Forum > Licht

Trusscarré bouwen

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
9-10-2013 12:46
Zeik dan ook niet Douwe wink ;)
Ik zeg niet voor niks volgens de taalkundige definitie!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-10-2013 13:01

Frank76 schreef:

Zeik dan ook niet Douwe wink ;)
Ik zeg niet voor niks volgens de taalkundige definitie!
Frank, wat ik een beetje opmaak uit de diverse posts de laatste tijd, is dat je opzoek bent naar een gouden ei!
Even relateren aan je andere topic hier op het forum.

Er worden meerdere oplossingen geboden, maar allen zijn ze niet goed, of heb je een andere kijk op.

Heel simpel zoals douwe al aangaf. Voor een serieus carre dienen ook serieuze materiaalliften te worden gebruikt, 4 stuks!
Indien je als bedrijf slechts enkele malen per jaar een dergelijk carre plaatst, dan heb je waarschijnlijk niet de hoeveelheid truss liggen en ook de statieven, liften niet. Wat doe je dan? Juist inhuren!

En hier gaat het vaak fout bij de bedrijfjes.. ze willen alles in eigen beheer hebben, "het kan toch ook met onze spullen? het was al zo duur!" Inhuren kost alleen maar geld en drukt onze "winst" !

Als je de onderneming goed op orde hebt weet je een hele duidelijke scheiding tussen het verantwoord kunnen aanschaffen van materialen en wanneer het beter is om materiaal enkele keren per jaar in te huren! En daar gaat het heel vaak mis!
Iedereen wil alles maar zelf hebben, staan er vele schuren en opslagloodsen elk weekend voor meer dan de helft gevult.. worden de prijzen gedrukt omdat "de aanschaf" toch een keer terug moet worden verdient.. "het staat er anders maar te staan"

Juiste manier van carre bouwen; ding op de grond in elkaar tikken, 4 st. materiaallift, frontloader, vorkstatief of hoe je hem ook wilt noemen eronder en op hoogte draaien zodat je je lampjes erin kunt hangen en bekabelen, verder omhoog draaien, testen of alles werkt wink ;) pootjes eronder, nog een stukje omhoog draaien, volgend deel poot eronder en voetplaat eronder.. laten zakken tot hij stabiel staat.. En klaar.

Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
9-10-2013 13:53
Voor kleine carré's gebruiken we 4x VMB Te 074 pro. Opbouw zoals hier reeds beschreven. Dak in elkaar timmeren, aan 1 kant optillen, statieven eronder en dan de andere kant hetzelfde. Licht en kabels erin en takelen maar. Voor de grotere carré's en podia die we de laatste tijd neerzetten huren we 4x ALP LM 750 in. Deze hebben een lagere opbouwhoogte, kunnen hoger en meer gewicht hebben.
Nieuwe website online!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
9-10-2013 13:58

Watt-Xtra schreef:

Er worden meerdere oplossingen geboden, maar allen zijn ze niet goed, of heb je een andere kijk op.
Mag dat niet dan?
Er gaan teveel mensen vanuit dat het 100 keer per jaar gebruikt moet worden, iedereen een vrachtwagen rijd, een loods van minimaal 1000 m2 heeft en investeert als een dolle.
Voor ons is het investeren van 4000 euro aan een paar liftjes enorm veel geld.
Hier moet geld verdiend worden en ligt een carré te vaak thuis. Om dat scherp te kunnen verhuren moet je inventief zijn. De door ons gehanteerde methode is zo gek nog niet.
Ben alleen benieuwd hoe die kleinere drive-in shows dat doen.

Over "even optillen" heb ik wel vraagtekens. Je praat over minimaal 250 kg voor het hele ding. Dat til je niet "even" op een statief. Iedereen doet alsof het een 10 inch topje is dat je op een statiefje zet. En daar reageer ik op.

En wat betreft de takels, in mijn ogen is het waanzin te takelen om er alsnog een pootje onder te zetten. Dan blijf ik liever vliegen aan takels.
Want 7*9 zetten wij regelmatig neer op een kleine locatie waar je niet met een hoogwerker, takels of wat dan ook naar binnen kan. Een materiaalliftje kan nog net.
En ja, die truss ligt er gewoon.

edit:
Geld uitgeven is de makkelijkste manier, maar soms niet altijd de slimste.
Inventiviteit is ons sterke punt, waar budget mist, kunnen we toch een goede oplossing bieden voor de klant. Dat vraagt van ons inventiviteit en creativiteit en die hebben we.
Daarbij durf ik gewoon te vragen maar ageer wel met het gemak waarmee mensen aan bepaalde zaken voorbij hollen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
9-10-2013 14:16

Frank76 schreef:

Iedereen die over takels begint snap ik niet. Waarom zou je een takel willen gebruiken en dan toch een carré wegzetten?
Dan kan je toch beter alles takelen of ben ik nou gek? shut up :X
Er zijn hier in Nederland toch een aantal locaties waar je wel mag hijsen, zolang er geen publiek aanwezig is.
Bij voorbeeld transformatorhuis op het westergas in A'dam.
Hier gebruiken we takels om een carré te grote v/d zaal op z'n pootjes te zetten. (ongeveer 10x25m)

Doe alsjeblieft niet alsof je alles weet, dat kan namelijk niet.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
9-10-2013 14:26

Douwe schreef:

Doe alsjeblieft niet alsof je alles weet, dat kan namelijk niet.
Wat doe jij lelijk! Jammer.
Ik doe dat helemaal niet, alleen IK kies ervoor om alles aan de takels te laten hangen als dat toch kan. Want IK zou dan geen pootjes willen. Dat is een mening Douwe en geen wetenswaardigheid.
Ook heb IK de ervaring dat ik op een aantal locaties niet kan of mag hijsen en dat ook niet wil.
Heeft dus niks met welke locatie van jou dan ook te maken.

Topic mag wel op weg, dit gaat een kant op die ik totaal niet wil.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
9-10-2013 14:31
Frank,

Het is niet lelijk doen, alleen de keiharde realiteit.
Op sommige locaties mag je het niet laten hangen aan takels, hoe graag je het ook wilt.

Ik heb niets tegen je gedachte maar sommige constructies kunnen het gewoon niet hebben.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
9-10-2013 14:42

Frank76 schreef:

Hier moet geld verdiend worden en ligt een carré te vaak thuis. Om dat scherp te kunnen verhuren moet je inventief zijn. De door ons gehanteerde methode is zo gek nog niet.
Ben alleen benieuwd hoe die kleinere drive-in shows dat doen.

Over "even optillen" heb ik wel vraagtekens. Je praat over minimaal 250 kg voor het hele ding. Dat til je niet "even" op een statief. Iedereen doet alsof het een 10 inch topje is dat je op een statiefje zet. En daar reageer ik op.
Ach, mijn Prolyte X30D carre gebruik ik ook maar amper, maar dat was met 3 klussen al terugverdiend dus geeft het niet zo`n stress..

Een 2-meter deeltje X30D weegt met koppelingen maar 8 kilo, dus mijn hele set weegt lang geen 250 kilo totaal... (5x5x2,5m)
Denk dat mijn carre plus basis lichtsetje(4 Martin MX-1of MX-4 scans, Martin Wizard, paar t4 balkjes en `n strobe nieteens heel veel meer dan dat weegt...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
9-10-2013 15:12
250kg in totaal, maar welke kneus gaat zoiets dan ook deadliften...

Een Sound Projects Diamond kast weegt ook bijna 100kg, en toch is dit wel te hanteren door gebruik te maken van kantelen tegen de sub ed.
hetzelfde met zo een carré. Een lege volledige kader van 8x4 heffen we met 2 ook niet op hoor, maar eerst de ene zijde de lucht in en dan de andere is geen probleem.

Een carré kopen is op zich ook niet bijster stom, zelfs al gebruik je hem niet al te vaak. Zolang je Prolyte of Euro/Global koopt kan je het spul normaal wel regelmatig doorverhuren en is het een van de zaken die het makkelijkst in brokken te dry hiren is.

Statieven is een andere zaak. Die kosten aardig wat geld, zijn bulky in transport (zeker materiaalliften). Maar zonder statieven, geen carré. Vaak niet al te stom om die dan in te huren voor die enkele keren dat je je hele kader weg zet.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-10-2013 15:17

Frank76 schreef:

Watt-Xtra schreef:

Er worden meerdere oplossingen geboden, maar allen zijn ze niet goed, of heb je een andere kijk op.
Mag dat niet dan?
Er gaan teveel mensen vanuit dat het 100 keer per jaar gebruikt moet worden, iedereen een vrachtwagen rijd, een loods van minimaal 1000 m2 heeft en investeert als een dolle.
Voor ons is het investeren van 4000 euro aan een paar liftjes enorm veel geld.
Hier moet geld verdiend worden en ligt een carré te vaak thuis. Om dat scherp te kunnen verhuren moet je inventief zijn. De door ons gehanteerde methode is zo gek nog niet.
Ben alleen benieuwd hoe die kleinere drive-in shows dat doen.
KNIP
Volgens mij lees jij mijn tekst niet? Ik heb het juist over inhuren... en dat een carre niet 100 keer per jaar weggaat!
Indien 4000 euro investeren een hoop geld is, is het zowieso niet verstandig om aan te schaffen! Dan huur je juist..want je hebt het zelden nodig.. huurt wat je op dat moment nodig hebt, steekt de 15-25% KORTING op inhuur materiaal in eigen zak en vraagt een net opbouw/ bediening/ breek tarief!

Als je jezelf in veel bochten moet wringen om de klus toch maar te klaren.. dan zal er waarschijnlijk onder aan de streep ook weinig overblijven... de vraag is dan of je dergelijke klusjes wel moet doen!

Zoals al eerder geschreven in het andere topic, ik wil best eens met je om tafel..zie ander topic, daar zal ik verder gaan.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)