Forum > Off-Zone

Het centrale fotografie topic (partypics, apparatuur, tips)

(375 reacties. Pagina 36 van 38)
Moderator(s): Dré
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
17-11-2011 23:17

LEDesign schreef:

Kitlens is altijd knoeien, helemaal zonder flits. Die lenzen zijn niet bepaald lichtsterk.
Het is mee te werken hoor. Natuurlijk is het resultaat niet zo als bij een 2.8, maar daar zit ook weer een prijskaartje aan (Ik hoef me brood er namelijk ook niet mee te verdienen.)

Publieksfoto's gaat inderdaad wel altijd met externe flitser.
Freelancer in de noordelijke provincies
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
18-11-2011 11:25

LEDesign schreef:

Kitlens is altijd knoeien, helemaal zonder flits. Die lenzen zijn niet bepaald lichtsterk.
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor kitlens je hebt. Bij mijn D90 zat een 18-105MM F3.5-5.6. Is een DX-formaat dus 18mm wordt ongeveer 30MM (zo uit het hoofd). Daarmee hoef je vaak weinig in te zoomen bij partypics dus diafragma blijft aardig rond de 3.5, soms 4.0 zitten. Is vaak genoeg voor prima foto's.

Hier wat foto's die ik gemaakt heb:
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Was btw de tweede keer dat ik echt partyfotografie deed en de eerste keer met mijn eigen SB700 flitser.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
19-11-2011 14:48

djbirdie schreef:

Kleine aanvulling:
Let er bij zulke grote diafragma's wel op dat het lastig is om bij groepen iedereen scherp op te foto te krijgen omdat je scherptediepte erg klein is. Ik schroef mijn sluitertijd dan vaak wat omhoog zodat ik mijn diafragma dan wat kan dichtknijpen. Dit kan makkelijk omdat je de personen toch "bevriest" met je flits op het tweede gordijn.
Ik wissel bij groepen snel met sluitertijd en diafragma. Kwestie van goed en snel met je body kunnen werken. Maar ik positioneer mensen altijd. Altijd tegen een drukke achtergrond zodat je geen lege vlekken krijgt, en het liefst met lichtstralen op de achtergrond. Daarmee laat je een foto leven, ondanks dat je je onderwerp bevriest.

Bassie Rassie schreef:

Het is mee te werken hoor. Natuurlijk is het resultaat niet zo als bij een 2.8, maar daar zit ook weer een prijskaartje aan (Ik hoef me brood er namelijk ook niet mee te verdienen.)
Ik heb een 18-55 kitlens, maar vind 'm echt achterblijven ten opzichte van mijn 35mm prime. En zo duur was die prime ook niet eens.

Ik verdien er mijn brood ook niet mee, is puur hobby. Maar ik wil het wel graag goed voor elkaar hebben.

pietje schreef:

Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor kitlens je hebt. Bij mijn D90 zat een 18-105MM F3.5-5.6. Is een DX-formaat dus 18mm wordt ongeveer 30MM (zo uit het hoofd). Daarmee hoef je vaak weinig in te zoomen bij partypics dus diafragma blijft aardig rond de 3.5, soms 4.0 zitten. Is vaak genoeg voor prima foto's.

Hier wat foto's die ik gemaakt heb:
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Was btw de tweede keer dat ik echt partyfotografie deed en de eerste keer met mijn eigen SB700 flitser.
Crop factor bij Nikon is 1,5. Canon zelfs 1,6. De foto's die je daarmee maakt zijn inderdaad prima. Ik zoek echter naar foto's die meer zijn dan prima, en dat red ik niet met de kitlens.

Ik mis op alle 3 je foto's compositie? Probeer foto's wat ruimer te maken, en naderhand te croppen. Heb je toevallig ook een beeldstabilisator aan staan? Of heb je een erg lange sluitertijd gehad? Ik vind je foto's wat onscherp/bewogen.

--

Kijkje in mijn fotografie tas: klik.
Vergeet niet te lachen
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
19-11-2011 16:25

LEDesign schreef:

Voorbeeld van die instellingen: hier.
Ik vind dat de foto een stuk meer kan knallen, het geheel oogt wat donker en flets.

Wat ik bedoel (foto's door mijzelf gemaakt):
Knalt meer, meer contrast en lichter
Zelfde principe
Silhouetjes (zonder flits dus)
DJ zonder flits
DJ met flits

Allemaal met Tamron 17-50 F2.8 lens op een Canon EOS 7D, verschillende instellingen. Voor de portretten zit ik qua diafragma eigenlijk nooit onder de F4.0, ga je naar een waarde onder dat getal krijg je naar mijn mening te snel een te korte scherptediepte.
Voor overzichtjes en silhouetten pak ik meestal wel zoveel mogelijk licht, in het geval van deze lens dus F2.8.
Waar zit de cut op dit apparaat?
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
19-11-2011 17:55
@Victor

Klopt, foto's zijn ook erg flets. Heeft te maken met de nabewerking vanuit RAW maar ook met de compressie door Facebook. Door ISO 1600 zit er al iets meer ruis in, en dat wordt door FB's compressietechniek versterkt. Het origineel ziet er veel levendiger uit.

Nog een voorbeeld. Geschoten met mijn Tamron 10-24 groothoeklens. Ongeveer vergelijkbare instellingen. Foto is origineel ook levendiger, maar wordt alsnog door FB verpest. Het fletse is er wel een beetje af dankzij ISO 800.
Vergeet niet te lachen
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
19-11-2011 18:11

LEDesign schreef:

Ik zoek echter naar foto's die meer zijn dan prima, en dat red ik niet met de kitlens.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik mis op alle 3 je foto's compositie? Probeer foto's wat ruimer te maken, en naderhand te croppen. Heb je toevallig ook een beeldstabilisator aan staan? Of heb je een erg lange sluitertijd gehad? Ik vind je foto's wat onscherp/bewogen.
Beeldstabilisator staat gewoon aan volgens mij. Geen idee wat de hier de sluitertijd was, dan moet ik de RAW bestanden er even bijpakken maar die heb ik niet bij de hand. Sommige zijn inderdaad wat bewogen. Fotografeer nu vaak rond de 40 / 50 met flitser op tweede gordijn. Dat zou goed genoeg moeten zijn om het onderwerp te bevriezen.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
19-11-2011 18:40

pietje schreef:

Beeldstabilisator staat gewoon aan volgens mij. Geen idee wat de hier de sluitertijd was, dan moet ik de RAW bestanden er even bijpakken maar die heb ik niet bij de hand. Sommige zijn inderdaad wat bewogen. Fotografeer nu vaak rond de 40 / 50 met flitser op tweede gordijn. Dat zou goed genoeg moeten zijn om het onderwerp te bevriezen.
Ik heb de stabilisator uit staan, ik kreeg er ook niet volledig scherpe foto's door. Nu doe ik alles uit de vaste hand. Dit gaat goed tot 1/10e.

Flits je handmatig of op de automaat?
Vergeet niet te lachen
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
20-11-2011 23:29
Ik flits als ik op de knop van m'n camera druk wink ;) Denk dat dat automaat is.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
22-11-2011 23:39
Ik bedoelde meer of je de body laat bepalen wat de intensiteit en duur van de flits is, of dat je die zelf instelt?
Vergeet niet te lachen
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
23-11-2011 00:08
Aha,

Snapte de vraag al niet helemaal.
Die wordt door de camera bepaald. Loop daar wel mee te stoeien omdat ik de flits laatst wel wat te fel vond. Geen idee eigenlijk hoe ik dat aanpas. Staat op TTL, rear curtain en bouncer op de flitser.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)