Forum > Geluid

Advies bij nieuwe geluidsset

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
19-3-2013 12:43
2 x bewerkt. Laatst door Djbirdie op 19-3-2013 15:41
Wij zijn op zoek naar een nieuwe geluidsset.

Op dit moment maken wij gebruik van een DAP Soundmate 2 MKII geluidsset. Over het algemeen zijn wij hier nog steeds prima over te spreken maar de set komt bij sommige feesten wat tekort. Bovendien begint de set na een aantal jaren intensief gebruik wat kuren te krijgen.

Ik had bedacht om te starten met een sub-top opstelling, later kan deze uitgebreid worden met twee extra subs en later nog twee toppen.
We kunnen dan de set in verschillende configuraties inzetten of de set opsplitsen om tegelijkertijd op twee locaties in te kunnen zetten.

Eisen/wensen:
- Budget: € 4.000 excl. BTW
- Mogelijkheid tot uitbreiden tot grotere configuraties
- Voorkeur voor actief
- Voornamelijk drive-in show gebruik tot zeg 250 personen?
- Representatief, geen gigantische speakerstacks

Een aantal sets waar ik mijn oog op heb laten vallen:
We hebben onderstaande sets nog niet beluisterd, dit zullen we uiteraard gaan doen voordat we een definitieve keuze gaan maken.

dB Technologies
2* DVA S09 + 2* DVX D10
Lees veel positieve reacties over deze set. Compact.
Is deze uit te breiden met 2 extra subs? De topjes zijn maar 10 inch.

dB Technologies Sigma
2* S118 + 2* S115

HK Audio Linear 5
2* L Sub 2000 + 2* L5 115 FA
Sta nog een beetje sceptisch t.o.v. de dubbele 12 inch speaker in de “sub”
Ervaringen?

JBL PRX6
2* PRX618S + 2* PRX615M

Dynacord A-Line
2* A 118A + 2* A 115A

Electro-Voice Live X
4* ELX118P + 2* ELX115A (4 subs zou direct in in budget passen)

Electro-Voice Tour X (passief)
2* TX1181 + 2* TX1152 + Q1212 versterker
Later uitbreiden met 2 subs, versterker en DC One?

DAP Soundmate 3 MKII
4* sub en 2* top binnen budget. Maar geen mogelijkheid tot uitbreiding.

Eric Audio? Nog niet echt in verdiept.

Wat zijn jullie meningen/ideeën hierover?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
19-3-2013 13:09
Algemeen, vanwege je uitbreidingsplannen zou ik kiezen voor passief.
1 goed rack waarmee je de extra toppen en subs zo bij kan prikken.
Nu wat meer kosten, uitbreiding of bijhuur is makkelijker. (zo huur je makkelijk 4 andere subs die toch op jouw amps kunnen)
Tevens, als je kuren hebt met actief, dan is zowel speaker als versterker weg. Bij passief kan je er snel iets anders aan hangen en hoef je maar 1 item te vervangen.
Ga je er normaal mee om (lees: niet dik in het rood) dan gebeurd er evenmin wat.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
19-3-2013 14:00
Tja, wij werken al jaren met actief, nog nooit gehad dat iets niet werkte. Spul is over het algemeen ook goed beschermd tegen overbelasting.

En ook actief kan je gewoon bijstapelen, xlr doorprikken en je bent klaar. Wat wel is is dat je bij actief wel altijd nog voor een versterker betaald, en je bij passief in veel gevallen gewoon een extra speaker bij kan prikken op dezelfde versterker wat het iets goedkoper kan maken.
Voordeel bij actief is weer dat je geen los versterkerrack nodig hebt. Scheelt sjouwen ;p
vaj-ta-lie-tie
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
19-3-2013 14:17
Er zijn zoveel pro's als contra's voor actief en passief.
Omdat wij zelden hetzelfde kunstje doen, is passief voor ons eenvoudiger. Veel hetzelfde versterkerrack gebruiken met allerlei speakercombinaties.
Versterker dood? Andere ertussen. Speaker kapot (nog nooit meegemaakt overigens) dan andere speaker of even omstapelen.
Extra sjouwen? Valt mee. Als ik een kleinere speaker in kan zetten, scheelt het juist weer gewicht op het totaal. Geen zware topkasten op statief of paaltje zetten.
Overigens wegen onze grootste toppen dan weer wel 50 kg passief. Zou je die eens actief moeten maken....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
19-3-2013 15:39
Wat Roel benoemd zijn inderdaad de zaken waarom ik een voorkeur heb voor actief.

Overigens zal het uitbreiden wel meevallen, de set zal in een aantal vaste configuraties gebruikt gaan worden (2 toppen, 2 subs + 2 toppen, 4 subs + 2 toppen).

Verder heb ik tot nu toe alleen maar gebruik gemaakt van actieve speakers en heb weinig ervaring met het gebruik van passieve speakers en losse versterkerracks.
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
19-3-2013 16:10

Frank76 schreef:

Er zijn zoveel pro's als contra's voor actief en passief.
Omdat wij zelden hetzelfde kunstje doen, is passief voor ons eenvoudiger. Veel hetzelfde versterkerrack gebruiken met allerlei speakercombinaties.
Versterker dood? Andere ertussen. Speaker kapot (nog nooit meegemaakt overigens) dan andere speaker of even omstapelen.
Extra sjouwen? Valt mee. Als ik een kleinere speaker in kan zetten, scheelt het juist weer gewicht op het totaal. Geen zware topkasten op statief of paaltje zetten.
Overigens wegen onze grootste toppen dan weer wel 50 kg passief. Zou je die eens actief moeten maken....
X-act op stok is ook zo gedaan en niet extreem zwaar... grote toppen hier (sp3-60) zijn 60kg...
Zeker met huidige lichtgewicht versterkertechnieken gaat het gewicht van actieve sets goed naar beneden... idem voor losse versterkerracks trouwens.

Groot voordeel bij ons was dat we eigenlijk weinig verstand hadden van het afregelen van een geluidsset, destijds een Soundprojects set gekocht die eigenlijk gewoon goed klonk als je er signaal in stopte en waar niks aan af te regelen viel... waar we voorheen wat los spul hadden met een dbx driverack pa waar we eigenlijk niet echt van wisten wat we ermee aan moesten...
vaj-ta-lie-tie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
20-3-2013 09:17

Roeltje schreef:

Voordeel bij actief is weer dat je geen los versterkerrack nodig hebt. Scheelt sjouwen ;p
Maar ondertussen sjouw je je wel een breuk aan 2 actieve topjes en twee actieve subs.
En versterkers hoeven tegenwoordig ook niet zoveel meer te wegen.

Nee, ik ga nog steeds voor de optie met losse versterkers,
simpelweg omdat je dan veel universeler bent.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
21-3-2013 10:05
Buiten de discussie aktief/passief om. Zijn er speakers / sets waar ik zeker naar moet gaan kijken? Of zijn er forumleden met ervaringen met de sets die ik genoemd heb?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-3-2013 23:48
als je prx wil nemen, doe dan 612M met 618S-XLF
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
22-3-2013 08:30

bomdes schreef:

als je prx wil nemen, doe dan 612M met 618S-XLF
+1 happy :)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)