Forum > Geluid

Draadloze microfoon voor (onervaren) spreker

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
A.wandersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2012
Laatste: 31-1-2015
Berichten: 9
19-11-2012 10:38
Hallo,

Heb al wat gezocht op dit forum naar draadloze mic's maar kom dan voornamelijk in het band-circuit uit.
Ik ben juist op zoek naar een draadloze mic. (€300-500) die ook een onervaren spreker goed kan uitversterken.
Probleem is dus (vast bij eenieder bekend) dat ze hun mic. 30cm voor hun mond houden, en vaak niet erg hard spreken.

Kwam zelf uit bij de AKG WMS450 C5, maar heb ook al gelezen dat deze na één keer (van niet al te grote hoogte) vallen al defect was... dat zou ik toch niet verwachten van een mic van €400,-.....

Iemand hier ervaring mee?? Of goede alternatieven?

Met vriendelijke groet,
Arjan Wanders
Licht en geluid is onze hobby, improviseren is ons vak!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-11-2012 12:04
ik denk dat eender welke condensator mic het niet zo graag heeft om tegen de grond te gaan, een U87 kost wel meer dan 2000EUR en als je die laat vallen kan hij ook stuk zijn. daarom toch geen slechte mic?

ik heb zelf de WMS470 in zowel D5 als C5. zeer tevreden van zowel ontvangst als de klank, maar de behuizing van de mic is ietwat aan de lichte kant. heb ze ook enkel gekocht omdat er veel korting op was, prijs/kwaliteit aan de volle mep is voor mij Sennheiser nog steeds het interessants. Shure klinkt gewoon ruk als het ULX of beter is.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
19-11-2012 13:25
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 19-11-2012 13:27
Je moet even de basics van een draadloze microfoon begrijpen:
je wilt hiermee rond kunnen lopen zonder dat je boxen gaan "piepen"

Neem je een handmicrofoon welke zo gevoelig is dat hij op 30cm afstand nog goed oppakt,
dan krijg je gegarandeerd problemen met feedback.

Een condensator draadloze mic word meer toegepast in TV studio's, waar je beter geluid wilt voor thuis en in de zaal wordt dat geluid veel minder versterkt dus dan is feedback veel minder een issue.

Als je een spreker hebt met een slechte microfoon techniek, dan ligt dat niet aan de microfoon, maar aan de spreker.

De beste oplossing is dan een beltpack met een headset.
Dan zit de microfoon altijd op de juiste plaats, en heeft de spreker volledige bewegingsvrijheid.

Wil je toch een handmicrofoon, en je afstand is niet al te groot voor het zendbereik, dan zijn de nieuwe setjes van Sennheiser prima microfoons. Of een stapje hoger in kwaliteit en met een ruimer zendbereik de EW100G3 sets.

Om de verschillen van slechte spraaktechniek een beetje op te vangen, zou je een AGC/compressor tussen kunnen zetten.

Last: elke microfoon die je uit je handen laat vallen is daar niet blij mee!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
19-11-2012 13:25

a.wanders schreef:

Iemand hier ervaring mee?? Of goede alternatieven?
Ervaring genoeg mee.

Doe veel onderwijsinstellingen (kinderen/jeugd) en die laat ik tijdens een (korte) introductie en uitleg o.a. altijd horen wat het verschil is tussen "buikspreken" en goed in een microfoon praten. Gaat dan eigenlijk altijd voor 90% goed, kinderen/jeugd doen wat met je uitleg/tips.

Volwassen daarentegen zijn (vaak) hardleers. Na zo een zelfde uitleg doet ongeveer 1/3 het goed. 1/3 begint goed maar dan zakt die arm toch naar de buikstreek. De laatste 1/3 zal het wel nooit leren. Beste oplossing hier, vaste microfoon met statief, kan die mic ook niet uit de handen vallen razz :p

Iemand met een slechte microfoontechniek moet je niet proberen technisch op te lossen met andere gevolgen en problemen (bijvoorbeeld feedback).
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2057
19-11-2012 16:20
Ik neem vaak voor sprekers een "elvis model" zilveren microfoon op een statief met ronde voet.

Als er maar één spreker is, is in ieder geval de hoogte altijd goed. De sprekers blijven normaal gezien eerder op goede afstand van de standaard staan, dan dat ze een handheld op goede hoogte vasthouden.
Bijkomend voordeel is dat het uiterlijk van zo'n microfoon door klanten goed gewaardeerd wordt, en de microfoon nooit zoek is of valt.
Niet goed, wel hard!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
29-11-2012 20:40
Heb zelf 4 Sennheiser EW365 die ik normaal gebruik in (pop-jazz) band situaties, volume gaat soms hier flink hard (110 dB SPL gemeten). Toch zover ik me kan herinneren nog nooit problemen gehad met rondzingen. Het grootste verschil is dat ze vergeleken met dynamische minder "dun" gaan klinken als je ze van een afstandje houd. Maar feedback valt naar mijn ervaring erg mee.
Vergeet niet dat condensator zangmicrofoons er op ontworpen zijn om live gebruikt te worden. Voor presentaties zijn ze ook erg bruikbaar, nog steeds is het 10x beter als de sprekers de microfoon gewoon voor hun smoel houden, maar het helpt wel wat om dan een condensator te hebben.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
30-11-2012 08:09
Denk ook niet dat in die bandsituaties de zanger EN bijna geen geluid produceert EN ook nog eens een halve meter van de microfoon zit met mijn giechel.

Onervaren sprekers gewoon zachtjes influisteren, voor de rest een condensatormicrofoon pakken.
Wellicht zelfs een richtpijpje op statief (achter het katheder)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
30-11-2012 11:21
Ik heb zelf regelmatig met deze situatie te maken en werk met Shure SM58 beta microfoons (De PGX serie, die valt ook binnen jouw budget). Werkt in de meeste gevallen goed genoeg, ik heb zelden klachten gehad dat het niet te verstaan was.

En bij die ene persoon die blijft volhouden dat het toch echt aan de microfoon ligt pak ik de microfoon even over en zeg er zelf wat door... verrek, nu is het wel prima te verstaan...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
30-11-2012 13:24

YourLiVe schreef:

En bij die ene persoon die blijft volhouden dat het toch echt aan de microfoon ligt pak ik de microfoon even over en zeg er zelf wat door... verrek, nu is het wel prima te verstaan...
LIKE razz :p
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
A.wandersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2012
Laatste: 31-1-2015
Berichten: 9
6-12-2012 10:54
Excuus voor het vergeten van deze post ashamed :$ .... maar in ieder geval bedankt voor jullie behulpzame reacties!

Inmiddels heb ik van meerdere mensen vernomen dat de Sennheiser XSW 65 een goede keuze zou zijn qua klank en ontvangst.

Als ik het condensator principe loslaat (wat inderdaad het feedback probleem ten goede komt) zou ik kiezen voor een Shure (SM- of BETA 58) met een PGX 24 ontvanger. Hoewel die ontvanger er, naar mijn idee, wat budget uitziet t.o.v. de senhheiser of AKG. Maargoed het gaat natuurlijk om de kwaliteit en niet om het uiterlijk! Bijkomend voordeel is wel dat deze mic breder inzetbaar is (bands e.d.). Ook al zou ik een zanger/zangeres altijd een mic met kabel aanraden, aangezien de meeste podia waar ik kom hen niet meer dan 2m loopruimte bieden heeft;-)

Nogmaals bedankt voor jullie advies!
Licht en geluid is onze hobby, improviseren is ons vak!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)