik tenminste zeker dat alle spelers ermee overweg kunnen (niet in de laatste plaats mijn eigen Denon HD2500 die geen AAC afspeelt).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)