Forum > PC related Forum

Draadloos van tablet naar mixer: hoe?

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
16-1-2015 13:34
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 16-1-2015 13:51
Ik wil met tablet en of smartphone draadloos muziek af spelen naar mijn mengtafel.
Niet via bluetooth, want voor zover mij bekend heeft dat een max. bereik van 10 mtr.

oh ja, beide app zijn Android, dus geen Appeltje

Ik heb wel Wifi / 4g MIFI tot mijn beschikking.
Bereik zou minimaal plm. 50 mtr. moeten zijn ( meer is meegenomen wink ;) )

Iemand een goed idee?
Wat heb ik nodig?

Voor de duidelijkheid: ik wil muziek van Tab naar mixer draadloos, dus geen teamviewer o.i.d om op afstand de pc over te nemen.
Alles komt goed....
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
16-1-2015 13:41
Voor de serieuzere WiFi routers/accespoints zou je kunnen kijken naar producten van EnGenius. Worden veel gebruikt op campings e.d. Maar dus ook uitermate geschikt voor de afstanden van 50 meter.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
16-1-2015 13:41
Werkte jij niet met Virtual DJ? Daar is een remote app voor beschikbaar waarmee je de software kunt besturen (wel alleen voor IOS helaas, niet voor Andriod). Aangezien de muziek zelf dan gewoon op de computer of laptop staat loop je niet het risico dat de muziek wegvalt op hapert, het gaat puur om de besturing.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
16-1-2015 13:51
1 x bewerkt. Laatst door Malle Pietje op 16-1-2015 14:51
Thanks Marcel, maar zojuist nog even toegevoegd dat ik muziek van de Tab naar mixer wil, geen bediening van pc op afstand....kon jij nog niet zien toen je antwoord gaf wink ;)
Alles komt goed....
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
16-1-2015 13:59

Jeroenstap schreef:

Voor de serieuzere WiFi routers/accespoints zou je kunnen kijken naar producten van EnGenius. Worden veel gebruikt op campings e.d. Maar dus ook uitermate geschikt voor de afstanden van 50 meter.
Ik heb een 4G Mifi, dus accespoint heb ik, maar hoe verder dan?
Zal toch iets van een app of software nodig hebben?
Alles komt goed....
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
16-1-2015 16:37
www.sonos.com/en-nl?r=1
Zoiets?
Maar dan voor Android en de ontvanger moet een line-out hebben.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
16-1-2015 16:40
Raspberry Pi'tje op je mengtafel met USB-wifi gevalletje, XBMC erop.
Streamen vanaf je tablet of je tablet gebruiken als XBMC remote met de muziek op een USB device aan je raspberry...
Voor 50 euro ben je klaar...
Bovendien zit er ook HDMI op en kun je de raspberry ook nog eens mooi gebruiken voor presentaties of iets dergelijks happy :)

Zo'n aapje erbij:
play.google.com/store/apps/details?id=eu.airaudio

Je moet helaas wel rooten om audio van alle applicaties te kunnen streamen (domme huis-tuin-en-keuken bimbo gadget freak smart prullaria, alles kan, niets mag sad :( )

Of je moet natuurlijk een aap (programma heette dat vroeger gewoon) die direct streamt...
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
16-1-2015 16:50
iOS device met een AirPort express. Via airplay afspelen wat je maar wilt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
16-1-2015 20:57
Een AirportExpress gaat geen 50m halen met stabiele verbinding voor audio streaming (been there, done that: op enkele meters afstand kun je al dropouts krijgen). Hetzelfde geldt voor een usb wifi stick in een Raspberry Pi (ook: been there, done that). Een Engenius outdoor router (met meer vermogen dan toegestaan: tot zo'n 800mW...) hoog op een speakerstandaard of in truss oid misschien wel, maar ik betwijfel of je voldoende bandbreedte overhoudt als de zaal volstaat met "waterzakken" met smartphones...

Wat het meest in de buurt komt tegen de laagste prijs:
- Raspberry PI met XBMC (ondersteunt Airplay en ik dacht ook uPnP/DLNA renderer) via CAT5 bedraad naar,
- Engenius outdoor router op standaard oid (als het kan op 5Ghz band, want draadloze mics op 2.4Ghz kunnen voor problemen zorgen!),
- Audio van Raspberry PI naar mixer middels een (ondersteunde) USB soundcard (de ingebouwde analoge output is niet best),
maar of je betrouwbare streaming over 50m gaat halen...??
De oplossing met een XMBC remote (audio blijft op de Raspberry Pi) is een stuk robuuster voor dropouts.

Als de router niet bij de Raspberry Pi/mixer kan staan, maar vele meters daar vandaan, dan kun je een CAT kabel uitrollen of gewoon een 230V kabel met 2 ethernet-over-powerline adapters.

Voor een betrouwbare verbinding tussen FOH en stage gebruik ik tegenwoordig iets heel revolutionairs: hybride kabel met power, 2xAES3/DMX en 2xCAT5... wink ;)
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
16-1-2015 21:57
Hallo Malle Pietje,

Malle Pietje schreef:

Ik wil met tablet en of smartphone draadloos muziek af spelen naar mijn mengtafel.
Niet via bluetooth, want voor zover mij bekend heeft dat een max. bereik van 10 mtr.
Ik gebruik al een tijdje een Denon DN-700H en een MikroTik RB2011UiAS-2HnD-IN (vergelijkbaar met Engenius die PvG aanhaalde in zijn post) voor demo's en (netwerk - audio) testjes.

De router (met meer vermogen dan toegestaan, wel instelbaar) draait op RouterOS en kan helemaal worden ingesteld naar je eigen wensen.
Het type router wat ik gebruik is wel een 2.4 Ghz unit (voor mij lag het zwaartepunt op de interne switches (aantal poorten, die apart zijn te configureren, Vlan, trunk enz., SFP cage (Small Form-factor Pluggable) en RouterOS), maar RouterBoard levert ook 5 Ghz units in verschillende (o.a. waterdichte) behuizingen met verschillende opties (o.a. PoE (Power over Ethernet)), startend vanaf een euro of 40.

Enigste nadeel van RouterOS is dat je over wat netwerk kennis moet beschikken, maar met de "Quick Set" (wizard) kan je al gauw wat draaiend hebben.
Demo-omgeving RouterOS.

De Denon DN-700H accepteert o.a. streams vanaf elk apparaat (pc/tablet/mobieltje onder Mac/Android/Windows).
Manual Denon DN-700H

Samen (Denon + RouterBoard) geen goedkope oplossing, maar wel uiterst stabiele en krachtige (draadloze) netwerk-verbindingen en door gebruik van de Denon DN-700H een zeer goede geluidskwaliteit en flexibiliteit.

Streamen heeft een paar nadelen:
  • Niet elke App en/of apparaat die streaming ondersteunt heeft een volume-regeling, wat ik zelf een heel groot nadeel vind.
  • Bij tijdelijke uitval van je (draadloos) netwerk stottert het geluid of valt zelfs helemaal weg.
  • Batterij eerder leeg van mobieltje/tablet.
Zelf zou ik het anders doen dan de TS wil, namelijk niet streamen, maar gewoon een "Remote Control" App installeren op je mobieltje/tablet.
Dat kan je doen met bijvoorbeeld de Denon Remote App als je een Denon hebt die AirPlay ondersteund zoals de DN-700H.

Je kan ook een Windows machine (met de muziekbestanden) met een geluidskaart configureren en Foobar2000 (en de MonkeyMote plugin) geïnstalleerd. Op je mobieltje/tablet zet je dan het App gedeelte (je neemt de PC niet over zoals met Remote Desktop of Teamviewer, je bestuurt alleen Foobar2000 via het (draadloos) netwerk).
Op bovenstaande manier omzeil je het "netwerk-weg-vallen-probleem" (muziek draait gewoon door als je geen verbinding meer hebt), én je hebt een volume-regeling én GEEN iTunes (man man man wat haat ik dat programma laugh :D ).

MonkeyMote (kost 1,99 Euro) draait echt heel stabiel, echt een aanrader.

https://www.monkeymote.com/images/ipad_screen3.png

(zie net dat bovenstaand programma alleen maar draait op een iPhone, iPod en iPad ashamed :$ )

Voor Android zijn ze er ook, alleen heb ik daar geen ervaringen mee.

Tip:
Onderstaande interne geluidskaarten (met o.a. RCA aansluitingen) zijn niet duur en hebben een hele goede geluidskwaliteit, en als je die nog niet goed genoeg vind kun je nog de OpAmps wisselen (zitten in voetjes, dus geen soldeer-werk).

https://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/so4AAOxyV85Ry-Ig/$(KGrHqRHJ!4FHJEnK,nZBRy-Igj(YQ~~60_57.JPG

www.ebay.com/itm/AUDIOTRAK-Prodigy-HD2-ADVANCE-DE-Sound-Card-2-Channel-/110775775269?ssPageName=ADME:L:OC:NL:3160

https://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/KwUAAMXQDK1RrC8l/$T2eC16RHJIQE9qUHsjWjBRrC8kf-kw~~60_12.JPG

www.ebay.com/itm/AUDIOTRAK-Prodigy-HD2-ADVANCE-DE-Special-Sound-Card-2-Channel-/110968908015?ssPageName=ADME:L:OC:NL:3160

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)