Forum > Newbie Forum

Stroomschokjes

(55 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
16-4-2007 17:54

RodiBakker schreef:

Toevallig een aggregaat gebruikt als voeding? Misschien was die niet geaard? Kabels gebruikt zonder goede aarding?
Een aggeregaat die niet geaard is vormt een IU-stelsel en daar kun je geen opdonder van krijgen razz :p , ookal raakje de fase aan (uiteraard zonder OOK de nul aan te raken!!)

Een aggeregaat welke t sterpunt is verbonden met het beschermingscontact van de afgaande bekabeling vormt een IM-stelsel en kan alleen aardfouten maken tussen fase en de beschermingsleidingen in de aangesloten installatie, maar nog steeds niet met de "echte aarde" Hier kun je dus wel een optater krijgen als je met de fase in aanraking komt!

Als bij een aggeregaat t sterpunt dmv een aardpen aan aarde geslagen wordt ontstaat het gebruikelijke TN-stelsel welke zich hetzelfde gedraagd als een vast aangesloten elektra aansluiting.

Maar dat ter zijde...

Zoals gezegt werd kan het idd spanningsversleping zijn door te grote aardlussen als gevolg van afgeschermde geluid- / dmx-bekabeling welke apparatuur uit verschillende groepen verbind. Aarde wordt hierdoor spanningsvoerend.

Maar ik heb dergelijke zaken dikwijls genoeg meegemaakt op plaatsen met van die indutriele spiegelgladde gietvloeren. Met de juiste schoenen wordt je hier zo geladen als de pest van en ontlaad je bij alles wat ook maar lekker aan aarde hangt. (Dus ben je zelf de "fout")
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-4-2007 21:38

martyndegraaf schreef:

Met de juiste schoenen wordt je hier zo geladen als de pest van en ontlaad je bij alles wat ook maar lekker aan aarde hangt. (Dus ben je zelf de "fout")
Valt dat niet onder statische electriciteit?
Vooral s'winters in de matrassen industrie, waarbij de bonell geveerde matrassen het beste vonkte.

Schoenen keuze maakte overigens niets uit, die matrassen kon je van ver al horen aankomen laugh :D
Bij het draaien van de matras op de lopende band altijd succes verzekerd. (zo niet, dan extra opschudden wink ;) )

Martin.
kvm entertainment
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
18-4-2007 23:01
Wel eens voor mijn werk een hoop verlichting moeten hangen in een kartonage fabriek. Daar gaat papier met 50km/h door de hele fabriek en wij stonden op zo'n schaarhoogwerker. Met van die lekkere bandjes op zo'n lekker vloertje. Kortom, statische electriciteit genoeg sad :(

Dus als je ook maar 30cm gereden had eerst ff een stuk vd draad wat vastkeknoopt was aan de hoogwerker tegen t stalen spand houden. (Vingers van de collega werkte ook laugh :D )
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
4-7-2007 14:39
Maar hoe zit dat met stroomschokjes van microfoons dan?. Ik heb gister ook gedraaid en had er echt last van. Had mijn microfoon vast en kreeg schokje als ik mijn DMX controller vast pakte. Kan dit aan de microfoon liggen?.
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-7-2007 15:56
Vrijwel altijd een afwezigheid van randaarde hier of daar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
4-7-2007 19:21
Of zoals eerder al aangehaald, kunnen het wel eens behoorlijk grote aardlussen zijn.
In zo'n geval loopt er continu een verschilstroom door je beschermingsleiding (want zo hoort geel\groen genoemd te worden in de installatietechniek).

Op het moment dat jij contact maakt met die beschermingsleiding (en dat zou voor het goed zijn iedere metale behuizing moeten zijn en dus ook een microfoon die met afgeschermde kabel aan je, idd, geaarde mixer hangt) maak jij weer ter plekke een nieuwe aardverbinding.

Stroom kiest nou eenmaal de weg van de minste weerstand. Als jij op dat monent net iets minder weerstand hebt, bijvoorbeeld door de juiste schoenen en een bezweet lichaam, dan loopt die verschilstroom weg door je lichaam naar aarde.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-7-2007 19:49

martyndegraaf schreef:

Of zoals eerder al aangehaald, kunnen het wel eens behoorlijk grote aardlussen zijn.
In zo'n geval loopt er continu een verschilstroom door je beschermingsleiding (want zo hoort geel\groen genoemd te worden in de installatietechniek).
Hier kun je vaak wazige storingen (brom, knetter, vonken tussen flightcases) van krijgen maar eigenlijk nooit een duidelijk voelbare "tik" (spanning is gewoon te laag; stroom kan echter wel zeer behoorlijk zijn). Dit in tegenstelling tot afwezigheid van randaarde hier of daar (zeker bij Klasse-1 apparaten die randaarde MOETEN hebben) waardoor apparaten rond de helft van het lichtnet gaan zweven (hoge spanning, maximale stroom is echter minimaal (gelukkig maar)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
18-2-2014 22:44
Ik kick maar even een bestaand topic, blijven we lekker overzichtelijk.

Want dat laatste wat Andre beschrijft had ik schijnbaar dit weekend ook.
Mn taperack aangesloten op een simpele hifi-versterker en toen ik één der plugen en een metalen stellingkast beide beet had, kreeg ik me een beste tik. Even meten: 115V..

Mn rackje was inderdaad aangesloten zonder randaarde.
Maar kan ik verder concluderen dat er dus niks mis is met mijn apparatuur? En dat het schijnbaar normaal kan zijn dat er stroom weglekt met een dergelijke spanning?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2057
18-2-2014 23:16
Het gebeurt inderdaad in veel apparaten dat er een condensator van L/N naar PE loopt.
Wanneer PE gewoon los hangt te zweven, maakt dit een mooie spanningsdeler, die de PE aansluiting netjes op de helft van de netspanning houdt.
Er is in dat geval niets vreemds aan de hand, op die vreemde vogel na die een aansluiting zonder aarde heeft durven gebruiken sneaky :V

In een computervoeding gebeurt overigens hetzelfde. De mensen uit het thin ethernet tijdperk hebben vast wel eens een tik gehad van een BNC connector afscherming wink ;)
Die konden overigens ook lekker vonken (zeker bij PC´s uit verschillende fasen gevoed).

[offtopic]
Ik ben overigens niet zo oud dat ik het echte thin ethernet tijdperk bewust heb meegemaakt, maar wel zo oud dat een switch/hub te duur was voor een puber en een token ring kaartje al op de rommelmarkt te vinden was.
Wellicht heeft mijn generatie op die manier nog net een stukje dieper techniekgevoel/interesse meegesnoept dat bij de huidige "techniek-moet-bruikbaar-zijn-voor-dummies-en-als-het-kapot-is-kopen-we-iets-nieuws" generatie volgens mij steeds vaker ontbreekt. We gaan het tekort aan technici nog wel hard merken!
[/offtopic]
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-2-2014 09:25

joepurlings schreef:

Het gebeurt inderdaad in veel apparaten dat er een condensator van L/N naar PE loopt.
En zelfs als die condensator er niet is dan is ie er stiekem toch (in de vorm van de 3-aderige voedingskabel). De waarde van die set "condensators" is lager dan die van een gemiddelde "Y-condensator" maar nog steeds voldoende om de behuizing onbelast te laten zweven op de helft van de netspanning.

<<<

Nog maar even een open deur. Klasse-1 apparaten MOETEN geaard zijn om de omgeving voldoende te kunnen beschermen tegen fouten die kunnen optreden in de apparaten in kwestie. Het niet aarden van Klasse-1 apparaten brengt de omgeving onnodig in gevaar (en lijkt mij in veel gevallen geen wenselijke situatie (ik druk me weer eens zwaar eufemistisch uit)).

Overweeg ook om, in afwezigheid van een vaste aardlekschakelaar, een mobiele aardlekschakelaar te gebruiken. Die kan dan gelijk de vraag beantwoorden of het apparaat in kwestie gevaarlijk veel lekt naar aarde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)