Forum > Newbie Forum

Beginnersinformatie DMX en Licht

(276 reacties. Pagina 26 van 28)
Moderator(s): Dré
Dj pr0flo-wStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-3-2011
Laatste: 19-12-2011
Berichten: 2
24-3-2011 19:13
Edit Mod: Fossalta: Voor dit soort vragen hebben we een apart topic daar graag verder.
MoelparkeeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-6-2011
Laatste: 17-6-2011
Berichten: 1
17-6-2011 11:15
Hallo,
Heeft er iemand informatie of een handleiding van het lichtmengpaneel : lightmaXX Platinum LightCon 24 Platinum Line
Ik krijg er niet veel uit. Het is DMX512.
Het is me ten slotte gelukt om de 2 lichtsets LED aan te sluiten en daar enig resultaat mee te boeken; we kunnen de kleuren veranderen op kanaal 1.
Zodra we de 8 LED Pars64 ook aansluiten op SLA-modus en alles met elkaar verbinden door DMX kabels loopt het mis. De 8 LED Pars schijnen niet op volle kracht , ze flikkeren zwakjes in tegenstelling met de 2 lichtsets die nog altijd op volle kracht functioneren op kanaal 1.
Als we de stroboscoop aansluiten dan gaat die gelijktijdig met de lichtset op kanaal1. Eigenlijk komt alles wat we aansluiten op kanaal 1.
We hebben een optreden volgend WE, kan iemand in mensentaal uitleggen hoe we te werk moeten gaan ?
Dank u
Moelparkee
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
17-6-2011 12:32
Heb je dit topic al doorgelezen???
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
17-6-2011 21:53
Even moeten googlen wat SLA modus wel mag zijn. Dat zou wel eens slave-modus kunnen zijn. Lijkt me vrij normaal dat dat niet gaat werken. Probeer de DMX-mode eens ;)

Wat het andere probleem betreft met alle lampen die op kanaal 1 lijken te werken. Je moet natuurlijk wel op elke lamp het DMX adres instellen. Anders weten de lampen natuurlijk niet welke kanalen op de kabel voor hun bestemd zijn. Let op, dit DMX-adres is het start-adres van de lamp. Als de LED parren bv elk 6 kanalen gebruiken, dan staak je par1 op kanaal 1, par2 op kanaal 7, par3 op kanaal 13, par4 op kanaal 19.
Die mixer kan volgens mij overigens max 24 kanalen aan, en dan nog enkel in de wide-mode.

Staat normaal gesproken ook allemaal mooi uitgelegd in de manual die bij zo een dingen horen te zitten.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
19-6-2011 15:05
De Lightmaxx is een Duitse copy (grote duitse webshop, said enough?!) van de GLP Light operator 24
Handleiding is hier te vinden (Engels)
Klik
Nu ook op internet!
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
19-8-2011 22:30
1 x bewerkt. Laatst door Eddy93 op 20-8-2011 15:42
Pfff, wat een werk om dit allemaal door te lezen zeg... shocked 8O

Eerst was mijn vraag tijdens het lezen: wat is een chaser? Dit werd vaak genoemd en ondanks ik in de beginnersinformatie dmx en licht blader, zag ik het niet staan sad :(
Maar na het vele leeswerk zag ik vaag iets staan van mijn vraag die ik nu ga veranderen (verbeter mij als ik fout zit)

Eerder in deze topic las ik dat je een bepaald kleur/beweging of vorm kan opslaan in een scene.
Om hier een show van te maken, moet je meerdere scenes opslaan in een chase.
Vraag 1: Hoe sla ik dan meerdere scenes op in een chase?
Vraag 2: Kan ik die kleur, beweging en vorm ook alle drie opslaan in 1 scene om hier vervolgens dus een show van te maken?

Ik wil namelijk diverse apparaten kopen (moonflower(s) en scanners) en dit aansturen met deze dmx controller en ben mij al een paar maanden aan het oriënteren naar geschikte spullen en de juiste aansluiting daarvan.
Vraag 3: kan ik ook een moonflower en een scanner in een bepaalde stand/kleur zetten en dit opslaan in een scene?
Vraag 4: Wat doen die fixtures? Op die controller staan namelijk scenes, chasers én fixtures.

P.s. hoe zet je hier in hemelsnaam een link zoals jullie dat allemaal zo netjes doen?
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
19-8-2011 22:59

eddy93 schreef:

P.s. hoe zet je hier in hemelsnaam een link zoals jullie dat allemaal zo netjes doen?
Zie forum Help.
staat daar ongeveer.
<<---

Het is en blijft een tech/prof forum.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
20-8-2011 15:43

Douwe schreef:

eddy93 schreef:

P.s. hoe zet je hier in hemelsnaam een link zoals jullie dat allemaal zo netjes doen?
Zie forum Help.
staat daar ongeveer.
<<---

Het is en blijft een tech/prof forum.
Dank je happy :)
ik heb ondertussen de link veranderd.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
22-8-2011 21:21

eddy93 schreef:

Vraag 1: Hoe sla ik dan meerdere scenes op in een chase?
Hangt af van lichtsturing tot lichtsturing. Maar dat staat keurig uitgelegd in de manual die er bij zit. Voor het type controller dat jij op het oog hebt, kan je op youtube ook zat beginners-tutorials vinden.
Vraag 2: Kan ik die kleur, beweging en vorm ook alle drie opslaan in 1 scene om hier vervolgens dus een show van te maken?
Een scene is een statisch iets. Dus beweging gaat meestal niet lukken. Je kan natuurlijk wel in elke scene voor elk apparaat verschillende parameters programmeren. Dus bij een scan kan je bv een gobo, kleur en een stand in 1 scene steken. Wat je juist kan instellen is afhankelijk van de fixture natuurlijk.
Vraag 3: kan ik ook een moonflower en een scanner in een bepaalde stand/kleur zetten en dit opslaan in een scene?
Is dit niet dezelfde vraag als hierboven?
Let er wel op dat je met effecten niet altijd veel controle hebt over wat er gebeurd. Soms kan je via dmx enkel maar een programaatje kiezen en de snelheid regelen, en soms kan je elke led-cluster apart bedienen. Maar het kan ook iets tussenin zijn. Let er ook op dat sommige controllers (bv die jij in gedachten hebt) een beperking stellen aan het aantal kanalen per fixture. Bv een JB System Taurus kan in 28-cham nodus werken, maar dat gaat deze controller niet trekken (maar gelukkig kan het ding ook werken op 9 of minder kanalen).
Vraag 4: Wat doen die fixtures? Op die controller staan namelijk scenes, chasers én fixtures.
Een fixture is een lamp (even kort door de bocht). Dus een scanner is een fixture, een dimmer is een fixture, ...
TomlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2011
Laatste: 9-9-2011
Berichten: 1
9-9-2011 19:04
effe n vraagje, weet iemand een mooi dmx controler voor 4 led parren, maar die ook goed is voor een paar movingheads of scanners, omdat ik nu 4 parren wil kopen, en over een half jaar tot een jaar koop ik twee movingheads of scanners met een trussbalk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)