Forum > Geluid

Aanpassen DAP AX-15

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Jan KetelaarsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-10-2006
Laatste: 31-12-2009
Berichten: 5
19-10-2006 14:52
Na het lezen van de bevindingen van andere gebruikers ben ik overgegaan naar de DAP-A15 serie.
In principe voor die prijs geen slechte keuze maar de HF driver kan het geheel niet bijhouden.
De beveiliging wordt ingeschakeld en de hoge tonen vallen tijdelijk weg.
M.a.w. ik kan ze niet gebruiken omdat ze uitvallen...

Dit is iets wat ik niet kan gebruiken en heb toen ook meteen een ander merk set tops erbij gekocht omdat ik net 1 van de 4 aaneenvolgende avonden aan het draaien was en natuurlijk al commentaar kreeg.

Verder zijn er voor mij geen enkele specificaties bekend van het scheidingsfilter.

Nu wil ik graag een zwaardere HF driver plaatsen en i.p.v 16000Hkz naar 18000 Hrz gaan.
Tevens zou ik graag zien dat de HF met +/-3%? Db wordt verhoogd omdat de speaker als geheel net iets te kort komt.

Ikzelf zat te denken aan de driver Eminence PSD2002-S van 80 watt maar weet dus uberhaupt niet of ik de 16 of 8ohm moet hebben. tevens zou ik dan dus graag het frequentieberijk naar 18000 zien gaan maar dat moet dus in de filter gebeuren.

Wie heeft ervaring met de DAP AX series of specificaties van het scheidingsfilter, gebruikte speaker en driver?
Alvast bedankt.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2006 17:55

Jan Ketelaars schreef:

Na het lezen van de bevindingen van andere gebruikers ben ik overgegaan naar de DAP-A15 serie.
In principe voor die prijs geen slechte keuze maar de HF driver kan het geheel niet bijhouden.
De beveiliging wordt ingeschakeld en de hoge tonen vallen tijdelijk weg.
M.a.w. ik kan ze niet gebruiken omdat ze uitvallen...

Dit is iets wat ik niet kan gebruiken en heb toen ook meteen een ander merk set tops erbij gekocht omdat ik net 1 van de 4 aaneenvolgende avonden aan het draaien was en natuurlijk al commentaar kreeg.

Verder zijn er voor mij geen enkele specificaties bekend van het scheidingsfilter.

Nu wil ik graag een zwaardere HF driver plaatsen en i.p.v 16000Hkz naar 18000 Hrz gaan.
Tevens zou ik graag zien dat de HF met +/-3%? Db wordt verhoogd omdat de speaker als geheel net iets te kort komt.

Ikzelf zat te denken aan de driver Eminence PSD2002-S van 80 watt maar weet dus uberhaupt niet of ik de 16 of 8ohm moet hebben. tevens zou ik dan dus graag het frequentieberijk naar 18000 zien gaan maar dat moet dus in de filter gebeuren.

Wie heeft ervaring met de DAP AX series of specificaties van het scheidingsfilter, gebruikte speaker en driver?
Alvast bedankt.
Hetzelfde probleem heb ik gehad met de AX-115, is in feite hetzelfde als de AX-15, maar dan een grotere behuizing voor een betere basweergave.

In mijn geval heb ik de demping van de high driver gewijzigd van 10 dB naar 6 dB. Hiervoor heb ik weerstanden van 3R9 17 Watt en 8R2 17 Watt gebruikt. Over de PTC weerstand heb ik parallel een weerstand van 8R2 17 Watt gesoldeerd. In het geval dat te veel hoge tonen komen, worden deze dan gedempt met ca 6 dB.

Een andere high driver zou ik niet monteren. De driver in de AX-15 klinkt beter dan de Eminence PSD2002.

Oh ja, het verschil tussen 16000 Hz en 18000 Hz hoort niemand. Verder is het de vraag op welk -dB punt de Eminence PSD2002 gemeten is. Bij de AX-15 is de 16.000 Hz het -3 dB punt, en dat is erg netjes.

Verder is het zo als de hoge tonen uitvallen door de PTC beveiliging, dan draai je wel erg hard.

TCMC
Jan KetelaarsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-10-2006
Laatste: 31-12-2009
Berichten: 5
23-10-2006 19:29
Hallo TCMC,

Allereerst hartelijk bedankt dat je hebt gereageerd. happy :)

1. Ik blij dat nu weet dat als ik een weerstand 8R2 17 watt parrallel aan de PTC soldeer ik het gedeeltelijk kan opvangen dat alle hoge tonen wegvallen.
Als uitleg voor mij: de stroom zoekt de weg van de minste weerstand dus via de PTC en laat alles door. Dan als de PTC uitvalt loopt de stroom via de 8R2 die een weerstand heeft waardoor er minder stroom doorloopt (ongeveer -6db aan volume) en altijd nog de HF beschemt.

2. Mag ik de weerstand 3R9 17 watt parallel zetten met een standaard weerstand of moet ik de orginele compleet vervangen? Nu zijn er twee gemonteerd: de 20W5 6ohmJ en de 20W3 6ohmJ Ik zou zeggen de 20W5 aanpassen omdat deze volgens de waardes de meeste weerstand heeft en de HF driver moet beschermen?

Ik hoop en wil het graag begrijpen: het zou parallel mogen omdat de stroom ook hier weer de weg zoekt van de minste weerstand en dus via de 3R9 loopt en ongeveer -6db doorlaat i.p.v. de standaard 10db?

Ik ga er van uit dat de nieuwe weerstanden net als de standaard weerstanden ook 6Ohm
moeten zijn of in de buurt komen.
Conrad electronics heeft geen 17 watt dus zal ik 25 watt moeten pakken (en met 5,6OHM) Maar eerst nog maar eens verder zoeken.
Al blijf ik het raar vinden want zelfs in een niet al te grote zaal en met een 25 jarige bruiloft vielen de HF drivers allebeide uit. Dus zo hard zou dat toch niet kunnen zijn??

In ieder geval hoop ik dat mijn verhaal klopt en nogmaals hartelijk dank voor je hulp.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
23-10-2006 20:25

Jan Ketelaars schreef:

Hallo TCMC,

Allereerst hartelijk bedankt dat je hebt gereageerd. happy :)

1. Ik blij dat nu weet dat als ik een weerstand 8R2 17 watt parrallel aan de PTC soldeer ik het gedeeltelijk kan opvangen dat alle hoge tonen wegvallen.
Als uitleg voor mij: de stroom zoekt de weg van de minste weerstand dus via de PTC en laat alles door. Dan als de PTC uitvalt loopt de stroom via de 8R2 die een weerstand heeft waardoor er minder stroom doorloopt (ongeveer -6db aan volume) en altijd nog de HF beschemt.

2. Mag ik de weerstand 3R9 17 watt parallel zetten met een standaard weerstand of moet ik de orginele compleet vervangen? Nu zijn er twee gemonteerd: de 20W5 6ohmJ en de 20W3 6ohmJ Ik zou zeggen de 20W5 aanpassen omdat deze volgens de waardes de meeste weerstand heeft en de HF driver moet beschermen?
Ik heb hier een foto van mijn gemodificeerde DAP AX-15/AX-115 filter neergezet. De weerstanden zijn weliswaar 4 Ohm 20W en 8 Ohm 20W, maar hiervoor kun je ook de Conrad exemplaren van 3,9 Ohm 25W en 8,2 Ohm 25W in de plaats zetten. De weerstand van 8,2 Ohm 25 Watt over de PTC zul je aan de soldeerzijde van de print moeten bevestigen. Als het een weerstand is met aansluit draden, bevestig deze dan met Bison Kit. De onderdelen op het filter trillen wel eens graag los.

Die 4 dB extra op de high drive scheelt enorm en ik denk ook dat de PTC ook veel minder snel zal ingrijpen.

Conrad heeft trouwens ook de 60-090 PTC weerstanden. Deze zijn naar mijn idee net te sterk, maar in feite moet de originele 60-065 PTC weerstand ook goed voldoen.

TCMC
Jan KetelaarsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-10-2006
Laatste: 31-12-2009
Berichten: 5
5-11-2006 15:13

TCMC schreef:

Jan Ketelaars schreef:

Hallo TCMC,

Allereerst hartelijk bedankt dat je hebt gereageerd. happy :)

1. Ik blij dat nu weet dat als ik een weerstand 8R2 17 watt parrallel aan de PTC soldeer ik het gedeeltelijk kan opvangen dat alle hoge tonen wegvallen.
Als uitleg voor mij: de stroom zoekt de weg van de minste weerstand dus via de PTC en laat alles door. Dan als de PTC uitvalt loopt de stroom via de 8R2 die een weerstand heeft waardoor er minder stroom doorloopt (ongeveer -6db aan volume) en altijd nog de HF beschemt.

2. Mag ik de weerstand 3R9 17 watt parallel zetten met een standaard weerstand of moet ik de orginele compleet vervangen? Nu zijn er twee gemonteerd: de 20W5 6ohmJ en de 20W3 6ohmJ Ik zou zeggen de 20W5 aanpassen omdat deze volgens de waardes de meeste weerstand heeft en de HF driver moet beschermen?
Ik heb hier een foto van mijn gemodificeerde DAP AX-15/AX-115 filter neergezet. De weerstanden zijn weliswaar 4 Ohm 20W en 8 Ohm 20W, maar hiervoor kun je ook de Conrad exemplaren van 3,9 Ohm 25W en 8,2 Ohm 25W in de plaats zetten. De weerstand van 8,2 Ohm 25 Watt over de PTC zul je aan de soldeerzijde van de print moeten bevestigen. Als het een weerstand is met aansluit draden, bevestig deze dan met Bison Kit. De onderdelen op het filter trillen wel eens graag los.

Die 4 dB extra op de high drive scheelt enorm en ik denk ook dat de PTC ook veel minder snel zal ingrijpen.

Conrad heeft trouwens ook de 60-090 PTC weerstanden. Deze zijn naar mijn idee net te sterk, maar in feite moet de originele 60-065 PTC weerstand ook goed voldoen.

TCMC
Hallo TCMC,
Beetje druk gehad en daarom niet eerder kunnen reageren.
Ik heb inmiddels 2 x 25w3,9Ohm en 4x 25w 8,2Ohm binnen.
Tevens heb ik ook een filter uit de AX 15 gehaald.
Ik zie nu denk ik wel iets raars?
Op je foto van je aangepaste filter heb je als bovenste een weerstand 20w 4Ohm zitten (is bij mij 20w 5,6 Ohm)
en de onderste een 20w 8Ohm. (is bij mij 20w 3,6Ohm)

Als ik het goed begrijp vervang ik mijn standaard 5,6 naar 3,9 en de standaard 3,6 naar 8,2. Een heel groot verschil toch? Maar dan kom ik wel in de buurt van jou aangepaste filter.
(zou AX-115 filter standaard hetzelfde zijn als de AX-15? misschien niet omdat de basspeaker in een grotere kast gebouwd is en meer moet werken??)
Achteraf gezien had ik misschien de 3,9 niet hoeven te kopen want ik heb nu toch de 3,6 over die verplaatst had kunnen worden? maar dat is achteraf.

Afijn, ik ga de weerstanden plaatsen volgens je opgaaf en dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren en hoe het klinkt, tevens zal ik een weerstand van 8,2 Ohm parallel aan de PTC zetten.
Mocht ik iets vergeten zijn dan graag bericht?!

Ik zal je denk ik eind volgende week kunnen berichten wat het eindresultaat is geworden
al kan ik niet urenlang in een zaal testen en zal dat een keer in de echte praktijk moeten uitwijzen.

Bedankt weer voor je hulp en advies.
Jan Ketelaars
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
6-11-2006 06:58
Een beetje ernaast zitten mag wel.
De weerstanden die ik gebruikt heb zijn Chinese weerstanden. Deze zijn wat precieser en speciaal voor filters gemaakt. Ze voldoen dus ook niet aan de E-12 reeks, maar aan een waarde die je zelf wilt hebben. Helaas ben ik door mijn voorraad heen en gebruik dus de gangbare standaard E-12 reeks weerstanden die het net zo goed doen.

TCMC
Mac calisterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2014
Laatste: 13-5-2023
Berichten: 3
28-4-2014 11:32
Hallo,

Ik wil ook graag de filters van m'n AX-15's aanpassen omdat ik er ook tegen aanloop dat de hoge tonen weg vallen door snel ingrijpen. Ik ben erg benieuwd of het bij Jan Ketelaars geholpen heeft deze andere weerstanden aan te brengen.

Helaas kan ik de foto van het aangepaste filter niet openen. kan deze foto nog eens geüpload worden?

Groeten,

Kevin
Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurt feest te maken ;)
Mac calisterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2014
Laatste: 13-5-2023
Berichten: 3
3-5-2014 16:03
Wellicht iemand anders die me zou kunnen helpen?
Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurt feest te maken ;)
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
4-5-2014 01:02
Op je foto van je aangepaste filter heb je als bovenste een weerstand 20w 4Ohm zitten (is bij mij 20w 5,6 Ohm)
en de onderste een 20w 8Ohm. (is bij mij 20w 3,6Ohm)
De weerstand van 8,2 Ohm 25 Watt over de PTC zul je aan de soldeerzijde van de print moeten bevestigen.
(Er van uitgaande dat je wel enige kennis hebt van de verschillende componenten op het filter en een beetje kunt solderen...)

Als je bovenstaande berichten goed leest, kun je opmaken dat je de beide weerstanden op je filter vervangt voor een exemplaar van +/- 4(3,9) en 8(8,2) ohm (25W) èn een exemplaar van 8 ohm over je PTC heen soldeert (en dus niet de PTC vervangt/verwijdert)

Mocht je daar niet goed uitkomen, dan kun je TCMC altijd nog even een berichtje sturen. De beste man is 20 april nog op dit forum geweest, maar kans id groot dat hij dit topic over het hoofd ziet. Succes!
Mac calisterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2014
Laatste: 13-5-2023
Berichten: 3
20-5-2014 13:24
Dank voor de uitleg! Is nu een stuk duidelijker geworden! Uit bovenstaande teksten kon ik het niet direct zo opmaken zoals je het nu verwoord. Nogmaals bedankt 👍
Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurt feest te maken ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)