Forum > Geluid

Defect raken geluidsinstallatie

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 14:26
Hallo,

Ik zit met een dilemma en dat is dat bij ons de muziekinstallatie defect is geraakt. Wij hebben een optochtswagen/carnavalswagen waarbij we de muziek in eigen beheer hebben. Dit geluidssetje hebben we pas tweedehands gekocht. Echter ging het de afgelopen optocht niet zoals we gehoopt hadden. 5 Van de speakers uit de 215XT subwoofers waren overleden. En van de werkende subwoofers was er een schrapend geluid te horen. Voordeel van de 215XT is dat de magneet eraf kan en kwamen we erachter dat het schuim tussen de luchtspleet is gekomen. Dit verwijderd en ze spelen weer als nieuw. De andere defecte speakers zijn vervangen door een gebruikt exemplaar.

Hieronder de opstelling:

https://i42.tinypic.com/faq2br.png
Specificaties:
Mengpaneel: Reloop RMX 300 BPM
Crossover: Behringer CX3400
Versterkers: QSC MX3000a
2* 825W @ 8ohm
2* 1250W @ 4 ohm
2* 1600W @ 2ohm
Bridge: 2400W @ 8ohm
3200W @ 4ohm

Subwoofers: 4* Peavey HiSys 3
215XT met 2*1505-8 blackwidow speakers
Geen filter
700W Continu @ 4 ohm
1400w Program @ 4 ohm

Toppers: 4* Peavey HiSys 3
700W Continu @ 4 ohm
1400w Program @ 4 ohm
2* Oude type? Klinkt veel hoger.
2* Nieuwe type? Meer FullRange

Tevens bij beide type de kantelfrequenties van het filter doorgemeten. Wijken behoorlijk af van elkaar. Lijkt origineel. Bij de oude types zijn wel de tweeters vervangen door kleinere en is de ruimte die over is opgevuld.
Dit alles word gevoed door een grote aggregaat met een vermogen van ongeveer 40 kVA.

Nu wil ik natuurlijk niet weer dat dit ons overkomt, en is me vraag of het misschien door het draaien op 2ohm kan komen. Of het komt doordat onze wagen te erg te keer gaat dat de boxen hier erg aan te leiden hebben. De versterkers hebben minimaal in de clip gedraaid en alles stond strak afgeregeld met de crossover.
Wat denken jullie? Hebben jullie nog suggesties?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
19-1-2014 14:45
1600*4 op 2 ohm op een carnavalswagen en amper in de clip? Speakers waarvan je de magneet los kunt halen?

Carnaval is leuk. Maar dit lijkt me onzinnig.....

Geluid stukken zachter zetten, de helft van de installatie thuis laten en dus op 4 ohm draaien, en de speakers waar de magneet "zomaar van af kan" vervangen voor gezonde exemplaren lijkt mij hier het beste advies.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
19-1-2014 14:50
Ik zou de subs wat lager crossen. Experimenteer eens met 80hz-100hz.

2 ohm load is vooral zwaar voor de versterkers. Max vermogen wordt gevraagd. Maar je versterkers zijn niet stuk; zegt misschien ook iets over de kwaliteit van de eindbak (QSCmx) en de iets mindere kwaliteit van de subs...

Ik zou vooral de mixer output niet laten clippen en ook goed luisteren naar je set. Meestal is het goed te horen wanneer een luidspreker overstuurt wordt en vooraleer er schade optreedt.

Gebruik je oren.
If you can't beat them join them...
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 15:20

klunz schreef:

1600*4 op 2 ohm op een carnavalswagen en amper in de clip? Speakers waarvan je de magneet los kunt halen?

Carnaval is leuk. Maar dit lijkt me onzinnig.....

Geluid stukken zachter zetten, de helft van de installatie thuis laten en dus op 4 ohm draaien, en de speakers waar de magneet "zomaar van af kan" vervangen voor gezonde exemplaren lijkt mij hier het beste advies.

klunz
Hoi Klunz,

Dit zijn originele blackwidow speakers waarvan de magneet met 3 boutjes zijn geschroefd ipv gelijmd.

Audax schreef:

Ik zou de subs wat lager crossen. Experimenteer eens met 80hz-100hz.

2 ohm load is vooral zwaar voor de versterkers. Max vermogen wordt gevraagd. Maar je versterkers zijn niet stuk; zegt misschien ook iets over de kwaliteit van de eindbak (QSCmx) en de iets mindere kwaliteit van de subs...

Ik zou vooral de mixer output niet laten clippen en ook goed luisteren naar je set. Meestal is het goed te horen wanneer een luidspreker overstuurt wordt en vooraleer er schade optreedt.

Gebruik je oren.
Hoi Audax,

Dan zet ik de crossover op 100Hz, echter staat achterop de subs crossover point 150Hz, vandaar dat ik ik hem hierop heb afgeregeld.

Mixer output is een goede, we hebben veel gedownloade muziek, en vooral hardstyle. Dit is echter een moeilijke muziek genre om te luisteren wanneer er schade optreedt.

Zou het er ook mee te maken hebben dat de wagen erg te keer gaat. Ik kan me voorstellen dat de zware magneet achterop de speaker die maar enkele micrometers speling tussen de luchtspleet heeft makkelijk iets kan verschuiven.

Liever willen we wel met de complete set blijven draaien. Want je staat in de openlucht en daarvoor is er veel vermogen nodig om een beetje mee te kunnen komen.

Maar naar mijn mening kunnen de speakers niet defect raken als je versterker op 2 ohm draait. Of hebben jullie hier een andere verklaring voor?
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
19-1-2014 15:37
De oorzaak kan idd mede zijn doordat de wagen hard op en neer gaat.
Speakers worden warm, krijgen veel krachten te voortduren etc.

Zo zijn bij ons ook wel eens speakers defect geraakt.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
19-1-2014 15:38

Bmwdennis schreef:

we hebben veel gedownloade muziek, en vooral hardstyle.
Inderdaad, da's echt carnavalsmuziek...
sneaky :V

Bmwdennis schreef:

Dit is echter een moeilijke muziek genre om te luisteren wanneer er schade optreedt.
Vervorming is vervorming, of je nu hardstyle, trance, josti band of klassiek speelt. Als jij dat onderscheid niet kunt maken heeft dat eerder te maken met onervarenheid van jullie kant vrees ik dan.

Als je trouwens een aantal subs tegelijkertijd opblaast, misschien al eens gedacht om te checken of je niet met een faseverschil zit?
Free beats!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
19-1-2014 16:34

niekj92 schreef:

De oorzaak kan idd mede zijn doordat de wagen hard op en neer gaat.
Speakers worden warm, krijgen veel krachten te voortduren etc.

Zo zijn bij ons ook wel eens speakers defect geraakt.
Tenzij de wagen meedoet aan de Dakar zal dit niet geval zijn. Door een beetje schommelen van de wagen krijgen de speakers helemaal geen grote krachten te verduren, en waarom de speakers daardoor warm zouden worden zie ik ook niet in.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
19-1-2014 17:19
Die laagdrivers hebben een nominale weerstand van 5.23 ohm volgens de specsheet, dus je totale weerstand die jij per kanaal aan de versterker aanbied is geen 2 ohm per kanaal maar eerder iets van 1,3 Ohm!
Zal vast niet bevorderlijk zijn voor de totale betrouwbaarheid van je systeem, laat staan de geluidskwaliteit.. shut up :X

Dus: ook ik ben van mening dat je of meer versterkers of minder speakers mee moet nemen...

Had je de low-cut frequentie ook goed ingesteld van de subs?
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
19-1-2014 17:22
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 19-1-2014 17:48
Hallo,

Mij lijkt het simpel, zover ik kan zien is er geen speakerprocessor gebruikt met limiters en de set is in het rood gestuurd, met als gevolg dat de zaak naar de eeuwige jachtvelden is gestuurd.
En met die takkenherrie (die standaard al klinkt als overstuurde bagger) hoor je echt niet (als ongeoefende) als een set een tijdje over zijn nek speelt.

Audax schreef:

Ik zou de subs wat lager crossen. Experimenteer eens met 80hz-100hz.
Daar zie ik het nut niet van in, kasten mogen volgens de Peavey manual tussen de 100 en 250Hz worden gecrossed,

Peavey Manual schreef:

Crossover - The practice of bi-amplification allows full control over the performance of the drivers used in the HiSys215XT. For optimum performance, no internal passive crossover is fitted to the HiSys 215XT. An electroniccrossover or module will be required with a crossover point of between 100 and 250Hz......
Het volgende lijkt mij wijselijk om te doen:
  • koop een speakerprocessor, bijvoorbeeld een tweede hands Behringer DCX2496 (met goed ingestelde limiters en low-cut).
  • gain structuur netjes instellen.
  • Mengpaneel niet in het rood uitsturen.
Greetz webbie...
These go to Eleven ...
BmwdennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2014
Laatste: 30-4-2014
Berichten: 10
19-1-2014 17:42
1 x bewerkt. Laatst door Bmwdennis op 19-1-2014 17:45

Soundpower schreef:

Die laagdrivers hebben een nominale weerstand van 5.23 ohm volgens de specsheet, dus je totale weerstand die jij per kanaal aan de versterker aanbied is geen 2 ohm per kanaal maar eerder iets van 1,3 Ohm!
Zal vast niet bevorderlijk zijn voor de totale betrouwbaarheid van je systeem, laat staan de geluidskwaliteit.. shut up :X

Dus: ook ik ben van mening dat je of meer versterkers of minder speakers mee moet nemen...

Had je de low-cut frequentie ook goed ingesteld van de subs?
low-cut stond inderdaad ingeschakeld op de crossover. Dus alles onder de 25Hz zou afgekapt worden.

Hoi,

Ik heb nog even nagedacht, en aangezien we niet een groot budget hebben heb ik het volgende uitgedacht om toch met vier subs te kunnen spelen.

Wanneer ik de MX3000a op bridgemodus zet krijg ik 3200W op 4ohm.

Dus als ik de volgende schakeling maak kan ik naar mijn idee de versterker op 4ohm draaien.

https://i43.tinypic.com/5nj3ms.jpg

Alleen draaien de twee eindtrappen dan wel weer op 2ohm en kom je weer op precies het zelfde uit als voorheen.

Het probleem is het budget om extra versterkers te kopen. Maar wanneer het wederom defect raakt zijn de kosten nog meer dat weet ik.

Toch maar eens kijken of we de MX3000a voor een mooie prijs kunnen verkopen en daarvoor 2 lichtere versterker voor kunnen vinden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)