Forum > Licht

Uitlichten en geluid van (tv)kamer

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
FrencielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2008
Laatste: 14-1-2015
Berichten: 12
5-10-2011 22:15
Hallo Allemaal,
Binnekort willen we van onze "gezamelijke" kamer een soort tv kamer maken, met beamer etc.
Nou wil ik deze mooi uitlichten en had zelf al wat ideeën maar heb toch even wat advies nodig van jullie.
De kamer is ongeveer 6 bij 3,5 meter en heeft een normale hoogte.

Mijn ideëën waren een :
1. ronde decotruss met daaraan een stuk of 5 par 16 spotjes (geeft dit voldoende licht?).
2. Led strips maar geven deze genoeg licht apart, en deze moeten nog weg gewerkt worden.
3. 3 stuks par 56 in 3 hoeken, pars ga ik warschijnlijk wel dimmen.
Ik heb ook nog naar led spots gekeken maar ik vind deze in tegenstelling tot normale parcans toch wel erg duur.

En dan voor geluid heb ik zelf nog 2 jb tsx 12 staan met een vx700 versterkd, is dit een goed idee om als geluid te gebruiken, of advieseren jullie mij toch een echte home cinema set?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met de keuzes
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
6-10-2011 11:41
Als je een kwalitatieve home cinema wil zou ik zonder twijfel voor ander (beter) geluid gaan.

Je jb speakers zullen zonder twijfel "luid" genoeg gaan; maar daar ben je echt niet naar op zoek als je kwalitatief geluid wil om films te bekijken. niet zo helder, weinig diepgang,...

Indien je je set ook om te draaien zal gebruiken (net zoals ik) kan ik je een syrincs setje ten zeerste aanraden!

Gr.
JF
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-10-2011 11:45
Voor een home cinema zit je totaal verkeerd te shoppen...
Ik weet niet wat je budget is, maar bij correct in de koopjeskelder staat nog een hele hoop KEF Q11 aan 499 per speaker. Haal er zo 4 voor de surround, met een degelijke center en een goede receiver en je hebt een dikke set
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-10-2011 21:51
Of 2 Syrincs setjes (en de dialoog speaker kan de boom in; nergens voor nodig als de speakers een goede plaatsing hebben ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
6-10-2011 23:35
Ben ik niet mee akkoord. Vermits een goede home cinema wel echt draait op DTS en Dolby Digital is een Center wel essentieel. Sterker nog, imho hoor je voor de center meer geld uit te geven dan aan de front & rear speakers.
DJ_SCARAViLiiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 9-4-2015
Berichten: 276
7-10-2011 09:33
Als ik lees welk materiaal hij wenst aan te schaffen en reeds bezit, veronderstel ik niet dat hij bereid is om 6000 euries aan home cinema geluid uit te geven ...
FrencielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2008
Laatste: 14-1-2015
Berichten: 12
8-10-2011 21:06
Ik ben niet van plan om 500 euro erin te gaan inversteren voor geluid.
Het zou natuurlijk mooi zijn als ik mijn geluidset kan gebruiken want dan was het idee deze aan de muur te hangen met wallbrackets. En het tv geluid te versterken en soms een feestje te bouwen in die kamer.
En wat zijn jullie ideeën over het belichten? Het zou ik voor overdag gebruikt gaan worden.
Ik hoor het wel,
SoSaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2009
Laatste: 2-9-2020
Berichten: 133
10-10-2011 17:44
kijk eens naar de 'Logitech 5.1 Speakerset X-530'.

Ik heb deze aan me tv op me kamer hangen en klinkt zeer goed voor het geld. Ik heb er aan nieuwprijs ongeveer 60,- voor betaald.
Is ook inclusief verloopje naar tulp wat wel handig is.

Het subwoofertje is wat fel.. Die zou ik op de laagste stand zetten.

Tip: Ga eens naar een Mediamarkt of andere grote audiozaak. Daar kun je ze vaak al beluisteren.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
12-10-2011 01:43
Noem mij misschien gek, maar ik ben nog altijd een fan van stereo en niet zo zeer van 5.1.

Als je je systeem ook gebruikt om muziek te luisteren, hebben die 4 extra speakers die je erbij zet 9 van de 10 keer niks te doen. Die worden toch alleen maar gebruikt om het gedonder, geschiet, geschreeuw en gebeuk uit alle hoeken en gaten van een film ten gehore te brengen, waar veel muziek (enkele uitzonderingen daar gelaten) gemixt is om weergegeven te worden op een tweetal full-range luidsprekers.

Ga je alleen voor film, kijk dan vooral inderdaad naar een goed 5.1 setje. Een instap-setje van Sony of Harman & Kardon (~400 euro) kan een enorm verschil maken tegenover de speakers die je nu hebt.

Je verlichting kan de boel best opleuken, maar vergeet niet dat je die toch niet zal zien als je film aan het kijken bent. Een waardeloze geluidsset blijf je de hele film door horen.

Luister je ook vaak muziek op het systeem (en niet alleen stampmuziek), dan zijn 2 goeie front-speakers zeker de moeite waard. Die kun je later nog uitbreiden naar een 5.1 setje (al zal de sub dan overbodig zijn) als je het zou willen.

bomdes schreef:

Ben ik niet mee akkoord. Vermits een goede home cinema wel echt draait op DTS en Dolby Digital is een Center wel essentieel. Sterker nog, imho hoor je voor de center meer geld uit te geven dan aan de front & rear speakers.
Mag ik even weten wat je allemaal met die center doet dan? Als je een goed afgeregeld systeem hebt dan zou de center alleen nuttig moeten zijn voor het weergeven van de spraak (dialoog). En als je systeem goed is ingesteld en je speakers goed zijn geplaatst, dan kunnen de fronts de spraak ook zonder problemen midden in je klankbeeld plaatsen en is een center dus absoluut niet nodig.

Mijn filosofie is nog altijd: Begin met een paar fatsoenlijke fronts, en zet er later een paar rears bij voor de effecten tijdens de film en eventueel om de ruimte iets meer te vullen. Een sub echt alleen als het nodig is en de fronts niet laag genoeg gaan (bv. met bookshelf-speakers). Over het algemeen heb je met een paar zuilen echt geen sub meer nodig.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-10-2011 12:05
Er zijn ook zat bookshelves die laag gaan, maar er zijn amper floorstands/bookshelves die écht laag gaan zoals bv een REL of een SVS dat doet.

En idd, zo goed als alle dialoog komt uit de center. En zo goed als alles wat je écht wil horen in een film is dialoog. Reden temeer om dus een goede center te plaatsen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)