Forum > PC related Forum

Digitale muziek-collectie beheren.

(49 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-4-2015 11:30
De technische kant van het dj verhaal is nooit het belangrijkste geweest wat mij betreft. Ik kan ook niet perfect beatmatchen op gehoor en gebruik ook regelmatig de sync knop om de BPM's gelijk te trekken. Denk je nou echt dat iemand uit het publiek dat wat interesseert?

Ik ben echter wel een goede dj, sterker nog ik verdien er al 12 jaar mijn brood mee. Ik weet namelijk wel heel goed in te schatten welke plaat ik op welk moment moet draaien, en dat kun je alleen als je je muziekcollectie echt kent en veel ervaring hebt. Daar kan een controller met sync knop je echt niet bij helpen, en ook aan 50.000 MP3's heb je geen zak als je niet weet welke MP3 je moet instarten om de dansvloer gevuld te houden.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
9-4-2015 13:22
Het zal onze leeftijd zijn laugh :D wie nooit dj was in de jaren 70/80 waar je het moest doen met enkele bakken vinyl en 2 platenspelers kent niets anders uiteraard, wat ik wil zeggen is dat ik me vroeger meer amuseerde als dj, het vinyl gevoel, de muziek van toen (disco, reggea, ska, new beat, new wave) je had ook minder soorten muziek, eind jaren 70 moest je 90% disco draaien, de rest waren plakkers, eens een paar reggea nummers, en zoals Tom zei je kende iedere plaat van buiten, je wist elke plaat in je bakken zitten en je moest naar de platenzaak rijden om je aankopen te doen waar je dan contact had met andere dj's, de eerste wilde zijn omdat de zaak 10 export platen had en die onder de toog had liggen voor zijn beste klanten laugh :D tja we worden oud en tijden veranderen.

wat betreft beatmachten is het nu gemakkelijk geworden, maar de juiste platen draaien is nu wel moeilijker omdat er meer keuze is, vroeger smeet je er disco op en de vloer stond meteen vol, de mensen dansten vroeger ook liever dan nu.

To sync or not to sync, dat is iedereen zijn keuze.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
9-4-2015 13:40
Ik ben dan wel iets jonger dan Tom en jou en heb de vinyl tijd niet meer meegemaakt (niet als dj ten minste). Maar toen ik halverwege de jaren 90 begon met draaien zat ik ook iedere week in de platenzaak voor nieuwe cd'tjes, en sleepte ik ook 3 a 4 koffers vol met die krengen mee naar optredens.

Het draaien is inderdaad een stuk makkelijker geworden. Je hoeft niet meer ieder nummer van buiten te kennen aangezien de computer een prachtig beatgrid voor je maakt waardoor je precies ziet waar de breaks zitten. Ook de BPM wordt netjes uitgerekend zodat je weet welke nummers qua tempo goed bij elkaar passen enzovoorts.

Maar nogmaals, het enige wat een allround dj echt goed moet kunnen is het juiste plaatje op het juiste moment draaien en daar kan een computer je echt niet bij helpen. Dat leer je alleen door je muziekcollectie echt te kennen en een hoop ervaring op te doen.

Ik zou overigens echt niet meer terug willen naar de cd tijd, ik vind het werken met Virtual Dj en een controller echt ideaal. Maar je bent natuurlijk niet verplicht daarmee te werken, je kunt ook lekker met vinyl draaien en jezelf zo onderscheiden van al die andere dj's. Er zijn ook opdrachtgevers die dat juist leuk vinden.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
9-4-2015 23:27
ik daari ook met VJ hoor,
alleen ken ik liever wel elke plaat die ik opzet happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-4-2015 10:37
Geldt ook voor mij Tom, al ken ik niet iedere plaat van buiten. Dat geldt dan met name voor nieuwe top 40 en van die gezellige B artiesten uit het oosten van ons land wink ;)

En dan zijn er natuurlijk nog van die verzoekjes die je noooooit draait, die luister ik dan wel heel even snel voordat ik 'm opzet zodat ik weet wanneer hij ertussen past, maar ik kan ze natuurlijk niet meezingen ofzo. Zo had ik gisteren een bruiloft met een Indiase bruid, en die wilde uiteraard ook wat muziek uit haar cultuur horen.

Ik kom natuurlijk niet verder dan Panjabi MC, maar gelukkig ben ik enkele weken geleden (noodgedwongen) overgestapt van PB sound naar het Content Unlimited abonnement van Virtual Dj zelf, en daar heb je toegang tot een enorme online database via een soort Spotify dienst. Zoeken doe je gewoon in Virtual Dj zelf, en je kunt nummers ook rechtstreeks in een speler slepen.

Het enige nadeel is dat je wel een internetverbinding moet hebben, al kun je nummers ook van tevoren downloaden naar je computer zodat je ze ook offline kunt gebruiken. Ik vind het ideaal, zelfs al die Indiase shit die de bruid wilde horen stond er gewoon in laugh :D En dat voor een tientje ex btw per maand...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
10-4-2015 10:58
Ik heb ook wel een paar keer mogen meemaken dat ik een "buitenlandse" bruiloft mocht doen.
In mijn "drukste" tijd kwam dat nog niet zo vaak voor.

Meestal regelde ik het dan zou dat een bekende van de familie met die totaal onbekende muziek even van te voren bij me langs kwam, zodat ik me er een beetje thuis in kon maken. (Dat noem ik huiswerk.)
Ik heb ook wel eens een Turks dj erbij gehad. (van orgine Turkse man en Nederlandse vrouw trouwden)
Dat was een top feest geworden.

Vergis je niet, in veel culturen zijn er hele rituelen welke muziek op welk moment gespeeld moet worden.
Ik beschouw het altijd als een eer dat ik er voor mag draaien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
10-4-2015 11:12
In dit geval ging het om een "normale" Hollandse bruiloft, waarbij alleen de bruid Indiase was. Als ik een aanvraag krijg voor een echte Turkse, Marokkaanse of welke andere cultuur dan ook weiger ik de opdracht, daar ben ik gewoon niet voldoende in thuis. Ik doe het graag goed of ik doe het niet.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
11-4-2015 10:35

YourLiVe schreef:

In dit geval ging het om een "normale" Hollandse bruiloft, waarbij alleen de bruid Indiase was. Als ik een aanvraag krijg voor een echte Turkse, Marokkaanse of welke andere cultuur dan ook weiger ik de opdracht, daar ben ik gewoon niet voldoende in thuis. Ik doe het graag goed of ik doe het niet.
+1!
Zeker niet met een bruiloft, dat moet gewoon 100% goed zijn...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
16-6-2015 14:23
Ik ben nog steeds de tags van mijn collectie aan het bijwerken (en ondertussen groeit die collectie maar sneaky :V ).
Even een vraagje omdat ik nieuwsgierig ben:
Met MP3tag kan je meerdere genre- of artiesten-tags toevoegen door er \\ tussen te zetten (bvb Trance\\Retro). Wordt deze indeling ook herkend door dj programma's zoals Traktor of Serato DJ?
Ik heb nog geen dj software of controller aangeschaft omdat ik hem op dit ogenblik nog te weinig zou gebruiken. Dus ik kan het zelf niet checken.
Ik draai nu nog met cd, usb en MIXX op de pc.
En Gaan!!!
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
16-6-2015 14:34
Je kunt gewoon even een demo van Traktor of Serato downloaden toch? Kun je kijken of dit werkt, en gelijk of de software je bevalt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)