Forum > Licht

American DJ ST-132 VS VMB TE-034 Wind-Up Statief

(61 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-1-2015 22:45

Jeroenstap schreef:

Mijn ervaring met de ST-132 is dat dat deze niet lekker loopt als hij ook maar een graadje scheef staat.
Dat vind ik reuze meevallen. Ik draai trussjes (4 tot 6 meter) altijd alleen omhoog en dat gaat uiteraard ook niet bepaald gelijkmatig, maar de statieven hebben daar weinig problemen mee.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
22-1-2015 00:40
ruilen? shut up :X
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
22-1-2015 01:34

Dré schreef:

Vergeet ook niet alles even te wegen (kan prima op de personenweegschaal). Vaak verschiet je van het verschil tussen verwachting/schatting en werkelijkheid (en dat laatste is wel wat de statieven voor hun kiezen krijgen).
happy :) En klunz vraagt zich af waarom niemand op "out of the box"reageert. Is het rigging niveau hier ineens zo hard gestegen??? sneaky :V shut up :X
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
22-1-2015 08:10
Vertel... Vertel... wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
22-1-2015 08:16
Het gaat er me niet om welk statief het beste voelt, maar welk er voor zorgt dat het spul veilig omhoog gaat.

De VMB kan op papier meer dan de ST.
Met een ST die je wat overbelast zal het ook wel lukken, maar ik hou liever de veiligheidsmarges aan.

Maar wat ik lees is dat het dus wel kan met de vmb te034 zonder dat ik het ding over zijn nek doe gaan.
Dat het meer kan dan enkel een lichtbrugje (want dat doe ik nu met de ST's en dat gaat prima, maar ik wil de volgende stap zetten).

Nog aanraders in deze prijscategorie?
Work heeft ook een paar leuke windups, zoals bv de Work LW135 of Work LW-142R

Iemand daar ervaring mee?
www.bigsoundsystems.be
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
22-1-2015 13:50

Dré schreef:

Vertel... Vertel... wink ;)
Dré mensen incl, ik zelf (meestal) bouwen een carré als volgt op: Op papier of m.b.v. computer, de afmetingen en gewichten uitrekenen en tekenen wat waar komt te hangen. Aan de hand hiervan de soort truss en de benodigde statieven uitzoeken of evt. huren. Dan op locatie: Truss in elkaar tikken, truss op statieven bevestigen, fixtures in truss hangen, boel bekabelen, testen en evt. fixtures globaal richten. Truss naar iets te ver naar boven draaien, poten er onder, truss laten zakken, en dan met een trappetje (of flightcase) de laatste pennen en veren er in duwen. Weer testen en evt. met behulp van det zelfde trappetje (klimmiddel) of lange stok. de fixtures goed richten/fixeren.

Als je nu met statieven zoals o.a. de vmb te 034 gaat werken, kom je toch al redelijk snel aan die 75 kg die je eigenlijk maar per statief mag gebruiken. (ook niet iedere zijde van je carré is altijd symetrisch) mocht je de bijgeleverde tussenpalen nodig hebben, en dat is al snel, wordt het op hoogte niet veel steviger als je tegen je max. last aan zit.

Dit probleem is voor een deel te voorkomen door fixtures tot een kilo of 15? en handzaam zijn. zoals de meest gebruikte scannertje en led effecten. (let wel, we hebben het dus niet over producties van cyber of watje, maar de dorps drive in met dit soort statieven) wel mee te nemen in je planning, maar in de opbouw anders doet.

Je gaat dan na dat je je voorbereidende werk hebt gedaan, zo dat je ook weet waar je evt. wat gewicht weg kan halen, je truss in elkaar tikken, op statieven zetten, de grote (lompe/zware) fixtures inhangen en bekabelen, hierbij hou je rekening met waar b.v. je scanners moeten komen te hangen. op deze plekken zorg je voor de juiste aansluitingen en lus je de xlr van de dmx door, (wel voldoende ruimte over laten) je kan nu gaan testen, evt test je de niet opgehangen fixtures nog snel op de grond d.m.v. een losse dmx kabel en voeding. Boel omhoog. (is al een stuk minder eng als je pak weg 60 kg aan scanners mist). poten er onder. Nu eerst de fixtures die er nog bij in moeten, op ongeveer de juiste plaats onder de truss zetten, en nu een rondje met je trappetje gaan doen beginnen bij een trusspoot en dan rond, telkens bij een op de grond staande fixture ook even omhoog. ding ophangen, voeding er in xlr los trekken en in fixture stoppen. Dit gaat helemaal handig als je met 2 personen en 2 klimmiddelen bent.

In praktijk ben je nauwelijks meer tijd kwijt terwijl je een stuk veiliger werkt. Toch zie ik vaak mensen deze stap overslaan omdat ze er niet aan denken of het onhandig vinden. Ondertussen belasten ze wel vaak hun statieven tot(over) het uiterste onder het mom van kan wel! en zie je bij het omhoog gaan van de truss toch vaak rare zwieper(tje)s die opgevangen moeten worden door die statieven. Stel 4 scans van 15 kilo op 3 meter hoogte een paar cm uit het lood. Je zit zo maar over de maximale krachten van je statieven heen want die waren alleen maar loodrecht naar beneden en niet horizontaal, en ze zijn toch al tegen hun (over) belasting aan.

Van daar letterlijk "out of the (carré) box denken en sommige fixtures tijdelijk daar buiten, of binnen op de grond laten staan.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
22-1-2015 14:18
Hey Klunz, die werkwijze had ik ook al in mijn hoofd.
Liever wat meer met de ladder op en af ipv statieven te overbelasten.

Ik zoek een goede balans tussen veiligheid, beetje creativiteit (zoals jouw methode) en budget.

4 lifts van 1000 euro per stuk zijn niet rendabel.
Elke keer inhuren zie ik niet zitten.
De VMB's van pak 'm beet 500 euro zijn op het randje van acceptabel kwa prijs.

Alleen jammer van de geringe hoogte, vandaar dat ik nog wat alternatieven zoek.
Zijn de Work statieven leuke dingen?
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
22-1-2015 14:30

klunz schreef:

Truss in elkaar tikken, truss op statieven bevestigen...
Je hebt net je rechthoekje gemaakt van pak em beet 9 x 7 meter, hoe bevestig je dat op statieven? Daar ga je even heel snel aan voorbij, maar is toch echt stevig gewicht!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
22-1-2015 15:12

BSS schreef:

Zijn de Work statieven leuke dingen?
Geen idee, kan me niet herinneren dat ik ze ooit gebruikt heb ashamed :$
vmb's te 034 wil wel hoor tot 3 meter met tussenstuk. Maar het zal niet super stevig zijn, Het is ook ja alleen maar voor omhoog sneaky :V shut up :X , daarna komen de poten er onder en wordt het velen malen steviger. Het scheelt ook al een stuk als je die verloopbuizen, modificeert door de originele ronde onderkant buis, te vervangen voor koker. Of zelf een kopie maken natuurlijk. De te 034 is een goed statief wat een beetje gemaakt is met de gedachte dat het in een personenauto moet zijn te vervoeren. Daarom dus die extra buis. Mocht je de ruimte hebben voor vervoer, kun je ook nog kijken naar de te03 (worden die nog gemaakt?) waren altijd iets goedkoper, zijn behoorlijk wat stabieler maar hebben ook 3 nadelen. 1 de plaatsing van de poten , maar dat heeft elk wat groter statief en de schuine versteviginshoekjes vind ik er ietwat zwak uitzien, maar heb er nog nooit last mee gehad. 2 de hoogte bij opbouw wel iet wat aan de hoge kant, maar daar hebben ook grotere statieven last van. 3 bij het omhoog draaien wil de staalkabel niet mooi over de lier lopen omdat het katrol wiel niet in het midden zit. is niet erg, als je er maar rekening mee houd en tijdens het zwengelen een beetje kracht op de staaldraad uitoefent naar binnen met je vrije hand.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
22-1-2015 15:22

Frank76 schreef:

klunz schreef:

Truss in elkaar tikken, truss op statieven bevestigen...
Je hebt net je rechthoekje gemaakt van pak em beet 9 x 7 meter, hoe bevestig je dat op statieven? Daar ga je even heel snel aan voorbij, maar is toch echt stevig gewicht!
Tsja, Hydraulisch liften er onder voor het eerste stuk? laugh :D

Ik vrees dat dit meestal nog steeds gebeurd met handkracht (of soms een hoogwerker of verrijker als die in de buurt is.) Arbo technisch gezien niet goed. maar oké. komt hij:

Truss is in elkaar getikt. statieven op ongeveer de juiste plaats zetten en rekening houden met de poten van het statief zodat die niet staks in de weg staan voor de poot van je caré. Die balkjes met koppelingen op je statieven zetten zo dat de koppelingen 2 buizen kunnen ondersteunen. Nu met ouderwetse spierkracht, de kortste zijde van de truss optillen en iemand de statieven er onder laten zetten. Truss niet vastzetten!!! maar bij voorkeur met de binnenste buis eerst op het midden van die balkjes zetten. recht boven het statief dus. Andere kant optillen en de statieven er onder schuiven. Hier kun je de klemmen wel meteen goed vast zetten. Terug lopen naar de eerst kant, nog iets optillen en de klemmen nu vastzetten zo als het hoort. Als de truss op hoogte is, bij voorkeur de klemmen aan de truss laten zitten. Dan hoef je alleen nog maar het statief onder de spigot te draaien, scheelt klooien met klemmen op hoogte en eventuele beklemming van kabels.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)