Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 205 van 250)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
5-5-2012 09:49
straks is alles uitgerust met wifi of zoiets wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
5-5-2012 10:56

Tom schreef:

straks is alles uitgerust met wifi of zoiets wink ;)
Niet straks, nu! A&H iLive kan werken over wifi verbinding: alle processing en routing gebeurt in de stagebox, alleen de control signalen gaan over standaard netwerk infrastructuur...
't is maar een hobby...
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
5-5-2012 23:12
Dacht het ook ooit, handig WiFi. Toch ben ik weer bij de STP kabel daar in drukke WiFi gebieden gewoon je verbinding kan droppen. Ga jij je opdrachtgever maar uitleggen dat je op een belangrijk moment net even geen controlle had door een WiFi dropout terwijl met de UTP/STP kabel ieder ander doordraait.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
5-5-2012 23:55
bwa, werken met deugdelijk (engenius, lancom bv) materiaal doet al veel. liefst op de 5Ghz band.
in mijn amprack zit een 600mW AP van Engenius met een higain antenne. Veel geluk om daar storing op te genereren :)

maar zelfs dan nog zou ik no way in hell er ooit aan denken om een belangrijk signaal zoals een mixer control over wifi te sturen. de latency is moeilijk controleerbaar en een stuk hoger dan over een kabelverbinding, de bandbreedte is een heel stuk lager dan met een kabel. daarnaast kan je met een normale kabel relatief makkelijk een redundante verbinding opzetten (meestal is dit al voorzien, anders kan je nog steeds trunking met failover op intelligente switchen gebruiken als je signaal ethernet compliant is).
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
8-5-2012 14:10

bomdes schreef:

bwa, werken met deugdelijk (engenius, lancom bv) materiaal doet al veel. liefst op de 5Ghz band.
En ik denken met een Cisco Aironet 1250 inclusief een Aironet 5GHz/7dBi antenne geen kattenpis maar kwaliteit in mijn handen te hebben. Zeg nooit nooit zal ik maar zeggen uit eigen ervaring, kabel is gewoon meest stabiel en minste latency. Ook de 5GHz band geeft geen garanties.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-5-2012 14:51
Stabiliteit is nu niet dé issue van goede wifi, de latency echter wel. 5Ghz geeft idd geen garanties, en je snijd in bereik en troughput, maar het is wel veel minder storingsgevoelig.

Geen kattepis, tis niet omdat het duur is en ze een fancy merk er op gekleefd hebben dat de specs ineens wonderwel zijn. 20dbm transmit op 802.11N of 23dbm op 802.11G is niet veel. Niet dat Cisco bij mij hoog aangeschreven staat op eender welk vlak, buiten hun prestigieuse naam en hun zealot userbase die zweert bij hun oudbakken manier van werken is er geen zak aan als je kijkt naar de concurrentie.

Maar om concreet te zijn: kijk bv eens naar een ECB350 van engenius. Haalt out of the box 29dbm met 5dbi antennes, meerdere SSDID die te mappen zijn naar een VLAN, gigabit poort, etc...
En dat voor een heel zachte prijs. Een vervanger voor een kabel zal het zeker en vast nooit zijn, de latency van wifi is gewon té hoog om zonder buffering audio over te kunnen sturen. Maar als het voor control signalen is, dan kan je met dit soort materiaal wel effectief uit de voeten zonder dat jan en alleman over je miezirige 20dbm zit te stralen.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
8-5-2012 22:12

bomdes schreef:

bwa, werken met deugdelijk (engenius, lancom bv) materiaal doet al veel. liefst op de 5Ghz band.
in mijn amprack zit een 600mW AP van Engenius met een higain antenne. Veel geluk om daar storing op te genereren :)
Zelfs bij 5GHz wel het juiste channel uitkiezen. 5.65 tot 5.85 is een amateurband. Leuk als even verderop halverwege het optreden een amateur zijn 100W zender aanschakelt laugh :D
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
9-5-2012 14:23
Kortom, WiFi is zeker leuk extra maar je moet er (nog) niet op willen leunen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
10-5-2012 20:32
bingo, eigenlijk zoals alle draadloze technieken: wil je zeker zijn, prik een kabel.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
14-5-2012 07:29
Ergernis: bands op privé-feesten/bruiloften...
(weetje: ik ben enkel verhuurder, dus geen DJ, heb een aantal vaste setjes die ik voor deze DJ wegzet)

Komend weekend weer zo'n bruiloft op het programma staan, avondfeest begint rond 20u, namiddag begint om 13u met een etentje voor de familie, met aansluitend een receptie. Dus afgesproken dat het opbouwen van de installatie in de voormiddag gebeurd, hierdoor niemand die mij in de weg loopt en niemand die ik stoor met het tikken van truss (kan nogal vervelend zijn voor de gasten tijdens een etentje).
Dan werd er vorige week nog snel even naar de DJ gebeld met de melding dat er ook nog een band kwam spelen (vrienden van de bruidegom...) en dat ze een monitor nodig hadden. Ik heb de vraag gesteld als dat het enige is wat ze nodig hebben, niet dat ze veronderstellen dat ze hun micro's in mijn (DJ) tafel kunnen inpluggen.
Dat was dus niet het geval, ze hadden zelf iemand mee die er alles van kent en hebben hun eigen mengtafel en micro's bij.
Dus vraag terug: brengen ze zelf geen frontsetje mee? Ah nee, ze zouden wel even op de DJ zijn boxen inpluggen, en ze zouden liefst ook nog een fatsoenlijk plaatsje krijgen op het podium, en ze zouden graag nog een extra monitor hebben.
Ter info: DJ draait dus het hele avondfeest van 20u-3u, om 12u komt de band een half uurtje muziek maken (heavy metal blijkbaar shocked 8O )

Probleem 1:
licht en geluid bouw ik voormiddag op, alles staat dan kant en klaar voor de DJ die enkel zijn cd-tje erin moet leggen en klaar. Is ook een DJ en geen techneut, draait lekkere muziek maar techniek is niet zijn ding.
Namiddag komt blijkbaar de band hun hele setup opbouwen en een soundcheck doen, in de veronderstelling om op mijn geluidsset te kunnen spelen. Ik ben echter niet van plan om de DJ set uit de versterkerrack te trekken om hun mengtafel te laten insteken...

Probleem 2:
Onze set die er komt staan bestaat uit een truss van 6m breed waardoor je een mooie set krijgt op het podium, maar als je in het midden staat, gaat er links en rechts te weinig plaats zijn om een volledige band neer te zetten...

Ik heb al gezegd dat ik 2 aktieve monitors zou voorzien, deze zouden ze wel zelf kunnen aansluiten.
Hoe gaan jullie om met dergelijke situaties?

Laatst heb ik nog een feestje gehad met een bandje, maar deze hadden hun eigen spullen bij (aktief mackie setje) en stonden langs de DJ set, was ook maar een band van 3 personen.
Ik ga meestal uit van volgend principe: wie staat er het langste geprogrammeerd, DJ of band?
Als je als DJ pauzemuziek moet spelen bij een live optreden wil dit zeggen dat de band op het podium staat, en jij als DJ ergens aan de zijkant. Kom je als band een half uurtje optreden op een feest of dergelijke, dan vind ik dat de DJ op het podium moet staan en jij als band met ergens aan de zijkant moet gaan staan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)