Forum > Geluid

Versterkermodules

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
18-3-2014 23:34
Het is nogal een verhaal geworden, maar mijn vraag ik eigenlijk simpel: heeft er iemand ervaring met inbouwversterkers?

Stel(... wink ;) ), ik heb vier DAP XT-12T topkasten die ik graag actief zou willen gaan gebruiken. Wanneer ik vier kasten gebruik zullen er altijd twee naast elkaar komen, deze zouden dus een versterker kunnen delen (de twee bij elkaar mogen hetzelfde signaal krijgen). Een kast wordt dan actief, de passieve kast wordt dan met (een korte) speakonkabel op de actieve aangesloten. Een XT-12T heeft een belastbaarheid van 450W.

Waarom niet gewoon actieve kasten kopen? Ik ben tevreden over deze kasten en met een relatief kleine investering lijkt me dit een mooie manier om ze af en toe tussen m'n andere actieve speakers in te zetten.

Een kleine gang langs de webshop en een speurtocht op internet geeft mij de volgende modules:
  • JB Systems AVM-1
    300W@8ohm, 500W@4ohm, € 209,00
    Lijkt vooral op toppen gericht (minste vermogen, enkel een lowcut-filter)
  • JB Systems AVM-2
    500W@8ohm, 850W@4ohm, € 316,00
    Te gebruiken op zowel top als sub (door omschakelbaar filter: high/low pass)
  • JB Systems AVM-3
    800W@8ohm, 1300W@4ohm, € 269,00
    Te gebruiken op zowel top als sub (door omschakelbaar filter: high/low pass), verbazingwekkend genoeg goedkoper dan z'n lichtere broertje (AVM-2) die volgens mij verder identiek is?!?
  • Hypex PSC2.400
    2x 400W@4ohm, € 302,00 (incl. BTW)
    Ziet er qua functies goed uit (via USB te configureren), ook de prijs is acceptabel, op 8 ohm blijft er helaas veel te weinig vermogen over.
  • Hypex PSC2.700
    2x 700W@4ohm € 556,00 (incl. BTW)
    Zelfde punten als de module hierboven. 700W@4ohm, vertaald zich waarschijnlijk naar +/- 400W@8ohm (?) en dat lijkt me nog steeds te weinig. Tevens onaantrekkelijk door de prijs.
  • Powersoft modules
    Ziet er erg goed uit, maar vrees het prijskaartje wat hieraan vast zit (RS485, ethernet, updatebaar, dsp). Deze geavanceerde functies heb ik natuurlijk niet nodig en dan is het zonde om daarvoor te betalen. Tevens zie ik niet direct een aansluitpaneel, het lijkt meer iets voor producenten om in hun product te integreren.
  • Pascal modules
    Zelfde verhaal als hierboven, ziet er erg goed uit maar een beetje overkill voor mijn toepassing.
De JB modules zijn 1-kanaals voor zover ik zie, maar kunnen zonder problemen op 4 ohm draaien (nodig vanwege het doorlussen naar een passieve speaker). De overige modules zijn 2-kanaals. In sommige toepassingen handig, maar voor mij niet nodig.

Wanneer ik uit bovenste modules een keuze zou moeten maken neig ik naar de JB AVM-3. De AVM-1lijkt me wat weinig vermogen te leveren. Een AVM-2 zou voldoende zijn, de AVM-3 is echter goedkoper en heeft nog wat meer vermogen (wel net onder de 'neem 2x vermogen van de speaker als versterkervermogen, dat lijkt me netjes?) en kan als bonus later altijd nog in een sub gebruikt worden.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
19-3-2014 06:02
Waarom niet gewoon de originele versterkermodule van DAP?
Ik weet niet of de nieuwe XT-12T in A-versie bestaat, maar zijn voorganger de X-12TA bestaat wel en de module heeft een vermogen van 400 voor het laag en 100 voor hoog. Actieve filtering dus zo te zien en daardoor weer meer rendement. Geen idee of je zoiets met een kleine aanpassing kunt doorlussen...
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
19-3-2014 07:57
Waarom zou je een speakertje van 400 euro actief willen maken?
Koop dan gewoon fatsoenlijke actieve kasten. Die kosten die je gaat maken gaan nooit opleveren wat jij wilt.
Je gaat nu een oplossing maken waar je zelf nogal wat aan moet doen om het goed te krijgen. Je speakers zien een kleinere kast qua inhoud, dus je afstemming wijzigt van 1 van de 2 kasten naast elkaar, etc etc.
Zet dan gewoon een versterker direct bij de speakers. Zelfde effect, veel minder problemen lijkt mij.

Anders de hele boel verkopen en actieve kopen. Kost je waarschijnlijk evenveel en veel minder problemen en moeite.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
19-3-2014 08:30
Het verzonken inbouwen van modules is gewone boxen zal je meer werk bezorgen dan je denkt vrees ik.
Verkijk je vooral niet op de diepte die je vrij hebt als je tussen de achterkanten van de luidsprekers en de verzonken achterkant overhoud om zo'n module in te bouwen.

Ook moet je goed oppassen met de koeling van de module.
Zeker bij modules die wat meer vermogen hebben.

Over een weekje is de pa beurs, ga daar eens snuffelen voor een paar mooie actieve boxen zou ik zeggen.

Zelf heb ik liever alles passief, minder zwaar sjouwen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-3-2014 09:27
De nieuwe Powersoft LiteMod gaat reuze meevallen qua prijs, redelijk stuk goedkoper dan de D-Cell van nu. Ding weegt als turnkey solution ook amper 800gram.
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
19-3-2014 12:58
Bedankt voor de reacties tot nu toe, zitten inderdaad dingen tussen waar ik niet direct aan gedacht had.

Frank76 schreef:

Waarom zou je een speakertje van 400 euro actief willen maken?
...
Anders de hele boel verkopen en actieve kopen. Kost je waarschijnlijk evenveel en veel minder problemen en moeite.
Omdat dat speakertje van 400,- prima klinkt laugh :D . Ok, serieus: ik heb redelijk wat (actief) dB Technologies staan maar zou deze ook graag af en toe actief gebruiken. Als wat ik wil mogelijk is zou me dat ongeveer 550,- kosten. Daarvoor koop je natuurlijk niet 4 actieve speakers (al dan niet tweedehands).

Ik ben niet vies van wat geknutsel, maar het resultaat moet dan natuurlijk wel goed zijn. Aangezien er ook een actieve versie van de X-12 bestaat (X-12A) lijkt me dit wel te kunnen, enige wat me inderdaad problematisch lijkt is het verschil tussen de twee kasten. Als ik elke speaker van een versterkermodule moet voorzien (om verschillen te voorkomen) ben ik het met je eens dat het financieel interessanter is om gewoon alles te verkopen en kant-en-klaar te kopen.

Mocht dit allemaal niet blijken te kunnen ga ik ze verkopen en koop ik wel twee actieve kasten in dezelfde serie als ik al heb.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-3-2014 16:14

bomdes schreef:

De nieuwe Powersoft LiteMod gaat reuze meevallen qua prijs, redelijk stuk goedkoper dan de D-Cell van nu. Ding weegt als turnkey solution ook amper 800gram.
Wat moet ik mij dan voorstellen van prijs?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-3-2014 20:55
De LiteMod is nog niet beschikbaar, maar de D-Cell504 IS DSP kost 445EUR ex BTW voor de 2ch versie.
ik gok dus rond de 400EUR, maar dan voor een pak meer vermogen, de D-cell is maar 2x 350W 4Ohm.
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
27-3-2014 00:44

Tom schreef:

Zelf heb ik liever alles passief, minder zwaar sjouwen.
Ook dan sjouw je je versterkers mee, mister AA V3000 shut up :X Ampracks wegen over het algemeen ook niet niks.

Dan is een X12 van 22+3 kilo aan module prima te doen. Wat de koeling betreft, lijkt het dat de AVM modules actief koelen met een luchtstroom van- en naar de achterkant toe (naar buiten dus, niet in de speaker) gezien de ventilator en dat de module verder is afgeschermd in een metalen kist.
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
27-3-2014 01:05
Tja, de discussie actief vs. passief lijkt me hier niet helemaal op z'n plaats. Beiden hebben voordelen. Waar je voor kiest hangt van vele factoren af, inclusief een groot deel persoonlijke voorkeur denk ik.

Voor mij valt die afweging positief uit voor een actief systeem, 3kg extra per kast neem ik dan voor lief. Mits het natuurlijk kans van slagen heeft ivm. de andere (terechte) opmerkingen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)