Forum > Newbie Forum

Beginnersinformatie DMX en Licht

(276 reacties. Pagina 1 van 28)
Moderator(s): Dré
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
26-6-2003 11:06
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 1-10-2006 23:11
Beste mensen, ik heb voor jullie een verhaal met de dingen die ik weet over licht en geluid. Hier moet je denk wel een eindje mee komen.

DMX

Als je par lampen wilt laten branden, moet je de stekker ergens insteken. Wil je ze dimmen dan doe je die stekkers in een dimmer www.new-line.nl/v/3630. Die dimmer wordt aangesloten op je dmx controller www.new-line.nl/v/3623. Met die controller kun je de lampen bedienen (dimmen).
Die dmx dimmer heeft dmx "kanalen" elke par lamp krijgt een dmx "kanaal". Jij hebt een 4 kanaals dimmer. Hier kun je dus 4 lampen op aansluiten. De dimmer heeft een stekker die je in het stopkontakt doet. Lamp 1 kanaal 1, lamp 2 kanaal 2 enz.

Nou zie je op je controller een heleboel schuifjes staan. Doe je schuifje 1 omhoog, dan gaat de lamp die jij dmx kanaal 1 hebt gegeven branden. Want de controller merkt dat jij schuif 1 open zet. De controller geeft een "DMX" signaal naar de dimmer dat schuifje 1 is open gezet. De dimmer denkt "hey kanaal 1? een van mijn lampen is toch ingesteld op kanaal 1?" En de dimmer doet de lamp die is ingesteld op kanaal 1 aan.
Nu kun je d.m.v chases lampen laten knipperen. Bijvoorbeeld lamp 1 en 2 aan, die gaan weer uit en dan gaan 3 en 4 aan. Deze "chasers" kun je zelf in de memory van het apparaat (de controller) zetten.

Voor par lampen en spots gebruik je een dimpack dat dimt. Voor effecten die niet dmx gestuurd (zoals een derby, mushroom etc. www.new-line.nl/v/124) zijn gebruikk je een switchpack. Want die effecten mogen niet gedimd worden, dan gaat het motortje stuk e.d. Een dimpack dimt de lampen en een switchpack schakelt de lampen en dimt ze dus niet, hij zet ze alleen aan en uit.

Dan heb je nog DMX gestuurde lampen. dit zijn lampen die opties hebben. bijvoorbeeld kleur wisselen, naar links draaien, omlaag draaien. Die opties hebben een kanaal. De meest voorkomende zijn:
pan (links rechts draaien)
tilt (omhoog omlaag draaien)
gobo (figuurtje wisslen)
color (kleur wisselen)
bewegingssnelheid van pan tilt
strobo (knippereffct)

Deze opties hebben een kanaal. (dit zijn er slechts een paar movingheads www.new-line.nl/v/11250 kunnen wel 18 hebben en sommige colorchangers maar twee. Met zo'n movinghead kun je dus veel meer opties verstellen (bijvoorbeeld dim, focus). Stel je hebt een controller voor scans (www.new-line.nl/v/3622) en DMX kanaal 1 is kleur. Als je je schuifje op je controller dan langzaam van boven onder naar boven beweegt zie je dat de kleur verandert. Met kanaal 2 (gobo) zie je dat als je die schuif beweegt een figuurtje krijgt. Als je afzonderlijke kleuren en gobo wielen hebt kun je alle gobo's in alle kleuren doen, heb je een gecombineerd wiel dan kun je alleen de figuurtjes doen die erin zitten (en dus al een kleur hebben). Dan heb je pan en tilt. Schuifje 3 is pan. Als je die schuif beweegt zie dat de door jou gekozen kleur met gobo van links naar rechts beweegt. Let echter dat de volgorde van de schuifjes (schuifje 1 pan schuifje 2 tilt etc. kan verschillen).

Als je dit niet begrijpt of je hebt nog vragen kun je me bereiken op msn maartenovergaauw@hotmail.com
____________

MOVINGHEAD.

Een moving head is een dmx gestuurd lichteffect. Bij een movinghead wordt de hele behuizing waar alle kleuren gobos de lamp en de rest van het binenste van een movinghead bewogen. Hierdoor wordt de reikweidte vergroot. Je kunt dus meestal 280 graden tilt en 523 graden pan draaien. Een movinghead is meestal groter, en je herkent ze meteen aan zijn vorm. Vaak kan een movinghead ook meer. Bijvoorbeeld prisma, zoom, iris. Je hebt twee soortsen movingheads: de washlight herken je aan de voorkant die helemaal lamp is en die vaak alleen kleuren geeft en geen gobos, en de gewone movinghead die heeft dus wel gobos en herken je aan een klein lampgaatje aan de voorkant.
_______________
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
26-6-2003 11:06
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 1-10-2006 23:12
SCANS.

Scans werken anders dan een movinghead. De behuizing met alles erin blijft gewoon hangen of staan. De lamp projecteert de kleuren en gobos op een spiegeltje, dat spiegeltje draait en zo beweegt een scan. Dat spiegeltje heeft een veel kleinere reikweidte. Een scan heeft meestal minder functies, meestal alleen pan tilt gobo en kleur.
Er zijn natuurlijk wel scans die de meeste functies hebben die een movinghead ook heeft.
___________________

DIMMERS.

Dimmers zijn hiervoor besproken. Een dimmer dimt dus en een switchpack schakelt de lampen. Nu heb je verschillende soorten dimmers: losse en barren. Het voordeel van barren is dat je parren er al aan hangen, je hoeft dus alleen die balk maar op te hangen (1x werk) en niet 4 parren en een dimmer (5x werk.) Scheelt wel als je snel wilt op en afbouwen.
____________________

BESTURING.

Er zijn een heleboel verschillende sturingen. Met een simpel switchpack www.new-line.nl/v/10942 (andere dan hierboven over gesproken werd) doe je effecten mee aan en uit. Je prikt de stekker van het pack in het stopcontact en op de achterkant doe je de stekkers van je lampen erin. Met die knoppen kun je je lampen dus aan en uit doen.

Dan heb je een middel DMX-tafel (www.new-line.nl/v/3623), hier stuur je meestal je parren mee aan. Je signalen gaan dus naar een dimmer zoals hierboven besproken. Je kan hier ook je lichteffecten mee aansturen of je effecten en parren.

Dan heb je de kleine DMX-tafel (www.new-line.nl/v/3622). Hiermee stuur je meestal scans of andere vormen van intelligent licht en soms ook parren.

Dan heb je nog de grote tafels (www.new-line.nl/v/12526). Hiermee kun je ook zowel je parren als effecten mee aansturen alleen kun je ook hele shows programmeren.
___________________

BEKABELING.

Bekabeling is heel belangrijk. Je kan wel dure sennheiser microfoons hebben maar als je dan een gare kabel hebt, is het geluid nog steeds ruk. Ik behandel iets, maar voor meer moet je maar naar techtalk gaan op deze site.

Voor DMX signalen gebruik je meestal een driepolige kabel XLR. Ik ben echter voorstander van 5 polige kabel, omdat je als je met andere malloten werkt, die niet hun microfoonkabeltje e.d. erin prikken.

Voor geluid heb je verschillende kabels. De Jack, XLR, RCA , Speakon zijn de meest voorkomende. Speakon is alleen voor speakers. Dus van de versterker naar de speaker. Je kan hier ook XLR en Jack voor gebruiken. Let wel dat een speaker kabeltje anders is dan een gewone kabel!. Bij speaker wordt slechts 2 van de 3 polen gebuikt. En voor je thuis hifi speakers gebruk je meestal gewoon speakerdraad.
Dan heb je elektriciteitskabels. Daarin heb je de 220volt kabel en de krachtstroomkabel. 380 volt. Een krachtstroomkabel gebruik je meestal met dingen die stroom zuipen of gewoon voor je drive-in. Je herkent zo'n kabel meteen aan de dikte en aan de rode uiteinden. Je gebruikt meestal ook een power distro die de stroom distribueert en waar je je stekkers van je apparaten kan insteken.

Dit is het even voor nu.
Ik zal morgen weer verdergaan.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
28-6-2003 20:43
ehhhh. t is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de normale mh en de washlights.
uit de teks hierboven heb ik kunnen opmaken dat een washlight alleen een spots is die alleen van kleur wisselt en beweegt.. of zie ik dat verkeerd?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
29-6-2003 00:23
Dat klopt.

Meestal heeft een moving head washlite cmy-kleurmixing, waarmee je (dmx-gestuurd) zelf kleuren kan mengen. Dus veel meer mogelijkheden dan met een kleurenwiel. Sommige scans en moving head spots hebben dit trouwens ook. Verder heeft een washlite een andere optiek, waardoor de lichtuitval niet zo gebundeld is (niet "hard edge" maar "soft edge").
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
2-7-2003 14:22
ik heb nog wel een leuke tip voor als je 2 scanners (of meer, wel dezelfde) hebt en geen dmx controller, zet ze dan in master-slave functie, nu doen ze hetzelfde of het tegenovergestelde bijv. gaat de 1 omhoog, en de ander omlaag.

dipswitches voor master-slave:

scan 1: alles of
scan 2: 1 on, 2 off, 3 on, de rest off
scan 3: 1 on, de rest uit
scan 4: 1 on, 2 off, 3 off, 4 on, de rest uit

doe wel je dmx kabel bij scan 1 in de input en niet in de output!!
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
19-7-2003 21:26
je legt uit dat je met een moving head ook de plaats kan veranderen (met pan en tilt)
kan dit ook met een scanner?? kan je die dan als volgspot gebruiken? lijkt me wel makkelijk :)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-7-2003 23:24
1 x bewerkt. Laatst door DJ Sietse op 20-7-2003 13:29

DJJD schreef:

je legt uit dat je met een moving head ook de plaats kan veranderen (met pan en tilt)
kan dit ook met een scanner?? kan je die dan als volgspot gebruiken? lijkt me wel makkelijk :)
Dit is wel mogelijk ja. Het gaat alleen lastig en je hebt een goede controller nodig. Ik heb wel eens gezien hoe een drive-in show met moeite een scanner op een spiegelbol gericht kreeg!
Door internet beperkt
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
29-7-2003 20:25

DJJD schreef:

je legt uit dat je met een moving head ook de plaats kan veranderen (met pan en tilt)
kan dit ook met een scanner?? kan je die dan als volgspot gebruiken? lijkt me wel makkelijk :)
om het verschil met een scanner en movinghead wat duidelijker te maken hier twee filmpjes.

movnighead www.martin.dk/product/product.asp?product=mac250 en klik onder de tekst op video
scanner www.martin.dk/product/product.asp?product=roboscanpro918 en hetzelfde
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 2388
13-2-2004 22:45
het verbaaste mij eerlijkgezegd eenbeetje deze link nog niet te zijn tegengekeomen:
dvtg.hku.nl/licht/inhoud.htm
gaat welliswaar meer over theater dan over disco/drive in maar er staat zo veel op en ook nog eens duidelijk dat ik hem wel de moeite waard vind
It's time to play the music, It's time to light the lights..
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
24-2-2004 15:39
wat is een DMX sturing?
een DMX sturing stuurt volgens een bepaald protocol elektronische bevelen naar toestellen die vervolgens een specifike functie gaan verrichten.
Het doel is niet om 1 toestel te bedienen(hoewel dit best mogelijk is)maar de werking van een hele reeks toestellen met 1 dturing te controleren.
Al deze toestellen zijn met elkaar verbonden door middel van DMX kabel .Dit gebeurt meestal met XLR aansluitingen met 3of5 pinnen.De kabel kan een microfoon kabel zijn maar is best een speciale DMX kabel die aan bepaalde specificaties voldoet.

hoe is dit ontstaan?
Vroeger waren lichteffecten allemaal op zichzelfwerkende apparaten, die je vanuit je dj of licht booth met een hele reeks schakelaars moest bedienen.
Later kwam het "intilligent" licht.Dat zijn toestellen die die bewegingen kunnen maken,kleuren wisselen en ook nog eens gobos(uitgesneden figuurtjes) veranderen.Eerst waren er de scanners en later de moving heads.Je kunt je nu wel voorstellen dat je om dergelijke toestellente bedienen,onmogelijk een serie van schakelaars in je dk of light booth kunt hebben,om nog maar te zwijgen over de bedrading.Ten slotte zouw je dan voor elke uitte voeren functie een stroomkabel moet hebben.In de evolutie van schakelaars tot DMX hebben nog wel enkele andere oplossingen (heel even)het licht gezien.

een DMX gestuurd toestel heeft meestal 3 aansluitingen .1 om de stroom van het lichtnet te ontvangen en de 2anderen om eerst het DMX signaal te ontvangen en daarna door te sturen.

Een zeer eenvoudige functie is bv. het aanzeteen van een lichteffect.Belangrijk is dat de sturing moet weten aan welk toestel hij welk commando moet geven.
Om die reden krijgt elk toestel een aantal adressen toegewezen. Het aantal adressen dat elk toestel krijgt toegewezen komt uiteraard overeen met het aantal verschillende functies van dit toestel.

Een voorbeeld met een scanner:kanaal1:shutter kanaal2:gobo kanaal3:kleur kanaal4:pan kanaal5:tilt de volgorde hiervan kan verschillen met elk toestel.
Je kunt nu je toestel gaan toewijzen vanaf ee, bepaald adres.Bij het cijfer van het gekozen adres tel je nu het aantal kanalen dat voordat toestel geld.
Wanner bij een scanner 5 kanalen gebruikt,krijgt het 1 als begin en 5 als laatste kanaal als de volgende scanner adres "2" heeft dan word hij toegewezen naar kanaaal 6,heeft deze ook 5 functies(kanalen)dan zal het laatste kanaal van die scanner 10 woreden.enzovoort.

Op je sturing kun je signalen sturen naar deze 10 verschillende kanalen.Benoem je 2 toestellenmet hetzelfda adres dan doen zij hetzelfde.

Naast scanners en moving heads gebruikt men tegewoordig ook DMX sturingen om dimmerpacks en t4's,strobo's en rookmachines te sturen.
Het belangrijkste is dat men met 1controller alles kan bedienen en dat alles met 1 kabel word verbonden.dit werkt eigenlijk als een soort telefoon kabel
elk toestel kan je dus zien als een telefoon met eigen nummer,de sturing is de centrale die de verbindingen maakt.

Bij een DMX sturing is een eigenschap dat je niet met schakelaars werkt maar wel met een schuifregellar,je kunt nu in plaats vaan een opdracht aan- of uit te zetten,een hele waaier van 256 tussenstappen gaan uitvoeren.Bij een beweging houd dat in dat bv.in dat verschillende posities kunnen berijkt worden.je kunt het dus eigenlijk gebruiken als een volgspot

Om met 10vinger het hele geheel te besturen zouw nog net lukken maar als eer meer kanalen hebt heb je vingers te kort.dus darom kan je dingen programmeren.

bron:Meet Music Magazine/dj gear 2004-02/djg, zelf bewerkt en aangepast
exit night into LIGHT

Terug naar forum Reageer (zonder quote)