Forum > Geluid

Amp rack eindelijk helemaal klaar

(679 reacties. Pagina 42 van 68)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
20-10-2011 14:13
Mijn nieuwe versterkerrack. Inhoud:
- JBL MPA-1100
- LEM DX-26+
- American audio V-4001plus

De bedoeling is dat dit rack een set van 4x DAP X-15B en 2x DAP X-12T aan gaat sturen, waarbij de JBL voor de subs bedoeld is en de American Audio voor de toppen.

Nu hoor ik jullie al denken, waarom in godsnaam de processor tussen de 2 versterkers in? Dat is bewust gedaan omdat ik met een koelingsprobleem zit. De JBL koelt van achter naar voren, en de AA juist van voren naar achteren. Het probleem is dus dat de AA de warme lucht van de JBL aanzuigt om te koelen. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar mijn vraag was of dit problemen gaat opleveren? En zo ja, wat kan ik hier het beste aan doen?

Verder heb ik de keuze om aan de achterkant ventilatieroosters te maken, of juist niet. Met ventilatieroosters ziet het er natuurlijk een stuk strakker uit, zonder de roosters is het makkelijk om snel e.e.a. om te patchen. Wat zou de beste keuze zijn? Ik persoonlijk denk dat ik voor de looks ga en er dus roosters in ga plaatsen.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
20-10-2011 14:28
@ Spiky, vreemde volgorde in apparatuur en connectorpaneel! waarom niet zoals deze? (ons rack, paar posts geleden ook.)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
20-10-2011 14:34
Vreemde volgorde in apparatuur leg ik in mijn post uit, namelijk het koelingsprobleem. Ik ben hier nog even over na aan het denken, hoe ik dit het beste op kan lossen. Mocht je tips hebben dan hoor ik het graag! Het connectorpaneel is exact het omgekeerde van wat jij hebt, het is maar net wat je gewent bent denk ik zo.

Edit: de mooiste oplossing voor het koelingsprobleem zou natuurlijk het omdraaien van de ventilators van de V-4001 zijn. Zou dit koeltechnisch gezien mogelijk zijn? Of verstoor ik dan de hele koeling van het apparaat? Ik wil dit namelijk niet doen zonder goedkeuring van iemand die er verstand van heeft.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
20-10-2011 19:34
Weet niet of jij jou set altijd volledig maximaal hebt draaien.
mijn ervaring is dat het wel mee valt.
heb hier meer dan een jaar 2x crest cc2800 1x dap p2000 boven elkaar gehad.
dap. front -> back
crest back-> front.
crest staan zelf nog in brug. voor het laag. deksel zit altijd op achterkant van e case.
de amps hebben met regelmaat toch echt wel vol moeten werken.
nooit problemen gehad.

tegen woordig zien de racken er Zo uit. met als wijziging dat de X-over uit het crest rack is en is vervangen door een DBX drive rack PA+.

Gewoon zelf even in de gaten houden.
amps kunnen toch best warm worden zonder dat het problemen hoeft op te leveren.
jij vind het vaak zelf warmer dan dat de amp et zelf vind.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
23-10-2011 13:19
De set zal uiteraard niet altijd maximaal staan spelen. Echter staat de set komend weekend in een zaaltje voor +- 200-250 personen en dan zal hij wel tegen het maximum staan te spelen. Dit hoeft echter geen probleem te zijn zolang de versterkers uit de clip blijven, de speakers kunnen het goed hebben. Ik verwacht inderdaad dat het wel mee gaat vallen, we zullen het volgende week wel zien!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-10-2011 13:37
De JBL verplaatst heel veel lucht in standje oorlog. Als de Fan dus volluit staat te blazen, daarbij wordt er zoveel luch door de versterker getrokken dat deze lucht niet heel veel warmer zal worden als dat de lucht al is, zal weinig problemen opgeven denk ik.
Ik heb meer moeite met de processor tussen beide ampjes in, hierdoor kan de processor nog wel eens heel warm worden, en dat zal hij minder fijn vinden!

Hoe bevalt de JBL op je bassen tov de AA?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
23-10-2011 19:47
Ik zou de amp die de warme lucht aan de achterzijde uitblaast, bovenin zetten: warme lucht stijgt op, de andere amp heeft zo minder kans om warme lucht aan te zuigen. Aan de voorzijde is dit sowieso minder het geval, omdat de warme lucht daar niet kan ophopen zoals achter in een rack. Fans omdraaien zou ik niet zomaar doen en is waarschijnlijk ook niet nodig.
't is maar een hobby...
GoldsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-12-2008
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 47
23-10-2011 20:00
Ik zou zelf de processor helemaal naar boven verplaatsen en dan tussen de versterkers een ventilatie strip plaatsen
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
23-10-2011 20:51
Ik zou 1 versterker aan de achterkant van de flightcase monteren zodat luchtstroom maar 1 kant op gaat. laugh :D laugh :D
Je kunt dan nog kiezen waar je de uitgaande lucht wilt hebben: aan de voor of achterkant..
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
24-10-2011 18:34
Processor verplaatsen heb ik inderdaad aan gedacht, en dat zal ik ook maar gaan doen afgaand op jullie reacties. De amp die de warme lucht uitblaast aan de achterkant is de AA, die zit dus al bovenin.
De JBL tegenover de AA op de bassen is echt een verademing! Deze versterker houd echt niet in op het laag. Het laag klinkt veel strakker, is een stuk drukvoller en lijkt dieper te gaan (zonder dat ik daar enige vorm van EQ'ing voor nodig heb). Komend weekend zal de set op redelijk hoog vermogen gebruikt worden, ik ben erg benieuwd hoe de JBL het dan gaat doen (ik verwacht erg goed).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)