Forum > Geluid

Geluidstafel aansturen via tablet (was geluidstech aanspreken)?

(46 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
31-10-2016 12:53

Bomdes schreef:

Minder waardeloos toestel gebruiken helpt. Mijn Mikrotik Metal 52AC heeft tot op heden nog nooit last gehad met wat kubieke meters water.
Is met die Mikrotik router de mengtafel naast de buhne te zetten en blijft je verbinding met tablet dan stabiel ook al begeef je je naar het naar het andere eind van de zaal?
Laten we zeggen 15-20m verderop met ca. 100 man (indicatief hoor, geen idee hoeveel er precies tussen staan :-)) er tussen?

gr, Mich
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
31-10-2016 21:19
Ja, das geen probleem. Ik klem hem rond een statief en steek hem de lucht in en kan met mijn iPad Air toch makkelijk een 30m en meer gaan.

Klein detail: je moet iet of wat iets kennen van netwerken want hoewel er tegenwoordig een web interface is om hem in te stellen vereist het nét iets meer kennis dan de gemiddelde Dlink of Airport.
Een goeie dealer helpt je hier meestal wel mee.
Pas wel op wat je doet met dit toestel, want met maximaal 1.3 W (ja 1300 milliwatt ja) zendvermogen is dit echt een krach-tig ding. Zeker in combinatie met de standaard antenne die al 7db gain geeft.
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
1-11-2016 10:56
oke dank.
Met een dergelijk zendvermogen, lijkt het me wel verstandig dat ergens op de 5Ghz band een vrij ongebruikelijk kanaal gekozen wordt om te voorkomen dat er allerlei wifi netwerken en kassasystemen lamgelegd worden.
Toch?
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
1-11-2016 11:48
Leuk idee zo'n wifi-kanon, maar de iPad die je in de hand hebt zendt nogsteeds terug met enkele miliwatts. Daarnaast gelden voor draadloze netwerken dezelfde regels als voor audio in het algemeen, als iets te hard binnen komt overstuurt het en kan je er niets meer mee.
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
1-11-2016 13:00

Jadjong schreef:

Daarnaast gelden voor draadloze netwerken dezelfde regels als voor audio in het algemeen, als iets te hard binnen komt overstuurt het en kan je er niets meer mee.
ik vraag mij af of een wifi netwerk te sterk kan zijn zodat oversturing plaats kan vinden...
We hebben het over nullen en enen...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
1-11-2016 13:17

Purplehaze schreef:

Jadjong schreef:

Daarnaast gelden voor draadloze netwerken dezelfde regels als voor audio in het algemeen, als iets te hard binnen komt overstuurt het en kan je er niets meer mee.
ik vraag mij af of een wifi netwerk te sterk kan zijn zodat oversturing plaats kan vinden...
We hebben het over nullen en enen...
Die nullen en enen verplaatsen zich al trillend van de ene naar de andere antenne, net luidsprekers en microfoons! wink ;)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 2057
1-11-2016 13:29
Pas op hoor!
Als je een 0 heel hard versterkt, wordt het vanzelf een 1 sneaky :V

Zonder gekkigheid, oversturing van RF ontvangers is, ook in digitaal domein, zeker mogelijk.
In extreme gevallen kan dit leiden tot beschadiging van de ontvanger.

Dat zal niet zo snel gebeuren met standaard wifi apparatuur. Wel is het in principe illegaal om deze te gebruiken boven de wettelijk toegestane vermogens:
www.agentschaptelecom.nl/actueel/nieuws/2012/veel-zware-wifi-routers-illegaal

Eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel eens een beetje meer vermogen gebruikt, waar de apparatuur dit toestond.
Ik ben zelf van mening dat bepaalde vormen van communicatie wel wat "voorrang" mogen hebben op huis-tuin-en-kantoor communicatie, en dit met wat meer vermogen een beetje afgedwongen. Helemaal netjes is dit dan natuurlijk niet, en officieel ook niet toegestaan.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 13458
1-11-2016 16:03
Kom je met een goede router met daarop goede externe antennes al niet een heel eind? Wellicht zelfs overwegen om een stapje terug te doen in snelheid (scheelt ook weer in bereik en stabiliteit).

Purplehaze schreef:

ik vraag mij af of een wifi netwerk te sterk kan zijn zodat oversturing plaats kan vinden...
We hebben het over nullen en enen...
Een digitaal systeem werkt natuurlijk zo analoog als het maar kan waar het gaat om de daadwerkelijke overdracht via de lucht (QPSK modulatie e.d.). Vergelijk dat maar een héél klein beetje met de geluiden van de goede oude fax en modem.

Gelukkig hebben de WiFi ontvangers keurig een AGC (Automatic Gain Control) zodat de kans dat je een goed ontworpen ingang overstuurt héél erg klein is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PurplehazeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 9-2-2019
Berichten: 64
3-11-2016 11:07

Dré schreef:

Kom je met een goede router met daarop goede externe antennes al niet een heel eind? Wellicht zelfs overwegen om een stapje terug te doen in snelheid (scheelt ook weer in bereik en stabiliteit).
Die mikrotek is we een mooi handzaam apparaatje wat je inderdaad eventueel aan een statief de lucht in kunt steken, zelfs in de openlucht want het is ook een outdoor apparaat.
Hmmm ik vind het wel wat.

Het vermogen van 1300mW kan toch eventueel wat naar beneden bijgesteld worden zodat het niet heel "verstorend" is voor de omgevende wifi netwerken?

Wat ik nu wel vaak merk met mijn Roland M200i is dat de verbinding met de Ipad zoek raakt door de overkill van wifinetwerken in de directe omgeving.
Soms zelfs als de Ipad op een meter afstand van de mengtafel is... en daar baal ik van ;-)
Maar moet wel zeggen dat is met de meegeleverde dongle, en dat is natuurlijk maar een zwakke schakel.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
4-11-2016 09:37
Wat ik zou doen is Hollender nomineren voor de meest waardeloze topictitel van 2016 wink ;)
Ook hier kan úw reclame staan!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)