Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 336 van 345)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-12-2015 17:24
Uit de tijd dat ik zelf kistjes in elkaar kluste kan ik je vertellen dat het met de hand poppen van popnagels iets is dat je erg snel zat bent. Een stuk of 10 is best te doen, maar na een hele kist heb je drie dagen geen gevoel meer in je handen. Dus tenzij je een sportschooltype bent zou ik al snel investeren in een tang op luchtdruk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
9-12-2015 18:53
Mijn pneumatische popnageltang kostte nog niet eens 100 euro (eerder 50) en heb er al heel veel plezier van gehad, en nu nog steeds.
Echt een aanrader inderdaad.

Verder kan ik een oscillerende multitool aanraden voor het uitzagen van uitsparingen en dergelijke. Ik heb zelf de Fein Multimaster, maar er zijn ook goedkopere varianten.
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-12-2015 20:03

Martijn schreef:

Het op maat zagen van platen bijvoorbeeld: een Festool cirkelzaag met geleider werkt voor cirkelzaagbegrippen als een trein, maar om seriematig platen op maat te maken blijft het behelpen. Ik heb in de begintijd alle denkbare Festool hulpstukken gehad van een zwaaihaak, MFT tafel met aanslag tot parallelaanslagen voor de geleiderails aan toe, maar dat komt nog niet in de buurt van een fatsoenlijke instap formaatzaag.
Bekend verhaal laugh :D Persoonlijk vind ik een formaatzaag dan weer lastiger dan een wandzaag met die grote platen. Voordeel van een formaatzaag is wel weer dat je in verstek kan zagen etc. Bij flightcases komt dat ansich niet zoveel voor dus met dat (en ruimtebesparing) in het achterhoofd ben ik toch maar voor de wandzaag gegaan. Die paar niet-haakse plankjes kunnen prima met de cirkelzaag+geleider.

Als Marijn echt zelf wil gaan zagen voor dat enkele kistje denk ik dat die cirkelzaag prima voldoet. Worden het meer en meer kistjes kan het altijd anders. Ik was persoonlijk wel blij dat de wandzaag er stond voordat ik aan de lades van mijn ladecases begon maar dan praat je ook over meer dan 100 plankjes in 1 keer .

Betreft pneumatische popnageltangen is het bij de goedkopere versies wel opletten met de slaglengte. Popnagels van 14 willen daarmee nog wel eens een probleem zijn als je ze in 1 slag wil poppen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
9-12-2015 21:14

Marijn schreef:

Top, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik maak niet zoveel kistjes, maar wil er wel meer gaan maken. één van de vereisten lijkt me dus wel voorlopig een Cirkelzaag met geleider en een zaag om de profielen in verstek te kunnen zagen. Popnagels kunnen nog met de hand voorlopig denk ik.

Iemand ideeën en of tips welke toestellen (die nu op de markt zijn) prima hiervoor zijn?
Beste Marijn,

Wanneer je wilt gaan investeren in je zaagwerk, en het op een wat grote schaal wilt gaan doen. Dan ben je vrij snel beter af met wandzaag of formaatzaag, zoals Tom en Martijn al aanhalen, dan een cirkelzaag. Als het enkele kisten zijn, kun je in mijn ogen beter je zaagwerk uitbesteden. Mocht je toch gaan voor een cirkelzaag dan is Festool een fijn merk om mee te werken en het heeft ook nog een mooie verkoopwaarde als je doorgroeit.

Investeren in degelijke zaagbladen/ afkortzaag voor het aluminium loont wel. Immers dat uiteindelijk meer in het zicht zit.
Een pneumatische popnageltang is bij het serieus bouwen echt wel een musthave. Hoeft niet meteen een hele dure te zijn, maar scheelt je wel heel veel tijd, en het maakt het bouwen een heel stuk aangenamer.

Verder zie ik in dit lijstje niemand een freesmachine aanhalen. Dat is met het maken van de uitsparingen wel degelijk een goede investering.

Zelf werken wij met het volgende: Voor de zaagbewerkingen hebben wij een Altendorf formaatzaag voorzien van automatische geleiding. Een cnc machine voor de freesbewerkingen/logo's en boringen.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-12-2015 21:24

Jeroen_17 schreef:

Verder zie ik in dit lijstje niemand een freesmachine aanhalen. Dat is met het maken van de uitsparingen wel degelijk een goede investering.
Jawel hoor, in mijn eerste lijstje wink ;)

Een freesmachine is handig bij seriewerk en als je veel kisten maakt die op dezelfde afmetingen gebaseerd zijn. Dan kan je met mallen kan werken waarbij onderdelen standaard op bepaalde plekken zitten. Bij sloten zal dat wellicht wel al sneller het geval zijn omdat je sowieso vaak met een bepaalde afstand tot het deksel werkt.

Voor one-off kisten maakt het qua snelheid niet veel uit. Daarom weet ik niet of ik die frees bij sporadisch bouwwerk heel hoog op het lijstje zou zetten. Bij gebruik van R5 profiel wordt ie al wat noodzakelijker trouwens omdat de hoeken dan afgerond moeten worden, anders zit het profiel niet lekker. Verder zal het er ook aan liggen of er veel binnenwerk gemaakt moet worden.

@Jeroen: watvoor CNC machine gebruiken jullie?
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
9-12-2015 21:46

CyberDance schreef:

Jeroen_17 schreef:

Verder zie ik in dit lijstje niemand een freesmachine aanhalen. Dat is met het maken van de uitsparingen wel degelijk een goede investering.
Jawel hoor, in mijn eerste lijstje wink ;)

@Jeroen: watvoor CNC machine gebruiken jullie?
Sorry Tom, ik heb daar overheen gelezen.

Wij hebben een Weeke Optimat BHC 350 staan, incl. gereedschapwisselaar. Deze machine is niet gekocht voor enkel flightcasebouw, daarvoor is die veel te uitgebreid (lees ook veel te duur), hij wordt ingezet voor met name interieurbouwprojecten. Wij maken daar naast onze flightcases, vooral dj-booths op en event meubels.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
9-12-2015 21:52
Op ytube staan filmpjes genoeg Hoe men van een oude cirkel zaag een zaagtafelmaakt alla formaat zaag, alleen dan wat kleiner. ...
Gr Evert M
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
9-12-2015 22:33

CyberDance schreef:

Betreft pneumatische popnageltangen is het bij de goedkopere versies wel opletten met de slaglengte. Popnagels van 14 willen daarmee nog wel eens een probleem zijn als je ze in 1 slag wil poppen.
Moet soms in twee slagen inderdaad, maar dat vind ik totaal geen probleem.
Ik krijg er in elk geval geen lamme hand meer van laugh :D
Niet goed, wel hard!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
10-12-2015 12:23

VrijeVogel schreef:

Op ytube staan filmpjes genoeg Hoe men van een oude cirkel zaag een zaagtafelmaakt alla formaat zaag, alleen dan wat kleiner. ...
laugh :D laugh :D Check! -> Op en top formaatzaag

Daarvoor ook nog een andere zaagtafel gehad maar die was simpelweg niet zwaar genoeg gebouwd. De zelfgemaakte "formaatzaag" overigens ook niet: hoewel er fatsoenlijke telescoopgeleiders gebruikt waren zat er teveel zijwaartse speling op. De wanhoop was groot in ieder geval laugh :D De overstap naar de eerste formaatzaag was een enorme verademing maar kost een bak ruimte en was te duur om gelijk mee te beginnen. Fatsoenlijk zagen begint echter wel op dat niveau, daaronder blijft het eigenlijk aanrotzooien (kwaliteit van het zaagwerk viel in sommige gevallen nog mee maar kostte erg veel tijd).

Tom, hoe bevalt de wandzaag qua nauwkeurigheid? Voor zover ik weet blijft haaks zagen met zo'n machine lastig; verloopt vaak 0,5/1 mm per meter. Ander nadeel is dat bij horizontaal zagen de strook boven de zaag op het blad valt. Er zijn ook machines die daar pneumatische klemmen voor hebben maar kom je op reguliere machines nauwelijks tegen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
10-12-2015 13:24
3 x bewerkt. Laatst door Marijn op 10-12-2015 13:57
Bedankt voor alle info!
Ik wil eigenlijk maandelijks 2 à 3 kistjes maken. Dus inderdaad geen 100 plaatjes / dag.

Popnageltang is wel een goeie, compressor staat hier al dus enkel zo'n (betaalbaar) tangetje vinden.

EDIT: al voorzien van decoupeerzaag waarmee ik vorige kistjes helemaal uitzaagde, alleen was die voor de rechte stukken echt een hel:
- dus zoek een prima cirkelzaag met geleider. Het verstek zagen van de profielen met de handzaag was opzich te doen, alleen heb ik een gammel houten bakje dat vrij waardeloos is en dus de hoeken niet altijd perfect 45° waardoor de hoeken dus nooit mooi zijn.

-Een standaard afkortzaagje (voor hout) heeft het niet moeilijk met dunne flightcase profielen veronderstel ik?

- Iemand nog een flightcase houtverdeler in het Antwerpse? AED (Cases) doen blijkbaar echt alleen casing voor hunzelf.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)