Forum > PC related Forum

PC / Server voor PA gebruik.

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-1-2015 09:24
7 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-1-2015 17:16
Hallo,

Al een tijdje zit ik met het idee te spelen om een PC / Server te gaan bouwen (eerste probeerseltjes zijn al gefreesd/gemaakt) in een "bullit-proof" casing.
De PC / Server behuizingen die ik op internet vind zijn meestal 4HE lelijke pisbakken-stalen bakken die niet in een standaard rackje passen.

Zo'n PC / Server kun je dus voor audio/DMX/enz. gebruiken en heb een paar punten waar hij mijn inziens aan moet voldoen:

Algemeen:
  • 2HE hoog wat inhoudt dat je gebonden zit aan "low profile" insteekkaarten.
  • moet in een normaal rack passen, dus gebonden aan Mini-ITX of Micro-ATX moederborden wil je nog ruimte overhouden voor de voeding e.d.).
  • moet tegen een stootje kunnen, en met name de aansluitingen.
  • SSD HDD's i.v.m. gewicht, snelheid, afmetingen en kwetsbaarheid (schokken).
  • minimaal RAID 1 (minimaal dus twee schijven), voor redundantie.
  • zoveel mogelijk D-hole aansluitingen gebruiken, vooral aan de voorkant.
  • modulaire kast-beplating, op die manier kan er steeds veranderingen worden doorgevoerd zonder de hele kast weer opnieuw te ontwerpen/maken.
  • eventueel externe antenne (Wlan).
Als PC / Media speler:
  • goede interne (PCI) geluidskaart.
  • gebalanceerde uitgangen.
  • multimedia moederbord, bijvoorbeeld de Asus E35M1-M (heel mooi, passief gekoeld, bordje voor nog geen 100,- euro).
Als server:
  • redundant voeding (dure grap word dat, omdat je dus geen normale voeding meer kunt gebruiken).
  • server moederbord, bijvoorbeeld de Intel Server Board S1200KPR (heel mooi Mini-ITX server bordje, helaas niet meer leverbaar, mocht iemand hier er eentje te koop weten, graag reactie).
  • moederbord moet VMware ondersteunen (vind ik persoonlijk makkelijk, maar hoeft dus voor een ander niet spannend te zijn).
Je kan natuurlijk legio doeleinden verzinnen voor zo'n PC /server, zoals bijvoorbeeld een PC voor audio-metingen, Multi-Media, demo, DMX, etc..

Graag jullie ideeën waar de PC / Server nog meer aan zou moeten voldoen.

EDIT: één optie toegevoegd en twee opties doorgehaald die niet persé hoeven, ik dacht hardop.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 284
23-1-2015 10:17
Ik heb nog wel zon dubbele voeding voor je liggen uit een 4he behuizing.
Heeft nog maar weinig gedraaid, specificaties moet ik thuis even nakijken mocht je interesse hebben!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2057
23-1-2015 13:11
Waarom neem je niet gewoon een supermicro in ondiepe uitvoering?
Op de luide ventilatoren na (maar die zijn behoorlijk te knijpen), en ik weet niet of een redundante voeding een mogelijkheid is, prima geschikt lijkt me.

Verder vind ik een redundante voeding voor 9 van de 10 toepassingen overbodig, als je een reserve voeding hebt liggen, of liever nog een backup systeem heb je niet veel minder of zelfs meer zekerheid (alleen iets grotere downtime, maar minuten geen uren).
Niet goed, wel hard!
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
23-1-2015 14:04
Ik zie voor deze toepassing vaak een Mac Mini voorbijkomen, dubbele voeding valt dan af en RAID is lastig maar wel te doen geloof ik.

Zijn die 2 zaken een must of meer vanwege slechte ervaringen in het verleden?
Making air move..
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
23-1-2015 15:23
Voor mijn Cuelux lichtsturing heb ik zelf een Intel NUC ingezet. Kosten vrij weinig, voldoen prima en voor andere toepassingen zou je er natuurlijk ook een externe geluidskaart aan kunnen hangen.
Zelf zie ik eigenlijk het nut er niet van om grote/zware server bakken (al dan niet redundant uitgevoerd) in te zetten. Een backup systeem achter de hand lijkt mij voor een aantal situaties veel praktischer (denk aan zwevende nul, 400V op apparatuur e.d.).
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-1-2015 15:25
Hallo Bestek,

Bestek schreef:

Ik heb nog wel zon dubbele voeding voor je liggen uit een 4he behuizing.
Heeft nog maar weinig gedraaid, specificaties moet ik thuis even nakijken mocht je interesse hebben!
Bedankt voor het aanbod, maar ben van twee dingen even afgestapt (zie het doorgehaalde in mijn eerste post, na de reacties van mede-forumleden).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-1-2015 15:34
Hallo Joep,

Bedankt voor je reactie.

joepurlings schreef:

Waarom neem je niet gewoon een supermicro in ondiepe uitvoering?
Op de luide ventilatoren na (maar die zijn behoorlijk te knijpen), en ik weet niet of een redundante voeding een mogelijkheid is, prima geschikt lijkt me.
De nadruk voor het systeem ligt niet op "server" opties (bovenstaande openingspost aangepast), maar meer op wat ik mis op de 19" behuizingen/aansluitingen die hedendaags worden aangeboden voor industrieel en pro audio, zoals degelijke aansluitingen.
Negen van de tien keren zijn het lelijke grote bakbeesten met "consumer" aansluitingen.
Verder vind ik een redundante voeding voor 9 van de 10 toepassingen overbodig, als je een reserve voeding hebt liggen, of liever nog een backup systeem heb je niet veel minder of zelfs meer zekerheid (alleen iets grotere downtime, maar minuten geen uren).
Inderdaad een beter idee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2057
23-1-2015 15:37
Ha Webbie,

Wat aansluitingen betreft, zo'n supermicro is 1HE, dan heb je toch nog 1HE voor een mooi aansluitplaatje met neutriksen enzo?
Niet goed, wel hard!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-1-2015 15:42
Hallo Malcolm,

Bedankt voor je reactie.

malcolm schreef:

Ik zie voor deze toepassing vaak een Mac Mini voorbijkomen, dubbele voeding valt dan af en RAID is lastig maar wel te doen geloof ik.
Inderdaad, de Mac Mini kom ik inderdaad ook meer vaak tegen.
De Mac Mini blijft een "consumer" product met dito aansluitingen en mogelijkheden.
Zijn die 2 zaken een must of meer vanwege slechte ervaringen in het verleden?
Nee, eigenlijk niet, die twee punten kwamen bij mij naar boven toen ik over het systeem ging nadenken.
(zoals je boven kan zien heb ik mijn openingspost aangepast)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-1-2015 15:54
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 23-1-2015 16:13
Hallo Dj Pacific,

Ook jij bedankt voor je input.

Dj pacific schreef:

Voor mijn Cuelux lichtsturing heb ik zelf een Intel NUC ingezet. Kosten vrij weinig, voldoen prima en voor andere toepassingen zou je er natuurlijk ook een externe geluidskaart aan kunnen hangen.
Zelf zie ik eigenlijk het nut er niet van om grote/zware server bakken (al dan niet redundant uitgevoerd) in te zetten. Een backup systeem achter de hand lijkt mij voor een aantal situaties veel praktischer (denk aan zwevende nul, 400V op apparatuur e.d.).
Moest even Googlen wat een Intel NUC was.
Een Intel NUC en Mac Mini kastjes zullen inderdaad goed bruikbaar zijn in het "veld", maar mis bij zulke kasten nou net steeds de Pro Audio "touch", zoals bijvoorbeeld: 19" casing, gebalanceerde uitgangen, D-hole aansluitingen (zonder tussenkomst van externe randapparatuur en patchpanelen).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)