Forum > Muziek

Spotify gebruik door dj's

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
28-9-2018 22:07
Tijden veranderen, zo ook het gebruik van muziekdragers..
Overal zie ik spotify DJ-apps of plugins voor de bestaande programma's oppoppen.

O.a. het grote roze muziekmonster schrijft in zijn blogs dat de Buma zich niet al te druk maakt, en de regels van spotify zelf (niet gebruiken voor openbare doeleinden) worden in de praktijk gehandhaafd door wie?

Zijn er al DJ's hier die er gebruik van maken (bv voor die ene keer dat je een verzoekje niet in je eigen collectie hebt zitten)?

Ik ben niet op zoek naar de discussie over de geluidskwaliteit van spotify content. Wel over het gebruik in de praktijk en welke afwegingen er vandaag de dag gemaakt worden betreffende legaliteit van dit en andere online media.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
29-9-2018 10:03
Ik draai al een tijd niet meer, maar ik zou als DJ nooit afhankelijk willen zijn van een online dienst. Als backup optie oid? Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
29-9-2018 11:04
Deze discussie loopt al vanaf dat de eerste cassette recorder halverwege de 60 er jaren uit kwam.
Je wilt gewoon goedkoop de dj bink uithangen razz :p

Waar het op neer komt, is dat het niet mag.
Je bent illegaal bezig en je overtreed de wet.
Dat de pakkans daarbij laag is, is het zelfde als door rood rijden, meestal kom je er mee weg.
Maar als je gepakt word, kost het je een hoop centjes. niet 230 euro, maar duizenden.
En denk nu niet, het zal mij wel niet overkomen.

Onthoud even het volgende:
Spotify kan precies zien waar je bent en wanneer.
Facebook, Twitter, Whatsapp, Google, enzovoorts ook.
Misschien heb je zelf ook nog een leuke website waarop je je verrichtingen bijhoud en foto's en verhaaltjes plaatst.
De koppeling kan gemakkelijk gemaakt worden na enig eenvoudig onderzoek sneaky :V
Wil je dat risico lopen?
Er is een bekend Amerikaans spreekwoord: If you can't do the time, don't do the crime.

Als ik op een bruiloft draai, dan wil ik op geen enkele manier er zo op komen te staan.
Het maakt niet echt een profie indruk. en de klant kan denken: Dit had ik zelf ook wel kunnen doen.
En daarbij ben je ook nog eens heel afhankelijk van je internet verbinding.
En daar bovenop kunnen ze bij verdenking direct van het een op het andere moment je stream onderbreken.

Legaal alternatieven
Er zijn prima zeer betaalbare en betrouwbare alternatieven als je geen muziek wilt kopen.
Neem dan gewoon bijvoorbeeld een Eazis abonnement.
Dit soort systemen kosten je ongeveer 50 euro per maand, en dan heb je de laatste hits en alle muziek die je je maar kan wensen, op goede kwaliteit. Daarbij hebben de systemen een harde schijf met voldoende muziek van je keuze om de avond door te komen.

Als er dan een verzoekje komt (wat je wilt draaien) en het zit niet in je systeem voorraad, dan kan je het simpel downloaden.
En als de wifi te veel hapert, zet je de hotspot op je telefoon aan, en je hebt binnen 1 minuut het nummer in het systeem.
Meestal nog veel sneller dan met de locale wifi.

Ja, het kost iets meer dan Spotivy en anderen, maar dan ben je wel volkomen legaal en professioneel bezig.
Het systeem kan uitstekend samenwerken met al je afspeelapparatuur hardware, en het geluid is ook een stuk beter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
29-9-2018 11:33
Ik ben geen voorstander van Spotify op feestjes. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het toch al eens gebruikt heb. Stel je voor dat je staat te draaien en je hebt een bende op de dansvloer staan die net dat genre vragen dat je niet bij hebt. Ofwel ben je een lul van een dj die het feestje dan verziekt door niet te draaien wat de overgrote meerderheid wenst, ofwel schakel je dan over op je noodplan en draai je wat nummertjes van Spotify en houdt je publiek tevreden.
Just my two cents.
Een dj is er om zijn publiek te entertainen, en hoe die dat doet maakt op zich niet uit.
Free beats!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 281
29-9-2018 11:55
Een mooie discussie laugh :D
Heb je de tekst op een CD al eens goed gelezen Tom? Hierop staat doorgaans ook dat de artiest het niet toestaat dat je die gebruikt om te kopiëren, uit te zenden of in publieke ruimtes weer te geven, hoe dit wettelijk zit weet ik niet.
Ik ken tegenwoordig nog maar weinig DJ's die niet met een stickje aankomen voor in de pioneer, en ik weet zeker dat 80% van de muziek die hierop staat niet op een legale manier is verkregen, daarnaast krijg ik met regelmaat de vraag of ze de iphone in kunnen prikken, en dat zijn dan bekende djs hoor wink ;) .
Ikzelf gebruik het regelmatig, niet om te draaien maar als pauze muziekje of als achtergrond, je kunt je playlists gewoon downloaden en offline gebruiken mocht je bang zijn voor represailles sneaky :V ik gebruik er zelf een oude telefoon voor zonder actieve sim die gewoon in mijn racklade ligt.
Ik vind het een zeer bruikbare oplossing voor de verzoekjes die je niet bij je hebt of de hit van de dag die je nog niet op je stickje hebt kunnen zetten en voor het genoemde achtergrond muziekje.
Vroeger brandde je de laatste eurochart cd nog even vlug op vrijdagmiddag zodat je zeker de laatste nieuwe bij je had, tegenwoordg heb je spotify laugh :D .
Je hebt tegenwoordig inderdaad gewoon dj software met spotify plugin dus voor de profi indruk ben ik niet zo bang, daarnaast als ik een euro kreeg voor elke gast die aankomt "Heb je die niet, hier hij staat op mijn telefoon", onlangs zelfs nog mee gemaakt dat de openingsdans zo werd aangeleverd door het bruidspaar laugh :D .
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
29-9-2018 13:39
Tom heeft elke discussie meegevoerd.
Dus ja, op cd's staat het zelfde als vroeger op vinyl, nu op Spotify enz.

Ik heb eigenlijk altijd alles gekocht, zelden gebruikgemaakt van illegaal spul.
Stom he?
Ik heb nu toevallig ook de hele vinyl collectie te koop staan op mp, en uit de grootte van deze verzameling kan je wel opmaken dat ik maar weinig heb gedaan wat officieel niet mocht.

Het feit blijft gewoon dat het niet mag, plain and simple.
En tuurlijk af en toe een nummertje moet kunnen, maar je hele avond er mee doen, nee!
Gewoon 50 euro per maand investeren, en je bent helemaal legaal bezig.

Ik wou dat ik in vanaf 1974 voor 50 gulden in de maand klaar was laugh :D
Gemiddeld ging er wel 300 tot 500 gulden per maand naar vinyl in mijn drukke tijd tussen 1977 en 1995.
En dan zaten er nog maanden bij dat de import binnen kwam en betaald moest worden...... shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
29-9-2018 15:14
ik lever geen muziek, alleen de apparatuur, juist vanwege die reden.
van mij mogen ze alles draaien wat ze willen, gekopieerde cds, youtube, spotify of whatever... interesseert mij geen hol waar ze t vandaan halen.

edit: een vinyl setje ben ik nog wel eens voor te porren trouwens, maar dat gebeurt maar heel sporadisch. en dan natuurlijk wel met originele platen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
29-9-2018 17:26
Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald: de wetgeving (inclusief het hele Buma/Stemra verhaal) en de gebruikersvoorwaarden van diensten als Spotify, maar ook van platenmaatschappijen.

In de basis mag je van de platenmaatschappij die een CD of LP uitbrengt, Spotify en alle vergelijkbare diensten het werk wat jij koopt NIET openbaar maken. Dat komt in de praktijk in feite neer op 'niet buiten huiselijke sfeer'.
Volgens de Nederlandse wetgeving mag dat ook niet, op dat punt gebruiken de platenmaatschappijen eigenlijk de geldende wetgeving.

Maar op elke wet is een uitzondering, anders zouden café's, restaurants, radiozenders en festivals niet kunnen bestaan. Die uitzondering is om een lang verhaal kort te maken de 'billijke vergoeding'. Je moet wat aan de artiest betalen om hun muziek openbaar te maken. Grote platenmaatschappijen en artiesten doen dat niet zelf (dat zou ook onwerkbaar worden) maar laten hun rechten in Nederland beheren door Buma/Stemra.
Buma is voor live muziek (dus: bandje speelt liedjes, telt ook voor eigen liedjes als ze lid zijn van Buma), SENA is voor alles wat op dragers staat, zoals CD's, LP's, maar ook streamingdiensten als Spotify (naburige rechten).

In essentie maakt het daarom geen drol uit of je een CD of Spotify aanzet, als de organisator van het feestje waar de muziek openbaar gemaakt wordt netjes een formuliertje invult en de factuur van SENA betaald, dan mag je Spotify gewoon gebruiken volgens de Nederlandse wetgeving.
Via muzieklicentie.nl kun je een licentie afsluiten bij Buma/Stemra/SENA voor het gebruik van Spotify in je winkel, kantoor of restaurant.

Die Nederlandse wetgeving is dikgedrukt, want Spotify zelf zegt: nee, dat mag niet. Er is een deal met Buma/Stemra over privégebruik van de content op Spotify, maar niet voor het openbaar maken ervan.

Kortom: als je netjes je licentie afsluit (of zorgt dat de organisator dat doet), dan mag je Spotify wettelijk gezien gebruiken in openbare ruimtes. Kost wel wat, maar je bent niet strafbaar.
Uiteraard kan Spotify een civiele zaak tegen je beginnen, maar de kans op slagen is extreem klein als je volgens de wet een licentie hebt afgesloten. Dat gaat nooit gebeuren.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
29-9-2018 18:20
Dat geef je mooi duidelijk weer.

Maar er blijft nog steeds overeind dat het met Spotify en dergelijken officieel niet mag.
Zelfde als het rode stoplicht, pakkans is misschien klein, maar die is er wel.

In mijn glorietijd heb ik meermaals meegemaakt dat er controle kwam terwijl ik aan het draaien was in een zaaltje,
en vooral ook op buitenevenementen; in totaal ongeveer 5 keer in 20 jaar.
En dat vind ik best wel veel als je nagaat hoeveel dj's er in de 70er en 80er jaren rondliepen in Nederland.

Er werd vriendelijk geïnformeerd of je ook cassette bandjes bij je had en of je die nummers dan ook thuis origineel op single had. Ja dus, want dan hoefde ik minder te sjouwen.
In die tijd was de boete voor elk illegaal nummer wat je dan niet had iets van 2 gulden.
Dus als je 100 cassette bandjes had met op elk bandje zo'n 25 nummers, kon het aardig in de papieren lopen.
Uiteraard werd er altijd een afkoop voorstel gedaan, maar toch shut up :X

Ik tackelde (en nog steeds) de buma stemra rechten in mijn contract af door de opdrachtgever te laten tekenen en zorg dragen voor de afdracht:

Opdrachtgever dient, indien van toepassing, de afdracht van BUMA / STEMRA voor zijn rekening te nemen.

De meeste feestzalen hebben ook zo een afdrachtsregeling, maar als je buiten staat, of in een winkelcentrum, zwembad of zo iets, dan is het wel handig om zo'n regeltje in je contract te hebben staan.
IK heb vaak genoeg zo'n mooie brief van de Buma gehad of ik maar even wilde betalen.
Dat ging dan weer door naar de opdrachtgever.
Toch handig zo'n contract razz :p

Maar ja, dan moet ja natuurlijk ook BTW en belasting betalen....oeps dat vinden die hobby dj's weer erg vervelend, dus dan maar gokken dat het goed gaat, en alles lekker gratis downloaden, maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
1-10-2018 09:53

Tom schreef:

Dat geef je mooi duidelijk weer.

Maar er blijft nog steeds overeind dat het met Spotify en dergelijken officieel niet mag.
Zelfde als het rode stoplicht, pakkans is misschien klein, maar die is er wel.
Niet helemaal. In dit geval is het de Nederlandse staat die zegt "mag wel, als u maar uw 'door rood licht rijden' afdracht voldaan heeft". De fabrikant van het rode licht zegt echter "mag niet" (en die mag dan van het strafrecht de boom in en zal dus via civielrechtelijke procedure z'n gelijk moeten halen (nou... succes daarmee)). Heeft dus niets met pakkans te maken maar alles met Spotify die de boel dicht wil timmeren (ivm vriendje zijn van maatschappijen) en NL regelgeving die zegt "wij zien dat toch een beetje anders".
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)