Forum > Newbie Forum

Pa full range bas weergave

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
14-7-2012 16:23
Hallo allen,

Ik loop al een aantal jaren mee in het draaien en vooral op en afbouwen, echter de echte techniek erachter heb ik helaas nooit veel mee te doen gehad.. hier ben ik een jaar of 2 geleden mee gestopt..

Maar helemaal afleren is toch moeilijk wink ;) dus voor een 3-tal "feestjes" voor tussen de 25 en 35 mensen (met familie/vrienden en op een camping) heb ik 2 speakers, een mengpaneel(tje) en een versterker gekocht..
Het is budget omdat ik de laatste 4 jaar veel werkloos ben geweest..

2x Dap mc 15, Rauch versterker (samen 150 euro) en een American audio mengpaneeltje (new line, 135 euro toen)
Muziek speel ik af met pc dj vanaf een laptop, tot zover gaat het allemaal goed voor de hoeveelheid mensen en locatie..
Men praat en drinkt vooral, dus muziek is (helaas) niet het belangrijkste..

Voor de mc 15 heb ik nu de K-115 filter en driver besteld, (over de mc15 schreef iemand "wat een schelle .....", dat kan ik beamen) wink ;) maar als het niet echt hard moet is het voldoende bij te draaien.. ik denk (hoop) dit ook een beetje te verhelpen met de K-115 filter en driver..

Mijn probleem: als ik de speakers naast mij neerzet (dus links en rechts, ik in het midden) heb ik de eerste 3,4,5 meter vrijwel geen bas, iets verder op, of verder naar links of rechts worden mensen gek van de bas...
Nu verwacht ik niks van de speakers maar die eerste 5 meter is wel het "dans en kinder"gedeelte waar ik de bas zou willen hebben...

Dus er komt voor mij ruim voldoende bas uit, alleen niet waar ik hem zou willen hebben, is dit aan te passen dmv een aanpassing van de bas poorten/verkorten of verlengen van de bas poort pijpjes?

Sorry voor de lange uitleg.. happy :)
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
14-7-2012 19:54
Staat de boel wel in fase?

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
16-7-2012 00:08
Ja dat was mijn eerste gedachte ook.. dus na tig keer controleren weet ik zeker dat het dat niet is..
De speaker kabels zijn van xlr naar speakon, zo gemaakt door de gene waar ik het van over genomen heb..
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
16-7-2012 08:33
hoe weet je dan dat ze in fase staan? heb je ze al eens omgedraaid?
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
16-7-2012 12:11
ja dat heb ik geprobeerd..
Ik zit alleen met het probleem dat de kabels van xlr naar speakon lopen, deze zijn gesoldeerd door de vorige eigenaar..
maar ik weet dus niet hoe ik kan controleren dat dit allemaal klopt..

Ik bedoel, er staat op de versterker niet welke + is en welke de - is die hij uitstuurt..
daarom weet ik ook niet of de stekkers kloppen ook al heb ik die al tig keer omgedraaid..
Wat ik nu doe is 1 speaker aansluiten en luisteren, heb ik een normale bas, vervolgens de 2e speaker aansluiten en blijven luisteren.. valt het geluid weg of blijft het hetzelde (wat dan goed zou zijn)

Ik weet dat dit meer een hifi methode is maar vandaar dat ik hier ook om advies vraag... :)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
16-7-2012 13:06
Wat zit waaraan? Speakon aan versterker of aan luidspreker?
Kabels kan je doormeten of kleuren kijken, dan weet je waar de plus en min van de kabel zit op de XLR aansluiting.
Verder zou ik de speakers dan maar openmaken en controleren of daar alles goed zit. (plus op plus)
Ook doet je ruimte en plaatsing in die ruimte erg veel. Is het in iedere ruimte een probleem, dan zit het in je set.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
GezelliStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2008
Laatste: 25-1-2013
Berichten: 8
16-7-2012 14:01
het is inderdaad in elke ruimte hetzelfde probleem..
De speakers zijn van Dap maar volgens mij is er aan gesoldeerd vandaar dat ik er zelf ook niet meer uit kom..
Dus dat hoop ik zoiezo ook op te lossen met de nieuwe filters deze week..

Kan ik in de versterker de uitgangen ook gewoon vervangen door speakon aansluitingen?
Lijkt me zoiezo wat makkelijker voor eventuele nieuwe kabels, want xlr naar speakon heb ik nog niet gezien..
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
18-7-2012 20:58

Gezelli schreef:

want xlr naar speakon heb ik nog niet gezien..
Niet?
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
18-7-2012 21:03
XLR is ooit een speakeraansluiting geweest en in de 100 volt installaties nog wel gebruikelijk.
Er is echter nooit een standaard geweest waar de + en waar de - zat.
Gelukkig hebben we nu speakon, daarin is het wel duidelijk.
Fullrange: 1+ en 1-.
2 weg actief: 1+ en 1- is laag, 2+ en 2- is hoog.
Welke versterker heb je?
Wellicht die eens openmaken (als je er enig verstand van hebt) en er speakons op zetten. Zitten er geen schroefterminals op eigenlijk?
Luidsprekers ook eens open maken en goed nakijken op juistheid van de aansluitingen.
En dat ook doen bij je kabels.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
19-7-2012 10:18

Frank76 schreef:

XLR is ooit een speakeraansluiting geweest en in de 100 volt installaties nog wel gebruikelijk.
Vroeger was er geen officiële separate speaker stekker.
De armsten gebruikte schroefjes,
minder arm: din, of jack,
en iets rijker gebruikte XLR.

Voor zover ik weet word geen enkele 100 volt box/luidspreker meer gemaakt met xlr aansluiting.
Wat ik wel zie is dat verhuurbedrijven zelf allerlei aansluitingen maken in hun 100 volt systemen, ook gebruikt men daar xlr voor.
Zelf heb ik mijn gehele 100 volt verhuurset ook met speakon veilig en zeker.

Xlr is inderdaad wel veel gebruikt bij gewone luidsprekers, onder andere de Bose 802.

Nu er tegenwoordig de keuze is,
lijkt het mij niet handig om nog xlr voor luidsprekers te gebruiken.
Je hebt zomaar als je niet oppast een versterker uitgang in je microfoon geplugd wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)